favorites basket
user
Наука6 март 2014

Капаните на съзнанието – втора част

Още от тези, които създават проблемите ни

(В първата част на "Капаните на съзнанието" ви разказахме, защо хората продължават да се боят от полет със самолет, но да карат безпроблемно кола и защо очакват след като 4 пъти се е паднало „ези" на петия да се падне „тура".)

Защо има толкова много бременни наоколо

Често започваме навсякъде около нас да забелязваме нещо ново за нас. Струва ни се, че това „нещо" направо ни преследва. В действителност просто до този момент не сме му обръщали внимание. Нарича се избирателно наблюдение. 
Купувате си нова кола и от този момент забелязвате с изумление, че около вас е пълно със същата марка. 
Жена, която е забременяла или много иска да забременее, навсякъде – по улицата, в магазините, в поликлиниката – започва да вижда все повече бременни. Същото може да се случи с някаква песен или рядко използван израз. Или пък сте прочели впечатляваща книга и изведнъж разбирате колко много от познатите ви я четат или са я чели.   


Стадното чувство 
Обожаваме да се движим заедно с тълпата, макар че може да не го съзнаваме. Когато хората около нас си избират любимец – певец, модел, спортист, политик – нашата индивидуалност се изключва. Ставаме подвластни на „груповото съзнание", което се поражда с ефекта на лавината. 
Вещ, която колегите ви смятат за „яка", най-вероятно ще се стори „яка" и на вас. Така е в спорта. Ако повечето от обкръжаващите ви индивиди са фенове на даден отбор, ще ви е много трудно да не се подадете на всеобщото увлечение.

Мълчанието е знак за съгласие 
Склонността ни да смятаме, че другите мислят като нас е предизвикана от ефекта на пренасянето. Много често членовете на радикални организации са уверени, че целият свят приветства позицията им и ги прославя, макар да знаем, че това изобщо не е така. С този ефект е свързан и ефектът на лъжовния консенсус – необоснована убеденост, че с мълчанието си обкръжаващите те подкрепят.  

"С намаление" означава евтино 
Обръщаме внимание на разликата между числата, но не и на това колко големи са те. Някои го наричат ефект на котвата или капан на сравнението. Тези фокуси са специалитет на експертите в маркетинга и търговията. 
Разпродажба. Виждаме две цени и ни се набива разликата между тях, без да мислим за самата цена. Ако намалението е голямо, това ни грабва даже ако стоката е твърде скъпа, дори с намалението.
Този трик ползват и ресторантьорите. В менюто ще видите баснословни цени за сьомга в сметанов сос например и после 10-15 лева за тройка кебапчета с гарнитура ще ви се види като напълно нормална цена. 

Ще помисля за това утре 
Едно изследване от 1998 година за ефекта на текущия момент сочи интересни данни. 74% от купувачите, избирайки храна за седмицата, са напълнили количките с полезни плодове. Но когато ги помолили да направят своя избор за текущия ден – 70% от участниците в експеримента посегнали към шоколада... 

Не можете да го отречете – държим се лекомислено днес, без да ни е грижа за утрешния ден. Обяснимо е, подсъзнателно прехвърляме отговорността на „този човек, който всеки от нас ще бъде утре" И ни е трудно да разберем, че утре пак ще сме си ние, макар и остарели и помъдрели с 24 часа.
ПОДКРЕПИ НИ

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.