Защо има толкова много бременни наоколо
Често започваме навсякъде около нас да забелязваме нещо ново за нас. Струва ни се, че това „нещо" направо ни преследва. В действителност просто до този момент не сме му обръщали внимание. Нарича се избирателно наблюдение.
Купувате си нова кола и от този момент забелязвате с изумление, че около вас е пълно със същата марка.
Жена, която е забременяла или много иска да забременее, навсякъде – по улицата, в магазините, в поликлиниката – започва да вижда все повече бременни. Същото може да се случи с някаква песен или рядко използван израз. Или пък сте прочели впечатляваща книга и изведнъж разбирате колко много от познатите ви я четат или са я чели.

Стадното чувство
Обожаваме да се движим заедно с тълпата, макар че може да не го съзнаваме. Когато хората около нас си избират любимец – певец, модел, спортист, политик – нашата индивидуалност се изключва. Ставаме подвластни на „груповото съзнание", което се поражда с ефекта на лавината.
Вещ, която колегите ви смятат за „яка", най-вероятно ще се стори „яка" и на вас. Така е в спорта. Ако повечето от обкръжаващите ви индивиди са фенове на даден отбор, ще ви е много трудно да не се подадете на всеобщото увлечение.
Мълчанието е знак за съгласие
Склонността ни да смятаме, че другите мислят като нас е предизвикана от ефекта на пренасянето. Много често членовете на радикални организации са уверени, че целият свят приветства позицията им и ги прославя, макар да знаем, че това изобщо не е така. С този ефект е свързан и ефектът на лъжовния консенсус – необоснована убеденост, че с мълчанието си обкръжаващите те подкрепят.
"С намаление" означава евтино
Обръщаме внимание на разликата между числата, но не и на това колко големи са те. Някои го наричат ефект на котвата или капан на сравнението. Тези фокуси са специалитет на експертите в маркетинга и търговията.
Разпродажба. Виждаме две цени и ни се набива разликата между тях, без да мислим за самата цена. Ако намалението е голямо, това ни грабва даже ако стоката е твърде скъпа, дори с намалението.
Този трик ползват и ресторантьорите. В менюто ще видите баснословни цени за сьомга в сметанов сос например и после 10-15 лева за тройка кебапчета с гарнитура ще ви се види като напълно нормална цена.
Ще помисля за това утре
Едно изследване от 1998 година за ефекта на текущия момент сочи интересни данни. 74% от купувачите, избирайки храна за седмицата, са напълнили количките с полезни плодове. Но когато ги помолили да направят своя избор за текущия ден – 70% от участниците в експеримента посегнали към шоколада...

Не можете да го отречете – държим се лекомислено днес, без да ни е грижа за утрешния ден. Обяснимо е, подсъзнателно прехвърляме отговорността на „този човек, който всеки от нас ще бъде утре" И ни е трудно да разберем, че утре пак ще сме си ние, макар и остарели и помъдрели с 24 часа.