Подкрепете ни!




Изкуство28 декември 2023

Здрачът е пукнатината между световете. Това е вратата към неизвестното.

98 г. от рождението на Карлос Кастанеда


Дон Хуан, худ. Джейкъб Уейн Брайнър, Wikimedia Commons
Дон Хуан, худ. Джейкъб Уейн Брайнър, Wikimedia Commons
Карлос Сесар Салвадор Арана Кастанеда е американски писател, социолог и антрополог от перуански произход. Роден е на 25 декември 1925 г. в Кахамарка, Перу. Отива си от този свят на 72 г. на 27 април 1998 г. и отнася със себе си тайната на източника на своите прозрения. В следващите десетилетия литературни детективи се опитват да развенчаят ценността на посланията му като го обвиняват във всички земни грехове. Съпоставят реалния му живот с високия морал на написаните от него проникновения и твърдят, че има нещо нечистоплътно във фактите. Че Кастанеда е водел начин на живот, който не отговаря на високите изисквания към нравствената личност, които проповядва в произведенията си. И все пак поколения наред читателите черпят от мъдростта на Дон Хуан. Нека си припомним автентичната мъдрост на степта от „Сказания за силата“ (1975).
  • Има много неща, които един воин може да направи в определени моменти и които биха му се сторили луди допреди няколко години. Самите тези неща  не се промениха. Представата му за себе си се промени. Това, което беше невъзможно тогава, сега стана напълно възможно.
  • Ключът към шаманизма е промяната на нашата представа за света.  Спирането на вътрешния диалог е единственият начин да се постигне това. Всичко друго са само приказки. Нищо, което правите, освен да спрете вътрешния си диалог, няма да промени нищо във вас или в представата ви за света.
  • Воинът приема съдбата си, каквато и да е тя, и я приема с абсолютно смирение. Смирено се приема такъв, какъвто е, но не като повод за съжаление, а като живо предизвикателство.
  • Хората около нас са черни магьосници. И този, който е с тях, също е черен магьосник. Помислете за това за секунда. Можете ли да се отклоните от пътя, който вашите близки са ви начертали?  Не. Вашите мисли и действия са завинаги записани в тяхната терминология. Това е робство. Воинът, от друга страна, е свободен от всичко това. Свободата има цена, но цената не е невъзможна.
  • Воинът  се смята за вече мъртъв, така че няма какво да губи. Най-лошото вече му се е случило, затова е ясен и спокоен.
  • Всеки път, когато вътрешният диалог спре, светът се разрушава и непознати аспекти от самите нас излизат на повърхността, сякаш преди това са били държани под интензивната защита на думите ни.
  • „Това е слабата страна на думите“, каза той насърчително. „Те ни карат да се чувстваме осъзнати, но когато се обърнем, за да погледнем света, те винаги ни предават и ние се връщаме да гледаме на света както обикновено, без никакво просветление. Следователно магьосникът предпочита да действа, отколкото да говори. В резултат на това той получава ново описание на света, в който разговорите не са толкова важни, а новите действия имат нови отражения.
  • Самоувереността на един воин и самоувереността на обикновения човек са две различни неща. Обикновеният човек търси признание в очите на другите, наричайки това самочувствие. Воинът търси съвършенството в собствените си очи и го нарича смирение. Обикновеният човек се вкопчва в околните, но воинът разчита само на себе си. Изглежда, че гоните дъгите, вместо да се стремите към смирението на воин. Разликата между тези понятия е огромна. Прекалената самоувереност означава, че знаете нещо със сигурност. Смирението на воина е безупречност в действията и чувствата.
  • След като се е научил да сънува двойника, азът пристига на този странен кръстопът и идва момент, в който човек осъзнава, че двойникът е този, който сънува себе си.
  • Тази скала, на която седим, е скала, защото бяхме принудени да й обърнем внимание
  • Тялото трябва да бъде самото съвършенство, преди волята да стане функционираща единица.
  • Ти си такъв, какъвто си, защото си казваш, че си такъв.
  • Да умреш с въодушевление е скапан начин да умреш... Воинът умира по трудния начин. Смъртта му трябва да се бори, за да го вземе. Един воин не се отдава на това.
  • Воинът не можеше да избегне болката и мъката, а само да им се отдаде.
  • Само като воин човек може да устои на пътя на знанието. Един воин не може да се оплаква или да съжалява за нещо. Животът му е безкрайно предизвикателство, а предизвикателствата не могат да бъдат добри или лоши. Предизвикателствата са просто предизвикателства.
  • Основната разлика между обикновения човек и воина е, че воинът приема всичко като предизвикателство, докато обикновеният човек приема всичко като благословия или проклятие.
  • Здрачът е пукнатината между световете. Това е вратата към неизвестното.
  • Казвате, че имате нужда от помощ. Помощ за какво? Имате всичко необходимо за екстравагантното пътуване, което е вашият живот.
  • Воините не печелят победи като удрят главите си в стените, а като изпреварват стените. Воините прескачат стени, не ги събарят.

Източник

Още по темата:

Картини излизат от рамките си и оживяват в Лондон Изкуство

Картини излизат от рамките си и оживяват в Лондон

Посетителите на четири галерии стават част от сюжета на 42 световноизвестни платна

Съществуват ли невидими хора? Според науката не, според късото кино – да. Изкуство

Съществуват ли невидими хора? Според науката не, според късото кино – да.

Вижте новия подбор на „Кинематограф“ и може да спечелите брой на Списание 8

Твоя единствена радост да бъде радост да даваш… Изкуство

Твоя единствена радост да бъде радост да даваш…

Три стихотворения за женската същност

Музеят Ел Прадо променя текстовете, описващи картините Изкуство

Музеят Ел Прадо променя текстовете, описващи картините

Целта е да не се засягат хората с увреждания

Всичко е любов Изкуство

Всичко е любов

В памет на Иван Иванов (16 декември 1951 - 31 януари 2024)

„Зима“ – късометражна песен за сняг и лед Изкуство

„Зима“ – късометражна песен за сняг и лед

Кинематограф ни повежда на кино пътешествие сред студовете на планетата

Няма такова нещо като прошка, хората просто имат къса памет Изкуство

Няма такова нещо като прошка, хората просто имат къса памет

Тайните истини на вселената според „истинския детектив“ Ръст Коул

Нас ще ни погуби свободата, която разрешаваме на другите и на себе си Изкуство

Нас ще ни погуби свободата, която разрешаваме на другите и на себе си

103 години от рождението на един от най-големите следвоенни писатели – Фридрих Дюренмат

Любовта започва с големи чувства и завършва с дребни кавги Изкуство

Любовта започва с големи чувства и завършва с дребни кавги

Андре Мороа: „Животът е кратък – това е разбираемо, но в сравнение с кое?“

Белведере показва онлайн 626 изложби от последните 100 години Изкуство

Белведере показва онлайн 626 изложби от последните 100 години

Всяка експозиция от сега нататък ще бъде включена във виртуалната хроника

Повей, буйни мой ветре и всяка болка в нас с обич разпилей Изкуство

Повей, буйни мой ветре и всяка болка в нас с обич разпилей

Преди 52 години си отива от този свят незабравимата Паша Христова

До 7 януари е изложбата на Златю Бояджиев в Двореца Изкуство

До 7 януари е изложбата на Златю Бояджиев в Двореца

12 зали представят творбите на големия български художник

За първи път в България: Мюзикълът „Звукът на музиката“ на сцената на Софийската опера Изкуство

За първи път в България: Мюзикълът „Звукът на музиката“ на сцената на Софийската опера

Премиерата е на 9 януари 2024 г., следващите спектакли са на 10,16, 17, 30 и 31 януари

Литературната награда „Хеликон“ тази година бе присъдена на Теодора Димова Изкуство

Литературната награда „Хеликон“ тази година бе присъдена на Теодора Димова

Отличието е за романа на известната ни писателка „Не ви познавам“