Ваклуш Толев: Да бъдеш, а не да имаш!
С трохи тълпата винаги се храни, стои неяден хлябът на Живота
Преди 12 години Николай Василев прави дебют в киното именно с документален филм за Ваклуш Толев. „Пътят на мъдростта” веднага печели награда за дебют на фондация “Култура Аними”. Участва в програмата на фестивала “Златната ракла”, 9-тия Международен София филм фест, Фестивала за неигрално кино “Златният Ритон”, селектиран е за Наградата на Европа в Берлин 2005 г., документалния фестивал в Ихлава, Чехия, прожектиран е на Дните на българската култура в Париж 2005 г., открива VI-тата Международна панорама на независимото кино в Солун.
Г-н Толев, какво е да живееш истински? Днес съществуваме или живеем?
Винаги съм правил разлика между съществуване и живеене. Не може да бъдат равни, защото в съществуването стои пулсът на вегетацията, а в живеенето стои откровението на творческата сила, Подобието – диханието на Сътворителя. Шекспир в своя „Хамлет" поставя въпроса: to be or not to be – да бъдеш или да не бъдеш. За мен проблемът е по-друг – да бъдеш, а не да имаш! Живеенето е съзнание да бъдеш.
Но като че ли в момента е прието обратното – да имаш, а не да бъдеш…
Автор сте на много книги за духовното познание. Откъде черпите вдъхновение?
Животът ви е минал през няколко исторически епохи, бихте ли им дали някакъв щрих.
Казвате вътрешна революция, но хората очакват някой да ги спаси отвън?
Това е плод на внушението, че Бог трябва да го търсиш вън от себе си. Когато дълбочината на човешкия ум не стига до този бог, който е в него, човек търси своето оправдание в легитимирания образ – държавника, духовника... Дали наистина монархът ще покани на трапезата си народа? За хората е голямо благоволение той да ги нахрани на масата, дори с илюзии. Затова имам една мисъл – с трохи тълпата винаги се храни, стои неяден хлябът на Живота.
Какво в съвремието ни определя пътя на социалността?
Трябва да се разбере, че еволюцията няма за задача да създава благоденствие, а богове. Пътят на прехода ни не се определяше от идеи, а от оглозгани идеологии, които диференцираха обществото. Нужна е нова идея, учение за света, за социологията, за политиката, за културата – за да се направи епоха, къс от битието, а не поредното столетие.
Дали не сме в морален, нравствен и културен спад? Намалял ли е апетитът за духовна храна?
Човечеството не е навикнало да се променя. И тогава, когато са изчерпани енергиите на известни нравствени таблици, идва промяна, но хората не могат да я понесат. Много е лесно да се отрече наличният морал, но трудно е да създадете нов. Тази битка Христос я изживя и трагедията на християнството е там, че голяма част от старите морални постулати на юдейството и на някои други остатъци от мирови религии влязоха и в християнството. Христос излезе срещу колективното съзнание в идея за личност - за жалост точно това се загуби. В християнството личността се загуби. Когато искаш да смениш един морал, изглежда тежка битката. В третото хилядолетие обаче битката няма да е вече за нови морални стойности, а за знанието. Знаещият е повече от безгрешния.
Къде е вярата на младите хора?
Как ще коментирате идеите за изучаване на религия в училище?
Когато вероизповеданието е като задължителна дисциплина, а не като вътрешна потреба, после, като узреят тези, на които е наложено, те се освобождават от него. Институтът трябва да смени възпитанието чрез морал със знанието, което още Адам се опита да направи. Опита се да знае, а те му казаха, че е грешен. В религиите стои доктрината на креацията, която е неподвижна. Отрича се законът на еволюцията, на прераждането, макар първите столетия на християнството да е изповядвано.
...Ние не можем в третото хилядилетие да влезем с това, което хилядилетия се изповяда и се нарича първороден грях. Не можем да го вземем! Не ни и трябва, защото по същина то не е верно. Това е една от най-тежките вериги, които заземяват човека. Защо трябва да оверижим човека в грях, който дори да му го сложим като първороден? Защо? Защото някой е имал смелостта да яде ябълката, плода на знанието. Змията, която всички я обявяват за злосторница, а в същото време тя е и мъдрост… Защото пак Христос ще каже: Бъдете мъдри като змията и кротки като гълъбите. В световната култура съществуват т.нар. формации на офистите, на змиепочитателите точно заради две неща: гъвкавостта и смяната на кожата, което е идеята за раждане и прераждане. Затова тя влиза в тезата за мъдростта. И тази змия се явява и казва на Адама и на Ева: Не, няма да умрете, а ще ви се отворят очите да познаете що е добро и зло, ще станете като богове. И когато те яли плода на знанието и им се отворили очите – виждат се в плът! Значи какво? Този, който слезе в плътта, във физическото поле на съществувание, трябва да има знанието що е добро, върху което са построени бъдещите религиозни формации за възпитанието му в отговорност за обожествяване.
Това е голямата тайна и Бог ги пъди и двамата с тезата, че са извършили познание за добро: да знаят що е добро и зло като привилегия на боговете... След това, Бог кога ги изгони, им казва: Те станаха като нас – Богове. Тогава се питаме коя е змията? Животинчето? Или тази Змия-огън, която наричаме Кундалини. Кундалини е Диханието на Бога, Бога в нас.
Тогава как искате да приема аз тезата за грешния човек!? Няма такъв! Има нееволюирал. И не мога да приема статута на постоянната стагнация на положението зло и добро… Няма зло, има нееволюирало добро.
Какви са според вас предизвикателствата на третото хилядолетие?
Думата в религиите е „Анатема”, която в буквалния смисъл значи “проклятие и отлъчване”, а в социално-гражданския закон думата е „Враг”. Не може да имате враг, макар Христос не можеше да си послужи с друга дума, когато казва: Обичай враговете си. Защото Сътворителят не е създал само теб божествен, пък другия – вражески. Затова тази дума я смених със събожник, чиято ритмика създава хармония – не можеш да наречеш враг събожника си! Можеш да го научиш за грешката, която е направил, можеш да повишиш в него чувството на отговорност. Но не можеш да го наречеш враг.
И не може за това, че ти не искаш, или имаш друга вече яснота в поклонението си пред боговете, да те анатемосат, че не изповядаш определена религия. Личността е свещена. Индийците я наричат Пуруша – Мировото Същество, човек-Бог, и граничи с нашия иконен образ на Пантократора.
Вашето учение се нарича Път на Мъдростта, какво е мъдрост?
Мъдрост винаги е имало, обаче Мъдростта като доктрина е нещо съвършено друго. Както Любов винаги е имало, Еросът съществува и в митологиите, и в реалността, но религия на Любовта създава Христос. Правда винаги е имало, но религия на Правдата създава Моисей. Така че Мъдростта като доктрина на посветените в името на извеждащия от човека вложен бог, е нещо съвършено друго. Иначе може да го преведете, както казвам, на старогръцки като кажете “софия”, или Сарасвати като кажете на индийски...
Странното за Мъдростта е другаде. Това е, че тя не е утробна богиня. Това е доказателство, че е изключение. Богинята на Мъдростта Атина Палада излиза из главата на Зевса, а не от утробата на Гея или на Хера. Това е странното. И тогава сами бихте казали: Да, наистина Мъдростта не е това, което земята ни дава, а каквото главата ни дава – тя се ражда от главата. Така че Мъдростта ще трябва да я търсим не в очите, които могат да видят що е правда; не в сърцето, което може да прояви милост или жестокост, а в будността на вложеното у нас Съзнание. Съзнание... А това е вече част от целостта на прозрението и тайната на вложеното ви предназначение. Любовта каза: Бъдете съвършени, както е съвършен вашият Отец, но тя не можеше да каже „Бъдете божествени, както е божествен вашият Отец“. Мъдростта може да го каже. Защото тя стои над доктрините, които повелява Земята.
Учи право в Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“. Изключен е през 1946 г. по политически причини. Престоява дълги години по лагери и затвори. Там пише поезия, драми, философски есета, учи немски, френски, английски… След освобождаването му завършва богословие в Духовната академия, София.
Нещастието вероятно се крие в това, че се стремим усилено да не бъдем нещастни
Анна Лембке за болката и невъзможността да се радваме на малкото, защото сме пристрастени към удоволствията
Д-р Емилова ни подари втори живот
Павел Благев сваля 50 кг с плодолечение и вместо да смени става, изкачва Килиманджаро и минава Ел Камино
Физически здрава 28-годишна нидерландка избра евтаназията
Потребители на социалните мрежи от цял свят я разубеждават
Как да се освободим от ограничаващите вярвания и постигнем мечтите си
6 книги за сбъдване на желания
В София на билбордовете е сатаната, стъпил върху човешки череп
Отец Владимир Дойчев громи равнодушието на общинари, клир и вярващи към пропагандата на злото
Можете да се къпете във водите на Душата на друг човек, като се взирате в очите му
Важно е да се прави разлика между естественото охладняване и дълбоко нездравословните връзки
7 съвета за справяне с разочарованието
Отнасяте се към себе си като към машина и забравяте, че вниманието, грижата и самоизключването също са важни
Нищо в живота не си струва, ако не поемате рискове. Нищо.
Дензъл Уошингтън за куража да продължим напред, дори когато ни се струва, че сме се провалили
Садгуру претърпя спешна мозъчна операция
Възстановява се по-бързо от лекарските очаквания
Н. Казандзакис: Смъртен грях е да насилваш вечните закони
Твой дълг е да следваш с доверие безсмъртния ритъм
Пролетното равноденствие е магическо време
Това е ден на чиста енергия, в който да поправите грешките и да създадете слънчево бъдеще за себе си
Пролетното равноденствие: ново начало
Днес излезте на слънце, умиротворете се със светли мисли, споделете желанията си с Вселената и благодарете на Живота
Запазете мълчание, защото светът на тишината е огромна пълнота
Руми: Отвъд представите ни за погрешно и правилно има поле, ще се срещнем там
Молитвата пребори хероина
След 10 години тежки битки, след 10 комуни и престой в лудница Иво се измъква от пипалата на наркотиците благодарение на вярата в Бог
На гости на свети Никола
Светецът чудотворец се явява насън на Ангел Рафаилов и му посочва точното място, на което да направи манастир
Най-съвършеният дар, с който е обдарен човекът, е неговата свобода
В памет на Българския патриарх Неофит