favorites basket
user
Събития11 декември 2023

Обявиха победителите в конкурса „Хижа на годината“

Бяха раздадени награди в осем категории и три гранта

хижа „Мазалат“ снимка: iStock
хижа „Мазалат“ снимка: iStock
На официална церемония, в рамките на фестивала „Дни на предизвикателствата“, бяха обявени победителите в националната кампания „Хижа на годината“. Над 25 000 гласа на запалени планинари определиха победителите в осемте категории. За първите места се бориха над 70, предварително номинирани от организации, свързани с планината, хижи и заслони.

По време на събитието бяха връчени и три финансови гранта, на обща стойност 30 000 лв., на проектите, кандидатствали по програмите за подобрение на хижи и заслони, и спечелилите най-много точки от гласувалите организации.

В номинирането на туристически обекти в отделните категории и оценката на проектите участваха утвърдени организации, които пряко ползват тези обекти – Български туристически съюз, Български планински съюз, Българската асоциация за алтернативен туризъм (БААТ), Български портал за планинско колоездене mtb-bg.com, екологично сдружение „За Земята“, сдружение за дива природа „Балкани“, сдружение „Планини и хора – асоциация на планинските водачи в България“, Асоциацията на парковете в България (АПБ) , Асоциацията по ски свободен и екстремен стил (БАССЕС) и телевизионната поредица „Разказите на хижаря“, и списание 360mag.



Победителите в осемте категории на конкурса са:
  • В категория „Хижа без автомобилен или лифт достъп“ бе отличена старопланинската хижа „Мазалат“. 
  • За „Хижа на годината с автомобилен или лифт достъп“ бе избрана хижа „Партизанска песен“, отново в старопланинския регион. 
  • Наградата на „Фотомейт“ (Photomate) за „Най-устойчиви еко практики“ бе присъдена на хижа „Амбарица“. 
  • Отличието „Най-чиста хижа“ под патронажа на „Керхер“ (Karcher) отиде при хижа „Беласица“ в едноименната планина. 
  • Компанията, водеща в решенията за професионално почистване, връчи и още една извънредна награда „За блестящи резултати“ на витошката хижа „Камен дел“. 
  • За „Най-добър стопанисван заслон“ бе излъчен заслон „Спано поле“, а за най-добър нестопанисван – заслон „Велийца“. 
  • Хижата, която получи „най-вкусното“ отличие за „Най-добра кухня“ е хижа „Момчил юнак“ в Родопите. 
  • В „най-младата“ категория за „Рестарт на хижа“ победител е хижа „Белмекен“.
Три финансови гранта бяха присъдени като част от кампанията „Хижа на годината“. По програмите на „Сайт Граунд“ (SiteGround), „Матракс“ (Matrax) и „Джи Пи Груп“ (GP Group) кандидатстваха 67 проекта на хижи от цяла България. Оценяването по тях бе сложно, предвид подробните критерии и силната конкуренция в проектните планове. В оценяването участваха организаторите на „Хижа на годината“, финансиращите компании и НПО сътрудниците на кампанията.

Победител във финансиращата програма на „Сайт Граунд“ (SiteGround) за възстановяване на хижи и заслони е хижа „Грънчар“, събрала 313 точки от общо 400. Отново „Грънчар“ събра най-висок брой точки и за гранта на „Матракс“ (Matrax) за обновяване на легловата база – 159 от 200 точки. По програмата на „Джи Пи Груп“ (GP Group), със 128 от 200 точки, грантът за строителни материали бе присъден на заслон „Черни връх“.

За да подкрепят усилията и желанието на хижарите, организаторите от „Хижа на годината“ ще разгласят и направят допълнителна набирателна кампания за проектите, класирани на челни позиции в гласуването. По този начин се отваря втори възможност за всички подадени проекти да намерят подкрепа от бизнеси и общността на планинарите.

Кампанията „Хижа на годината“ продължава и през 2024 г. Информация за всички резултати от 2023 г., както и за предстоящото й продължение може да намерите на официалната страница.

ПОДКРЕПИ НИ

Още по темата:

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.