Подкрепете ни!




Изкуство08 юни 2021

Вярата е като любовта. Откриваш я, когато най-малко я чакаш.

145 г. от смъртта на първата феминистка Жорж Санд

Вярата е като любовта. Откриваш я, когато най-малко я чакаш.
Жорж Санд (1 юли 1804 – 8 юни 1876) е легендарна френска писателка. Това е литературният псевдоним на Амандин Орор Люсил Дюпен, по мъж баронеса Дюдеван. Начинът й на живот – стремежът към независимост, защита на правата на жената да си избира възлюбления, свободните маниери, мъжкото име и дрехи – всичко това прави Санд предтеча на феминизма през XX век. Творчеството на писателката предизвиква бурен възторг сред читателите й още по нейното време и я превръща в явление в европейската литература на XIX век. Първият роман на Жорж Санд - Rose et Blanche - е публикуван през 1831 г. Пише още „Зима на Майорка", „Индиана", „Леон Леони",  „Мопра", „Последната Алдини", „Орас", „Консуело" и много други. Жорж Санд има топли връзки с Ференц Лист и Фредерик Шопен, с Алфред дьо Мюсе и Проспер Мериме. Води дългогодишна кореспонденция с Гюстав Флобер.

•    Вярата е като любовта. Откриваш я, когато най-малко я чакаш.
•    В живота има само едно щастие – да обичаш и да бъдеш обичан.
•    Скромността понякога произтича от преувеличена горделивост.
•    На света няма нито един мъж, който може дълго време да бъде удовлетворен само от душата на една жена.
•    Можеш да обясниш на другите защо си се омъжила за мъжа си, но не можеш да убедиш самата себе си.
•    Има много хора, които си въобразяват, че ще станат по-важни, като оскърбяват другите, но не са малко и тези, които смятат, че ако покровителстват другите, се извисяват над тях.
•    На завистниците им е присъщо да мразят хората, защото, видите ли, им крадели щастието.
•    Не говори нищо лошо за другиго, ако не знаеш точно как стоят нещата, а ако знаеш, се запитай: защо го казвам?
•    На всеки се случва да приеме насладата за щастие, преди да разберем живота, преди да разберем, че на човек не е дадено да осъществи едното чрез другото.
•    Не можем да откъснем от живота си нито една страница, но можем да хвърлим в огъня цялата книга.
•    Жената винаги си остава жена и винаги се нуждае от закрилата на мъжа, който и да е той.
•    Растенията са създадени, за да израснат на едно място, хората – за да се движат и да общуват помежду си. Ако бях цвете, бих искала да съм в този цветарник – тук е хубаво, но като жена не бих искала да живея в килия, заключена зад каменна стена.
•    Смъртта минава между нас, във видимото ни разделя, само за да ни съедини във вечността.
•    Светът се управлява от каприза, заблудата и безумието.
•    Презрението и любовта често съжителстват отлично... в низките души. В душите на горделивците. Така е било и ще бъде винаги.
•    Егоистът винаги и навсякъде е сам. Душата му никога не е разтревожена от любов, мъка, постоянство, тя е безжизнена и студена и се нуждае от сън и покой не повече, отколкото един мъртвец. Този, който умее да обича, рядко е самотен, а дори да е така, той се радва на това.
•    Насилниците страдат повече от угнетените. Палачите са жалки грешници, които изкупуват в този живот престъпления, извършени от тях в други животи и които Бог е обрекъл да са зли – мъчение, което е хиляди пъти по-жестоко от това, което изпитват техните невинни жертви.
•    Смущението е признак на глупост. Ако ти се страхуваш, значи си тщеславен. Ако се страхуваш, че не си на висота, значи способностите ти са надути.
•    Когато загубим някого, когото обичаме, тайно смесваме любовта си към самите себе си с малодушието пред новите отговорности, които ни връхлитат след загубата. Отчасти такова чувство е оправдано, на само отчасти. Въпреки че е естествено, с него трябва да се борим.
Антонио Гауди: „Дворецът ми ще стане по-светъл от светлината...“ Изкуство

Антонио Гауди: „Дворецът ми ще стане по-светъл от светлината...“

Интересни факти за автора на храма „Светото семейство“ в Барселона

Black Mirror – Погледнахме в черното огледало и то ни погълна... Изкуство

Black Mirror – Погледнахме в черното огледало и то ни погълна...

Фразата „като в Black Mirror” се превърна в нарицателно за новата действителност. А тя е студена като изключен екран.

За да направиш нещо, трябва да се пребориш Изкуство

За да направиш нещо, трябва да се пребориш

Писателят Богдан Русев за последния си роман, списание „Егоист” и електронната демократизация

Раят би трябвало да е нещо като библиотека Изкуство

Раят би трябвало да е нещо като библиотека

35 г. от смъртта на Х. Л. Борхес: Животът е сън, сънуван от Бог

Основната ни идея е да откриваме нови хоризонти за музиката на предците ни Изкуство

Основната ни идея е да откриваме нови хоризонти за музиката на предците ни

Иван Шопов за предстоящия концерт на TRIGAIDA, за вдъхновението и за абстрактните идеи в българския фолклор

Орхан Памук: „Аз пиша, защото никога не съм успявал да бъда щастлив” Изкуство

Орхан Памук: „Аз пиша, защото никога не съм успявал да бъда щастлив”

Днес известният турски писател навършва 69 години

Кейт Уинслет в „Mер от Ийсттаун” Изкуство

Кейт Уинслет в „Mер от Ийсттаун"

Един сериал на НВО уби лустросаните представи на зрителите за кино и показа животът какъвто е

Синко, едва ли осъзнавах, че ти ще ме учиш, вместо аз - теб Изкуство

Синко, едва ли осъзнавах, че ти ще ме учиш, вместо аз - теб

Трогателната изповед на майката на едно дете - виртуозен пианист с аутизъм

Оноре дьо Балзак: „Зад всяко голямо богатство се крие престъпление” Изкуство

Оноре дьо Балзак: „Зад всяко голямо богатство се крие престъпление”

Каквото и да правиш, трябва да го правиш добре, дори то да е безумие!

Мрак, самота и отчуждение в картините на Едуард Хопър Изкуство

Мрак, самота и отчуждение в картините на Едуард Хопър

Днес, 54 години след смъртта си, великият американски художник е по-актуален от всякога

Щастието е като здравето: когато го има, не го забелязваш Изкуство

Щастието е като здравето: когато го има, не го забелязваш

130 години от рождението на великия писател Михаил Булгаков

Българин изгради фонтан на живота в португалския град Сетубал Изкуство

Българин изгради фонтан на живота в португалския град Сетубал

Николай Амзов посвещава "Генезис" на здравните работници

Виенската филхармония отново с „Концерт в лятна нощ” Изкуство

Виенската филхармония отново с „Концерт в лятна нощ"

На диригентския пулт застава британецът Даниел Хардинг, солист ще е пианистът Игор Левит

Жестокият експеримент Изкуство

Жестокият експеримент

Как един пърформънс разкрива истинската цена на пасивното приемане