Неподчинението

Давайте на детето да върши колкото може повече неща само

Илюстрация: stormbook.ru
Илюстрация: stormbook.ru
Децата в предучилищна възраст обичат да експериментират с това дали предупрежденията на родителите им носят съответните последствия, колко далеч могат да се простират правилата им и колко стриктно държат да се изпълняват заръките им. Затова дайте на детето си стабилни насоки в проучването му за света на възрастните. Докажете му, че думите ви имат стойност и държите на тях, за да се чувства по-сигурно в очакванията си спрямо другите възрастни. 

Подходът ви при налагането и следването на правила може да му се струва диктаторски, но въпреки протестите то ще се чувства по-защитено, знаейки, че при прехода от света на малчуганите към света на зрелите хора границите са ясно очертани и правилата — строго дефинирани.

Предпазване от проблема

Разберете колко инструкции едновременно може да следва детето ви
 
Детето ви е в състояние да запомни и да следва определен брой насоки в зависимост от фазата му на развитие. За да откриете къде е пределът на възможностите му, задайте му една проста задача, после две, три. Например за три задачи кажете: „Моля те, вземи книжката, остави я на масата и седни до мен." Ако ги изпълни в съответния ред, ще знаете, че може да запомни три заръки. Определете точно броя им и, ако е необходимо, изчакайте, докато порасне, преди да го натоварвате с по-усложнени задачи.

Давайте му да върши колкото може повече неща само

Тъй като малчуганите искат да следват ритъма на собствения си барабан и да имат пълен контрол върху живота си, вашето дете ще се бори за възможността да има право на избор. Винаги,   когато ситуацията позволява, му давайте шанс да развива уменията си за вземане на решения и поемане на отговорност, за да поддържа и развива самочувствието си. Колкото повече усеща, че притежава контрол над нещата, толкова повече ще е склонно да поема задачи, поставени му от някой друг.

Избягвайте излишните правила

Анализирайте важността на правилата, преди да ги налагате. Детето ви се нуждае от огромна свобода, за да развие чувството си за независимост.

Разрешаване на проблема

Давайте прости и ясни указания

Бъдете колкото може по-специфични в изискванията си към детето, за да го улесните в спазването на инструкциите ви. Отправяйте му предложения, но се опитайте да не го критикувате. Кажете например: „Моля те, събери си играчките сега и после ги сложи в кутията", вместо „Защо най-накрая не запомниш, че трябва първо да събираш играчките си и после да ги слагаш в кутията сам?"

Оценявайте подобаващо следването на инструкции

Възнаграждавайте детето за изпълнението на поставените задачи, като хвалите свършената от него работа. Можете да му покажете как самото то да оценява положените от някой друг усилия, като кажете: „Благодаря ти, че свърши това, за което те бях помолила."



Бройте отзад напред

Установете правило, според което детето да изпълни задачата си, броейки от пет до нула например, за да му дадете възможност да се забавлява, преследвайки срокове, докато изпълнява указанията ви. Кажете му: „Моля те, събери играчките си сега. Пет-четири-три-две-едно." Благодарете му за това, че се е вместило в графика, ако действително е така. Ако не се е справило, опитайте пак, броейки от десет до нула.

Оценявайте прогреса на детето

Бъдете главен поддръжник на детето, докато прави първите си стъпки към изпълнение на поставените от вас цели. Кажете му например: „Страхотно е, че се залавяш за работата си и събираш играчките си толкова бързо."

Използвайте „Правилото на баба"

Децата са по-склонни да следват инструкции, когато знаят, че могат да свършат работата и ще последва възнаграждение. Кажете например: „Когато събереш книжките си, можеш да включиш телевизора", или „Когато измиеш ръцете си, ще обядваш".

Упражнявайте следването на инструкции

Ако детето не следва инструкциите ви, разберете дали е неспособно, или просто не е склонно да се подчини, като го последвате в задачата му. Направлявайте го, като му помагате и хвалете прогреса му в хода на процеса. Щом разберете, че е способно да изпълнява задачата си, но просто отказва да се занимава, кажете: „Съжалявам, но не се справяш със задачата си. Затова сега трябва да се упражняваме." Направете пет „тренировки", а после му дайте възможност да опита отново само. Ако продължава да отказва и да търси съдействието ви, кажете: „Явно трябва да правим повече упражнения. Когато привършим, ще можеш отново да играеш с играчките си."
 
Какво не трябва да се прави

Не губете контрол над себе си, ако детето ви се противи

Кажете си: „Знам, че детето ми не желае да прави това, което му нареждам, но аз имам много повече опит и зная какво е най-добро за него. Трябва да го уча, като му давам ясни инструкции, така че рано или късно да започне да прави нещата само."

Не наказвайте детето, защото не ви се подчинява
Като учите рожбата си как да прави нещо, вместо да я наказвате за това, че не го върши, не наранявате нейно самочувствие и не насочвате вниманието ѝ към факта, че е претърпяла провал.

Джери Уайкоф, Барбара Юнел, 
из "Как без крясъци и шамари да приучим детето на дисциплина"
ПОДОБНИ СТАТИИ

 

Алтернативно образование

Време е да погледнем по нов начин към системата, за да имаме деца, готови за новото време повече »

Наука
 
 
18

Чужд език за часове

Благодарение на сугестопедията, създадена от проф. Лозанов, проговаряте неусетно повече »

Наука
 
 
14

Семинари по „Слънчева педагогика“

От 9 февруари еднодневните събития ще са в неделя повече »

Събития
 
 
0
Разплащателни карти
Защита за онлай разплащане