Наука

Откриха нов пернат динозавър

Женюанлонг е близък родственик на велоцирапторите

Откриха нов пернат динозавър
Този сезон определено заслужава да бъде запомнен като лятото на динозаврите. Най-напред десетки милиони се стекоха в киносалоните, за да гледат „Джурасик свят" със звездното участие на редица динозаври (макар и представени с определени неточности!). После имахте възможността да прочетете за динозаврите в България във водещата тема от брой 7 на Списание 8.

И ето че само преди броени дни бе открит нов вид динозаври от семейството на дромеозаврите, който помогна на учените окончателно да се убедят, че за разлика от филмовия им образ като люспести страшилища велоцирапторите са имали пера. Палеонтологът Стивън Брусат, един от откривателите на новия вид, дава по-реалистична представа за това как всъщност са изглеждали тези влечуги.

„Истинските велоцираптори са били хищници с големината на кучета, покрити с пера. Динозавърът, който открихме с колегата ми Зюнчан Лю от Китайската академия за геоложки науки в Пекин, е един от най-близките му роднини и изглежда по-скоро като птица. Има огромни крила с махови пера, както при всеки орел или лешояд. Тъй като велоцирапторите не са били откривани в перфектните геоложки условия, които да съхранят меките тъкани, не знаем как точно е изглеждало тяхното оперение", коментира Стивън Брусат.

Учените нарекли динозавъра Женюанлонг Сун или „Дракон на Женюан Сун". Неговият скелет е открит от фермер сред скали на 125 милиона години, които са лежали на дъното на езеро, погребани от вулканична пепел - идеалната среда за запазване на меките тъкани, които обикновено се разпадат, преди да се е образувал фосил.

Женюанлонг е целият покрит с пера. Малки влакна покриват по-голяма част от тялото, а по-големи набраздени пера стърчат от опашката. Големи пера, подобни на пачите, пък украсяват горните крайници и ги оформят в крила. Този динозавър прилича много на птица. А по подобен начин е изглеждал вероятно и неговият братовчед - велоцирапторът.

Според Стивън Брусат фосилите от женюанлонг и велоцираптора дават информация за еволюцията в действие. Тези малки, бързо подвижни и умни хищници са важни междинни звена в еволюционния преход от страховитите месоядни динозаври към техните днешни над 10 000 вида пернати потомци. Откриването на женюанлонг е важно и защото хвърля нова светлина върху този невероятен момент от еволюцията. Дължината му от опашката до муцуната е 2 метра, има и много по-къси горни крайници от велоцираптора. Той очевидно не е можел да лети с недоразвитите си криле.

Откриването му поставя нова загадка пред учените: защо крилата са еволюирали? Дали заради нуждата от летеж, или първо са се развили с друга цел? Засега отговор липсва, но темпото, с което палеонтолозите откриват птицеподобни динозаври, е голямо и може би загадката ще бъде разрешена преди излизането на следващата серия на „Джурасик парк".

Месец на сбъднатите желания Наука

Месец на сбъднатите желания

Астрономическите явления от 8 ноември до 7 декември

Какво ще бъде – момче или момиче? Наука

Какво ще бъде – момче или момиче?

Разберете пола на бебето още в първите два месеца от бременността

По следите на нова луна Наука

По следите на нова луна

Извън Слънчевата система е възможно да има луна с големината на Нептун

Кораб на 2.5 хил. години открит в Черно Море Наука

Кораб на 2.5 хил. години открит в Черно Море

23-метровият древногръцки плавателен съд e отлично запазен

Българка с място в Менделеевата таблица Наука

Българка с място в Менделеевата таблица

Мария Спасова е в престижен научен списък

Открита е нова ДНК структура в човешките клетки Наука

Открита е нова ДНК структура в човешките клетки

Това играе ключова роля в жизнения цикъл на клетката

Откриха изгубен океански свят от подводни вулкани Наука

Откриха изгубен океански свят от подводни вулкани

Изгубеният океански свят се намира на около 400 км източно от Тасмания

Ще живеем ли в свят без изкопаеми горива? Наука

Ще живеем ли в свят без изкопаеми горива?

Покачването на температурата с 1.5°C е вече факт. Крайно време е това да подейства като отрезвяващ сигнал

Зимно време за последен път? Наука

Зимно време за последен път?

Астрономическите явления от 8 октомври до 7 ноември

Вижте първите снимки от движещ се астероид! Наука

Вижте първите снимки от движещ се астероид!

Върху Рюгу, движещият се астероид, се приземиха два робота на Японската агенция за космически изследвания (JAXA) и вече започнаха да изпращат снимки

Жътвена Луна преди началото на есента Наука

Жътвена Луна преди началото на есента

Астрономическите явления от 8 септември до 7 октомври

Опасност от глад заради климатичните промени Наука

Опасност от глад заради климатичните промени

В ново проучване учените са изчислили как нарастващата популация насекоми в по-топлите части на Земята ще се отрази на реколтата и резултати са силно притеснителни.

Психологически портрет по погледа Наука