Списание Осем
Абонирай се
за Списание 8

Откриха нов пернат динозавър

Женюанлонг е близък родственик на велоцирапторите

Този сезон определено заслужава да бъде запомнен като лятото на динозаврите. Най-напред десетки милиони се стекоха в киносалоните, за да гледат „Джурасик свят" със звездното участие на редица динозаври (макар и представени с определени неточности!). После имахте възможността да прочетете за динозаврите в България във водещата тема от брой 7 на Списание 8.

И ето че само преди броени дни бе открит нов вид динозаври от семейството на дромеозаврите, който помогна на учените окончателно да се убедят, че за разлика от филмовия им образ като люспести страшилища велоцирапторите са имали пера. Палеонтологът Стивън Брусат, един от откривателите на новия вид, дава по-реалистична представа за това как всъщност са изглеждали тези влечуги.

„Истинските велоцираптори са били хищници с големината на кучета, покрити с пера. Динозавърът, който открихме с колегата ми Зюнчан Лю от Китайската академия за геоложки науки в Пекин, е един от най-близките му роднини и изглежда по-скоро като птица. Има огромни крила с махови пера, както при всеки орел или лешояд. Тъй като велоцирапторите не са били откривани в перфектните геоложки условия, които да съхранят меките тъкани, не знаем как точно е изглеждало тяхното оперение", коментира Стивън Брусат.

Учените нарекли динозавъра Женюанлонг Сун или „Дракон на Женюан Сун". Неговият скелет е открит от фермер сред скали на 125 милиона години, които са лежали на дъното на езеро, погребани от вулканична пепел - идеалната среда за запазване на меките тъкани, които обикновено се разпадат, преди да се е образувал фосил.

Женюанлонг е целият покрит с пера. Малки влакна покриват по-голяма част от тялото, а по-големи набраздени пера стърчат от опашката. Големи пера, подобни на пачите, пък украсяват горните крайници и ги оформят в крила. Този динозавър прилича много на птица. А по подобен начин е изглеждал вероятно и неговият братовчед - велоцирапторът.

Според Стивън Брусат фосилите от женюанлонг и велоцираптора дават информация за еволюцията в действие. Тези малки, бързо подвижни и умни хищници са важни междинни звена в еволюционния преход от страховитите месоядни динозаври към техните днешни над 10 000 вида пернати потомци. Откриването на женюанлонг е важно и защото хвърля нова светлина върху този невероятен момент от еволюцията. Дължината му от опашката до муцуната е 2 метра, има и много по-къси горни крайници от велоцираптора. Той очевидно не е можел да лети с недоразвитите си криле.

Откриването му поставя нова загадка пред учените: защо крилата са еволюирали? Дали заради нуждата от летеж, или първо са се развили с друга цел? Засега отговор липсва, но темпото, с което палеонтолозите откриват птицеподобни динозаври, е голямо и може би загадката ще бъде разрешена преди излизането на следващата серия на „Джурасик парк".

ПОДОБНИ СТАТИИ