Осем на живо

Стоян Лаловски: Има ли живот ПРЕДИ смъртта? (ВИДЕО)

Директорът на Метода „Силва" за България е един от лекторите на Списание 8 на ЖИВО

Стоян Лаловски: Има ли живот ПРЕДИ смъртта? (ВИДЕО)
Стоян Лаловски е лицензиран преподавател и директор на „Методът Силва“ за България. Той е човекът, който запозна българите с него. Издава книги за Хосе Силва и за системата му, организира курсове, кани лектори, включително дъщерята на Хосе Силва – Лаура. Самият той практикува от години и се е убеждавал лично и нееднократно в силата на мисълта, управлявана с методът на Силва. Едно от интересните му приложения е системата за бързо запомняне и качествено учене. Помолихме Стоян за интервю по темата точно в този момент, тъй като освен познанията си за „Силва“, той готви за печат една удивителна книга   –„Научи се да помниш“ на Доминик О’Браян – 8-кратен шампион на ума. 

Чрез „Силва“ хора успяват да се излекуват от тежки диагнози, научават се да помнят лесно, да учат бързо, да живеят в радост, осъзнато и в хармония със себе си и с околния свят. Ако не вярвате, че това е възможно в заобикалящия ни див свят, елате на Списание 8 на живо.

БИЛЕТИ: 
Закупуване на билет: на касите на НДК  и в Ticketportal.
За абонати на Списание 8 - 25% отстъпка. Абонирай се тук




- Г-н Лаловски, как да запомняме бързо?
- Като тренираме ума си. Методът „Силва“ има ефективна система за бързо запомняне, която се основава на това, че като запомняме, свързваме новата информация със старата. Някои хора считат погрешно, че човек не трябва да помни много, понеже мозъкът „се задръства“. Но не е така, колкото повече неща знаем, толкова по-добре запомняме новата информация. 
- Какво представлява системата?
- Системата свързва познати образи с новата информация. В ръководствата на семинарите раздаваме картинки, които съответстват на числата от 1 до 100 – наричаме ги ключове на паметта. Едно например отговаря на картинка с ято птици, две - Ной, три – ему, и т. н. След като научиш картинките, в момента, в който трябва да запомниш някакъв списък от задачи или с неща за пазар, си правиш асоциации с тях. И забавното е, че колкото са по-смешни самите асоциации, толкова по-добре се запечатват в съзнанието. 
Направих и карти с картинки за семинарите в България, практикуващите по света не ползват карти, но са много полезни и практични. Идеята ми дойде от една игра „Мемори“, която също развива добре паметта.

- Вярно ли е, че курсистите на „Силва“ постигат удивителни резултати с паметта си?
- В един гръцки вестник бяха написали статия за българка феномен в Кипър, която се появила по телевизията и є казали 30 предмета, тя ги запомнила всички подред – кой предмет на кой номер в списъка отговаря. Накрая статията завършва с това, че тя е по-голям феномен даже от Хосе Силва. Истината е, че въпросната българка просто е изкарала семинара „Силва“. Това, което е направила, действително всеки го може. 



- Покажете ни. Може ли да ви кажем 20 предмета и да ги запомните?
- Давайте... 
Започваме да изреждаме думи, повечето са предмети, като от време на време Стоян ни прекъсва и пита за подробности. Номер едно например е топка, но той иска да знае каква. И си измисляме: футболна, „Адидас“. За номер две е оцет - балсамико. Номер четири е котка, но това не му е достатъчно и уточняваме: сива, домашна, непородиста. След като изброяваме всевъзможни думи, идва неговият ред. И той ни събира погледите: макар и разбъркано, казва всичките 20 думи, като посочва номера им по реда на изброяването. Сравняваме ги с нашия списък. Всичко е точно. 
- Невероятно! Как успяхте?
- Чрез асоциации. Вече ви казах, че помня ключовите картинки. Номер едно при тях е с нарисувано ято птици. И когато ми казахте топка, аз си ги представих как започват да се карат каква топка да вземат, какво да играят – дали баскетбол, или футбол. Запомнената картинка за номер 2 е Ной. И се появи по едно време един оцет и Ной му казва, не може сам да влезе, трябва още един оцет да си вземе, за да влязат двамата в Ноевия ковчег. След това под номер 3 имам запомнена картинка на животното ему. То много искаше да си има другарче и се появи една кокошка... 
Няма нищо невероятно. Просто техника. Децата трябва да учат тези неща още преди да тръгнат на училище. По време на едно от представянията на метода „Силва“ с мен беше и дъщеря ми, по това време някъде на 5 г. Тя излезе на сцената и показа пред всички това, което току-що ви демонстрирах. Защото тя знае техниката - когато пътуваме, в колата играем такива игри на ума. Но те съществуват от дълбока древност. 
Омировите „Илиада“ и „Одисея“ например още преди да бъдат записани, са били предавани от уста на уста. Със сигурност са претърпели някакви изменения с времето, но хората общо взето са се придържали към оригиналния текст. Особено строго това е било спазвано в индийските Веди, защото те са свещени книги, в които не трябва да бъде променяно абсолютно нищо. Ведите са ги помнели наизуст.
Древните гърци също са развивали мнемониката – това е изкуство и техника за запаметяване на максимален обем информация чрез създаване на изкуствени асоциации. Основоположник на мнемониката е Симеонидис от остров Кеос. Разказва се, че по време на голямо събиране двама мъже в даден момент са го извикали отвън. Излизайки от сградата, покривът рухва и пада върху хората, които са били вътре. Всички загиват. Симеонидис казва, че мъжете, които са го извикали, били Кастор и Полукс – двама богове близнаци. Те го спасили, защото той ги бил почел в своята реч. Симеонидис след това е използвал техниката на местоположението - система, подобна на тази с картите, като отново мислено поставяш на познати места неща, които трябва да запомниш. Принципът е един и същ – да свържеш нещо познато с нещото, което трябва да запомниш (например в антрето поставяш щраус, в хола на дивана – ябълка и т.н.). Така Симеонидис си е спомнил кой къде е седял и е успял да разпознае телата на всичките убити.
Името мнемоника произлиза от древногръцката богиня на паметта Мнемозина. Ролята є е била много важна, особено за изкуствата. Според митологията Зевс, който бил голям женкар, си я харесал. Превърнал се в овчар, за да я съблазни. Двамата прекарали 9 дни и 9 нощи, а след това се раждат деветте музи. 
В днешно време тези системи са описани в книгите на Тони Бюзан, основоположник на Световния шампионат на ума, където Доминик О’Браян е осемкратен победител. Именно Бюзан е и човекът, който измисли картите на ума. Той има около 70 книги и всички те са за това как да използваме по-добре ума си, паметта си, как да запомняме информация по-бързо, да четем по-бързо.



- Вярно ли е, че с годините способностите на хората да запомнят намаляват? 
- Аз така си мислех, когато бях на 35. Тогава в Атина реших да се запиша на курс по програмиране. Всички около мен бяха деца на по 17-18 години. Преподавателят беше колкото мен. Изкарах първата година, а втората си платих и не отидох, въпреки че бях завършил инженерство и ми беше лесно да се справям. Но се притеснявах, че съм около деца. По-късно обаче изкарах метода „Силва“, промених начина си на мислене и започнах да уча немски. На 50 години се явих на изпит. Влязох в залата, където бяха към 400 деца, отново 17-18- годишни. Разликата бе, че този път аз бях много щастлив, че съм на 50 и че продължавам да развивам ума и паметта си. Познайте как се справих! Но много хора, когато стигнат определена възраст, имат убеждението, че няма за какво да учат. Има една книга „Невероятният мозък“ на лекаря Норман Дойджи, който говори за пластичността на мозъка. В книгата обяснява, че когато някоя част от него се повреди, веднага друга заема нейната роля. Всяко ново знание ти прибавя нови клетки. И колкото са по-трудни задачите, които изпълняваш и които трябва да запомниш, толкова повече се ангажират тези стволови клетки. Дойджи описва един случай на мъж на 90 години, който започва да учи нов език. Всички му се чудят защо на тези години го прави, а той казва: „Защото продължавам“.
 
- А „Силва“ има ли упражнения за дълготрайна памет? 
- Да. На всички ни се е случвало преди изпит да изчитаме голям обем от информация, а когато стигнем до края, да сме забравили какво сме прочели в началото. Тогава трябва да се върнем отначало и да прехвърлим фотографски цялата информация. По време на изпита тя сама ще се върне в паметта ни. 
Знаем, че човек най-добре възприема, когато умът му работи на алфа-вълни, когато е отпуснат. Но когато човек чете, той е с фокусиран поглед. Зрението е единственият сетивен орган, който иска бета-вълни на мозъка. Не можеш да четеш със затворени очи. Можеш да слушаш някой лектор със затворени очи... Но пак не е добре, защото казват, че само 8% от обмена на информацията между хората е словесен. 37% е гласов, 55% е езикът на тялото. Тогава можеш да се програмираш да си по-съсредоточен, когато четеш и когато слушаш. В метода на Хосе Силва се изучават различни техники, като за концентрация с три пръста; има и утвърждения, които се повтарят: за учене, за по-доброто здраве, за повече успех, за благополучие. При тези фрази например казваме, че нищо няма да ти пречи – нито шумовете, нито движение... а ще ти помагат да бъдеш по-съсредоточен и  да възприемаш по-добре нещата. Веднъж, докато медитирахме, в сградата правеха ремонт, можете ли да си представите? 
Много е важно човек да е с изострено внимание. Аз много малко съм учил вкъщи, запомнях уроците в клас. И завърших с 5,55. 

- А как да се справяме по време на изпит?
- Първо - преди изпит човек трябва да се отпусне. Има статистика в Гърция, че 14% от хората, които се провалят на изпит, го правят от притеснение и стрес. В този случай медитацията помага много. Защото, когато искаш да запомниш нещо, ти правиш верига – връзка между невроните. А когато си в състояние на стрес, тя се блокира. Затова методът на Силва учи как да се отпускаш. Той е динамична медитация, чрез която разбираш как много бързо и навсякъде да го правиш. Заспиваш без лекарства, будиш се без будилник, учиш се как да разбираш сънищата си, да ползваш интуицията си...

- „Силва“ има ли техника за решаване на тестове?
- Има - „Трите кръга“. При първия кръг веднага пишеш това, което знаеш. При втория – трябва малко да помислиш за отговора, а при третия – отговаряш интуитивно или си представяш преподавателя, свързваш се с него... Това може да ви звучи странно, но Едгар Кейси е спял върху учебника и на другия ден е знаел урока си. (Виж карето на стр. 32)
А Платон казва, че информацията просто съществува. Ако можеш да се свържеш с нея, можеш да получиш всякакви отговори. Съвременната физика също казва, че съществува квантово поле и всичко, което правиш или мислиш, се отразява там. Има един французин, той стана много известен преди 20 години, той е първият, който обясни, че ако някой електрон се промени тук, някъде във Вселената също се променя нещо. Много учени твърдят, че нищо не може да се движи по-бързо от светлината. Но това не е така. 

- Мисълта е много по-бърза. 
- И учените вече не говорят за това, че сме наблюдатели. Айнщайн е първият, който казва – време, пространство и наблюдател са едно. Сега вече се говори, че ние сме създатели. Ние създаваме събитията, които ни се случват. А за целта трябва да можем да управляваме мислите си, но и чувствата. Доказано е, че електрическото поле на сърцето е 100 пъти по-силно от това на ума, а магнитното е 5000 пъти по-силно. Така че чувството е много важно. Да усетиш предварително, че си се справил успешно с изпита или със задачата, която ти е била поставена. Да се опиташ да създадеш това усещане на удовлетвореност у себе си. След това виждаш, че всичко се случва по най-добрия начин.
Георги Хамамджиев: Болката се атакува с движение! Осем на живо

Георги Хамамджиев: Болката се атакува с движение!

Как тялото може да се самолекува ще разберете от кинезитерапевта на Списание 8 НА ЖИВО

Стотици изпитаха радостта от живота Осем на живо

Стотици изпитаха радостта от живота

Вижте как протече Списание 8 НА ЖИВО

*