Осем на живо

Бизнес със страст

Специалист със студен ум, но с горещо сърце

Бизнес със страст
Радослав Благоев е вдъхновяващ, мотивиращ, нестандартен, със студен ум, но с горещо сърце. Истински специалист по ефективни продажби, стратегически маркетинг и убеждаваща комуникация. Избран е за бизнес консултант на годината за 2019 г. Радослав е любим лектор на семинари и конференции за бизнес развитие, маркетинг и продажби. Провежда корпоративни обучения и консултира фирми от разнородни браншове. Неговата книга  „Бизнес над червената линия” дава насоки за изграждане и ефективно развиване на малкия бизнес и се радва на огромен успех, а  бестселърът му „ Хвани Жокера” печели приза Книга на годината за 2018 г., в категория бизнес. 

По време на седмото издание на събитието Списание 8 НА ЖИВО на 18 май, Радослав Благоев ще ни покаже как се прави бизнес със страст и ще ни представи стратегии за успешни продажби.

Очаквайте лекцията му на Списание 8 НА ЖИВО през май!

КУПИ БИЛЕТ

Билет може да купиш от:
Редакцията на Списание  8 (бул. „Черни връх” 1-3, ет. 4)
Билетен център на НДК
Тicketportal.bg
Всички бензиностанции OMV
Всички магазини на Office 1
Книжарници Booktrading

- Привет, Радослав. Разкажете ни как стартирахте първия си собствен бизнес.

- Здравейте. Колкото и невероятно да звучи, започнах бизнес, когато бях едва на 18 г. Пет години по-късно си продадох първата по-голяма компания за солидна сума пари. Първата фирма беше за улична търговия, за директни продажби - сергии за боя за обувки. На 18 години, започнах с едни 300 лева, които майка ми ми даде назаем. И в общи линии още първата седмица започнах да изкарвам по толкова на ден. Оказа се, че това е сладка работа и с много добри маржове. 

На 21 години с мой съдружник отворихме първата зала за компютри в София. На 23 години тя вече беше сред водещите в града. И понеже бяхме много малки, дори казвахме, че работим за някакъв друг човек, понеже се притеснявахме – боравехме  с доста пари за онези времена, а бяхме още деца.

Досега съм имал към 16 мои фирми, а от 8 години вече съм и консултант, но не като основна професия, а по неволя. Започнах да помагам на приятели за техния бизнес. И аз абсолютно на добра воля, без заплащане, започнах да давам съвети. И се оказа, че съм им от помощ. Видях, че на мен ми се отдава да структурирам бизнеси, да помагам във вътрешните комуникации. И помогнах на около 10 души, които след това ме препоръчаха на техни познати и приятели. И в един момент си казах, че ако ще продължавам да правя това, трябва да бъде срещу заплащане. Започнах да правя консултации, но те ми отнемаха страшно много време и енергия. И след това ги ограничих. Правя по една на ден.

- Организирате и различни семинари...

- Да, през другото време съм треньор. Правя много семинари по продажби, обучавам търговски екипи. Искам да си отворя академия за бизнес и продажби, за да могат фирмите да взимат търговци от мен. Моята идея е следната: когато фирмата вземе търговец от мен, тя да му плати обучението. И така той да е максимално доволен, защото първо е взел знания, после е почнал работа и накрая си е получил парите обратно, ако мине изпитателния срок във фирмата. Отделно имам рекламна агенция, в която управляваме интересите на около 50 клиента. Тя е малка, с неголям екип. Подбираме си клиентите и не работим с всеки. Например ако това, с което се занимава фирмата, е полезно за обществото, го правим. Ако не – не. Не се разрастваме бързо умишлено, защото често бързото израстване е за сметка на качеството.
 
- Какво ви носи работата лично и до колко е важно човек да работи със страст, с хъс? Да си обича работата?
- Това е основното за мен. Мен работата ме зарежда. Особено, когато получавам обратна връзка, съобщения. Просто хората ценят това, което правя за тях. Всеки един от нас прекарва повече време в работата си, в офиса си, отколкото със семейството, чиято функция е да ни прави щастливи. Но според мен и работата има същата цел. Поради тази причина за мен един единствен бизнес е възможен и той е, когато се прави с хъс и с желание, носи лично удовлетворение и щастие. Ако го правиш за пари... Аз лично не съм виждал успешен бизнес, чиято цел са парите и нищо друго. В общи линии това са далавери. И е кофти, че подобни хора често попадат под названието бизнесмени. И още по-кофти е, че носят титлите предприемачи. Предприемачът е човек, който с действията си предприема нещо, той е създател. Така неговите действия се отразяват на цялата екосистема – създава работни места, подпомага за икономическото развитие на даден регион. И под същата титла да застане човек, който разрушава, който просто изкарва много пари... това е грозно. Това е както едно време кашкавалът от растителни мазнини се наричаше кашкавал, но той действително не е. Тоя кашкавал от растителни мазнини, е този предприемач в днешно време - лъжовен е.

- Предполагам, че като консултант, често се сблъсквате с хора, които имат големи и вдъхновяващи идеи, но изпитват страх да ги реализират, да направят първата крачка. От какво мислите, че е породен той?
- Повечето хора, които идват при мен, не изпитват голям страх да реализират идеите си. По-скоро обикновено имат дефицити – или на знания, или на пари. Всички те искат преди да стартират, да се консултират. Едно 30 % от клиентите са тепърва започващи млади предприемачи. 80 % от тях след консултация се отказват да правят бизнес или го отлагат за години напред, тъй като 100 % ще загубят стартовия си капитал. Поради простата причина, че бизнесът им не излиза на хартия. А когато не излиза на хартия, да излезе на практика... Няма никакъв шанс, защото математиката е точна наука. Имам други 60 % от клиентите, които са с действащи бизнеси. Имат компании, или имат проблеми в тях, или имат проблеми с екипа, или искат да се разраснат. 



Според мен тя е много съществена част от продажбата и маркетинга. Познаването на потребителя до преди години не се изучаваше, но вече започна. Аз залагам много на него, защото години наред съм прекарал в анализи на срещи и сега се опитвам да науча хората на това. Анализ на среща и симулация на продажба – това са теми, които разглеждаме на тренировките, които са за активни търговци. Работейки по този начин след половин година търговците удвояват или утрояват своите резултати. Въпрос е на нагласа, а не в цената на продукта или пазара. Психологията е много силно заложена в бизнеса. Мениджърите трябва да развиват умения да разбират от хората. 

- А кои са онези качества, които добрият предприемач трябва да притежава, за да бъде бизнесът му успешен?
- Да има търпение, да е готов да работи доста. Много хора си мислят, че като си направят нещо свое и сами са си шефове, няма да им се налага да работят. Това е тотална илюзия, защото ти просто в тези случаи само се прибираш у вас да се наспиш. Бориш се за натрупване на капитал и си изцяло отдаден на работата си. Аз преди години имах сергия за плодове и зеленчуци. Това са ми едни от най-тежките години в живота като работа. Ставах в 5 сутринта, за да мога в 5:30ч, да съм на борсата и да избирам стока за обектите. Разкарвах стоката, прибирах се в къщи за два часа и излизах, за да правя ревизия – това беше всеки ден в продължение на две години. И то във възраст, когато моите връстници ходеха по барове и дискотеки, забавляваха се. При мен мина в бизнес, за да натрупам капитал и да си направя след това един по-интелигентен бизнес. 

- Все повече се говори за бърнаут и професионално прегаряне. От какво значение е човек да си почива и да разграничава работата от личния живот? 
- Разграничаване на бизнеса от семейството е задължително. Проблемът, който забелязвам аз, е, че най-вече хората не се справят с делегирането, с това да кажат „стоп“. А мултитаскингът води до клиничен бърнаут. Познавам хора, които са влизали в болница, прекарват там седмица или две. А след това докторите им казват, че ще отнеме 5-6 години, за да се възстановят напълно. Това се случва, защото човекът не вярва, че друг може да бъде ефективен, смята, че той самият ще си свърши работата най-добре, не се е научил да менажира времето си правилно, поема много задачи.

Другата причина е наличието на много консултанти и хора, които се занимават с личностно развитие, тъй като при тях нещата са на теория, но те никога не са били практици и не знаят какво е да отговаряш за хора, да ръководиш бизнес, да връщаш кредити. Четат разни книги, отсреща имат едни хора, които са им се доверили, които са ги взели за отправна точка на своите действия. И тогава те му казват: „Ти трябва да увеличиш усилията си по десет и ще постигнеш всичко.” Защо по 10? Защото Грант Кардон (международен експерт в бизнеса и продажбите – бел. ред.) е издал книга с това заглавие и е модерно. Човекът решава, че не полага достатъчно усилия, слуша тези глупости, увеличава усилията си, започва да става сутрин в 4 ч., денят му стартира с гимнастика. След това чете книги, после почва да прави едни неимоверни усилия за бизнеса си, енергията му се изчерпва. И на 15-ия ден силите му са „чао”. Накрая изпада в депресивни състояния, апатия, нищо не го интересува. Стотици са хората, които съм срещал в това състояние. Няма лошо да има мотиватори, но да са в границите на допустимото – като витамините, например, а не като взимането на стероиди. 

- С какво са различни вашите обучения от тези, за които споменахте?
- Хората, които идват при мен, учат как да изградят една цел и да я постигнат, задължително е обаче тя да е реалистична и постижима. Преди години имах един мениджър, който казваше: „Трябва да правите колко е необходимо обаждания, за да организирате четири срещи.” И ние имахме много обаждания, много срещи и никакви продажби. И аз един ден го питах: „А не трябва ли целите да са ни да правим 10 продажби на месец?”. И той ми каза, че чисто статистически, ако правим по 4 срещи ще правим и по 10 продажби. И аз му отвърнах, че е прав... но че поставената цел по този начин е различна. На това уча хората, че поставянето на цели е от ключово значение. Другото е, че за да е успешен един търговец, той трябва да бъде добър човек. Това е както е един лекар – за да е наистина добър в работата си, той трябва да бъде добър човек на първо място – да е отдаден на професията да помага на хората. В противен случай няма как да бъде добър лекар. По същия начин е и в бизнеса. Търговията е мощно оръжие и не трябва да попада в грешни ръце. Комуникацията е власт. Затова, когато обучавам хора им казвам, че единственият начин да я усвоят е, ако градят морал и ценностна система. Не можеш да я усвоиш, ако си лош човек. 

- Често чуваме изрази като „в България не се успява” или „в България няма работа, всеки успява с връзки”. Какво бихте казали на хората, които продължават да вярват и повтарят подобни убеждения като тези?
- На хората тук всичко им е познато и не виждат възможности. В чужбина те също не ги виждат, но пък забелязват успели хора. Тях и тук ги има, но сякаш е по-трудно да ги видиш. Но бих им казал, да отидат, да видят как се случват нещата там и да се върнат, за да оценят след това обстановката в България. Ние се развиваме емпирично, успехът не е гарантиран на никого. Не бива да спираме другите да пробват, за да не ни обвиняват в последствие, ако не успеят тук. Нека да пробват, да видят, че там всичко което лети, не се яде, да видят, че и големите столици миришат и са влажни. На мен в България ми е спокойно, аз не съм живял в друга държава и нямам подобно намерение. Не гледам телевизия, не слушам новини от 5 години. Работата ми е тук. Щастлив съм тук, защото съм сбъднал мечтите си в тази страна.

- И за финал, какво да очакват гостите на Списание 8 НА ЖИВО от вашата лекция?
- Ще научат, че бизнесът се прави със страст. Ще им разкажа една случка от бизнеса ми с плодове и зеленчуци, която е показателна как само малко знание, може да промени целия ти живот. Искам хората да видят как един самонадеян младеж седи на едно място, просто защото не иска да чуе един старец. Но в момента, в който го направи... постига голям успех. И ще им споделя някои неща от практиката и от живота, които вярвам, че ще им бъдат интересни и полезни.

КУПИ БИЛЕТ

„8 на живо” - знание и забавление в едно Осем на живо

„8 на живо” - знание и забавление в едно

Автори и фенове на Списание 8 се събраха на седмото суперуспешно издание на формата

Днес е нашето уникално събитие Списание 8 НА ЖИВО! Осем на живо

Днес е нашето уникално събитие Списание 8 НА ЖИВО!

Приготвили сме и изненади от изложителите на базара

Теодосий Теодосиев: Смъртно опасно е да си прост! Осем на живо

Теодосий Теодосиев: Смъртно опасно е да си прост!

Ела на лекцията на двамата именити българи и виж отпаднали кадри от документалния филм

Билети за СПИСАНИЕ 8 НА ЖИВО вече и в EVENTIM Осем на живо

Билети за СПИСАНИЕ 8 НА ЖИВО вече и в EVENTIM

Очакваме ви на 18 май в зала Rainbow Plaza

Вижте новите изложители на базара ни на 18 май! Осем на живо

Вижте новите изложители на базара ни на 18 май!

Запознайте се с най-свежите и колоритни брандове, производители и заведения, избрани специално за вас от нашия екип

Остават броени дни до Списание 8 НА ЖИВО Осем на живо

Остават броени дни до Списание 8 НА ЖИВО

Очакваме ви на 18 май 2019 г. в зала Rainbow (до болница "Токуда")

Списание 8 ви кани на пъстър пролетен базар Осем на живо

Списание 8 ви кани на пъстър пролетен базар

Запознайте се с най-свежите и колоритни брандове, производители и заведения, избрани специално за вас от нашия екип

Ред в пространството Осем на живо

Ред в пространството

ФЪНШУЙ учи как да изберем място за строеж, как да разпределим и подредим дома си така, че здраве и благоденствие да изпълват живота ни

Как Пламен видя Буда? Осем на живо

Как Пламен видя Буда?

Стресиран бизнесмен постига състояние на просветление по време на... разговор на кафе с Мила Бучели

Семинар за Паневритмията Осем на живо

Семинар за Паневритмията

Утре, 11 май, от 11 до 18 ч в Клуб на архитекта. Списание 8 дава отстъпка на участниците за билети за „Списание 8 на живо”

Кокосово вдъхновение по време на пролетния ни базар! Осем на живо

Кокосово вдъхновение по време на пролетния ни базар!

Пуснете се по кокосовата вълна на издателство „Вдъхновения”

„Фантазията се основава на реални факти. Тя изпреварва знанието” Осем на живо

„Фантазията се основава на реални факти. Тя изпреварва знанието”

Някои от пророчествата на известния учен вече се сбъднаха. Очакваме следващите.

Формулата на Тео (ВИДЕО) Осем на живо

Формулата на Тео (ВИДЕО)

Темата на новия брой на Списание 8 и на Списание 8 НА ЖИВО - 18 май.

Смехотерапията - забавляваш се и се лекуваш едновременно Осем на живо

Смехотерапията - забавляваш се и се лекуваш едновременно

Моника Балаян е смехотерапевт. Нейн „специалитет“ е изцелението чрез добро настроение. Ела и се убеди!

24 електронни броя и билет само за 68 лв.! Осем на живо

24 електронни броя и билет само за 68 лв.!

Абонирай се за две години и ела безплатно на Списание Осем НА ЖИВО

За какво ще си говорим на Списание 8 на живо? Осем на живо

За какво ще си говорим на Списание 8 на живо?

Вижте личните послания на всеки един от лекторите към читателите на "8"

*