Осем на живо

Теодосий Теодосиев: Смъртно опасно е да си прост!

Ела на лекцията на двамата именити българи и виж отпаднали кадри от документалния филм

Теодосий Теодосиев: Смъртно опасно е да си прост!
На 18 май 2019 г. в зала Rainbow Plaza (ул. Атанас Дуков 29, до болница Токуда) Ви каним на Седмото издание на Списание 8 НА ЖИВО  - среща с любими автори и лица от Списание 8. Там ще можете да се насладите на лекцията на Теодосий Теодосиев и Николай Василев.

Прочетете част от интервюто на самия Николай Василев с Теодосий Теодосиев, публикувано в бр. 5/2019 на Списание 8


КУПИ БИЛЕТ

Билет може да купиш от:
Сайта на "Списание 8 на ЖИВО"
Редакцията на Списание  8 (бул. „Черни връх” 1-3, ет. 4)
EVENTIM.bg
Билетен център на НДК
Тicketportal.bg
Всички бензиностанции OMV
Всички магазини на Office 1
Книжарници Booktrading

Авторът е сценарист и режисьор на много документални филми и телевизионни формати. Носител е на редица награди. Документалният му филм „Формулата на Тео” предизвика истински фурор на премиерата си на „София филм фест” през март. Залата не можа да побере всички желаещи да го видят. Филмът моментално предизвика огромен интерес и в чужбина. Българските общности по света се самоорганизират за прожекциите му, вече има запитвания от сънародниците ни в САЩ, Канада, Великобритания, Германия. Сключен е договор и с щвейцарска компания, която разпространява документално кино в целия свят. „Формулата на Тео” ще бъде прожектиран в София на 15 май в кино „Люмиер” от 19,30 ч и на 20 май в кино “Одеон” от 19 ч. И във Варна - на 25 май във “Фестивален и конгресен център” от 19 ч.


- Търсили сте навремето професия с повече свободно време – за какво мислехте да го ползвате, какво Ви влечеше?

- Себе си смятам за хуманитар, попаднал между хората на точните науки. Имаше време, когато се мислех за велик поет и художник, който трябва да стане учител, за да има много свободно време – за да не бъде казионен поет и казионен художник. Затова реших да завърша специалност, с която да имам тази свобода. После се оказа, че не било точно така. Не мога да си върша работата как да е и да използвам свободното си време да си правя изкуство за самото изкуство. А се оказа и че от всяка професия може да се направи изкуство. И то голямо изкуство – от изключителен мащаб. Когато влязох в училище при тези очички като звездички – виждаш, че има и друг начин да се твори. Човек трябва да е по-скромен и най-вече да иска да даде, а не да получи.

- Как именно се случи учителството ви по физика?

- От малък още ми се удаваха тези неща. Бях в математическа паралелка. Баща ни ни учеше и знаеше физика твърде много – завърших университета, а той продължаваше да ме затруднява по физика!
Баща ми никога не ми е давал пари за закуска, но ми даваше 20-30 лева наведнъж за книги – ако имам някакви интереси към някаква наука или към някакво изкуство. Иначе родителите ми се надяваха да стана лекар, но ги разочаровах. Може би съм имал и други пътища на развитие. Човек попада на някакви кръстопътища…
Нещо, което съм научил от моя баща: „Трябва да оставиш хората малко да те използват, иначе за какво си им?„ Цял живот съм правил това – търсил съм някой да ме „използва„, децата да ме използват. И никога не съм давал частни уроци срещу пари. Школата ми е напълно безплатна. На някого, като му платят пари по някакъв проект, работи 20 часа и на 20-ия час си пуска тебешира – спира дотам. Аз работя 2000 часа, без да си пусна тебешира и да спра дотам. Правя експериментални постановки, по хиляда пъти разработвам още по- и още по- и по-съвършени неща.

- Не ви ли ограничават рамките на образователната система?

- Ако съм направил нещо, то е било въпреки системата. Имах директор, който казваше за мен и преподаването ми: „Работи по неправилна методика, обаче има изключителни резултати“. Големите постижения се правят на границите между науките и изкуствата. И само много широко скроена личност, която може да излезе от плоскостта на баналното знание, може да направи големите постижения. Освен това емоционалната култура е много важна. Една изключително трудна логическа задача може да се реши по-лесно, ако човек има емоционалната настройка, ако му е приятно – просто я решава в друго състояние. Големите личности са с безпределни мащаби във всяко отношение – на мислене, на чувстване… и такъв човек е, който може да направи свръхпостиженията.



- Айнщайн споделя, че при съвременните методи на обучение е почти чудо как святата любознателност не е напълно удушена, защото това нежно растение се нуждае преди всичко от свобода. Може ли да се каже, че с вашия метод на преподаване успявате да разчупите „догмите“ на системата, за да освободите духа на свещената любознателност?

- Една от основните точки в моята система за силов интелект е свободата като производителна сила. И това е още от преди демокрацията, в онази там тоталитарна епоха – винаги са ме критикували, че моите ученици били прекалено буйни, прекалено свободомислещи и прекалено свободно говорели. Затова през последните десетина години моите директори не ми дават да съм класен ръководител. Ами без тази свобода те не могат да бъдат творчески личности и да печелят златни медали! Свободният човек казва „не е така, по друг начин трябва да стане“ и прави голямото откритие. Свобода, съчетана с висок трудов и човешки морал. Това е свободата на творческия човек, на Господ, а не на деструкцията и анархията. Свобода, която има морална подплънка.
Пътят към великото е път на страдания. Трябва да се мине през страдания, за да дойде после лекотата. Няма лесни успехи. Но човек трябва да вложи страст – 20 хиляди часа страст! Много пъти съм казвал, че няма богоизбрани народи – има богоизбрани личности. Който си избере Господ, става богоизбран. Има хора, които са докоснати. Една ключова сцена, нарисувана от Рафаело, е как Господ вдъхва душа на Адам – едно докосване, при което се влива онази мирова енергия. Тази светла страна на Силата ние трябва да си я търсим самички. Който я търси, ще я получи.

- И не можем да искаме от всички деца да са еднакво добри във всичко, нали?

- Когато ученици за първи път влязат при мен в клас, първото нещо, което им обяснявам, е, че един добър майстор на банички заслужава по-голямо уважение от един некадърен професор. Правиш една, две, три, пет…, две хиляди банички, докато направиш съвършената и тогава заслужаваш хората да те уважават, да те обичат и да ти плащат. Във всяка област човек може да е нещо голямо. Когато го прави с любов, с настроение и влага много душа.
Хората имат различни възможности по рождение. Един се ражда като Стефка Костадинова, която може да скочи над 2 метра височина, а друг се ражда парализиран и не може да си прескочи чехлите. Някои се раждат красиви, някои грозни… И питам сега: „Това хубаво ли е, лошо ли е?“. Първата реакция е: „Много лошо!“ Казвам: „Не, не може да се направи общество само от професори. Едно общество има нужда от хора, които сутринта с камиона да докарат топлите банички, някой да смели брашното, някой да изоре нивата и т.н. Едно общество е добро с това, че има разнообразие от хора. И всеки човек трябва да бъде обичан и уважаван според това, което той лично може да прави“.

- И тук идва моментът с оценките. Децата, които не са родени за физиката и не се справят добре, как приемат по-ниската оценка?

- Те го приемат, обаче родителите - не. Децата си казват: в това не съм добре, но в нещо друго съм. Толкова. Обаче има родители, които не могат да приемат, че детето им, след като е влязло в математическа гимназия, може да има по математика или по физика двойка.
Имаше едно време един Ивайло, майка му и баща му в края на всеки срок идваха да ми се молят да му пиша три, понеже те се били унижавали. И аз - млад и зелен – пиша му три. А не е трябвало. Момчето завърши средно образование, а не трябваше – просто няма такива възможности. Отиде войник, а трябваше да го пратят трудовак, където да му дават една кирка и други хора да го командват. А го пращат граничар. И понеже е с образование, му дават да оправя електрическите заграждения по границите. Неграмотен човек, който не разбира от електричество... Уби го токът, умря! (А майката 16 години не е могла да забременее с него…) На мен до ден днешен ми тежи на съвестта това момче. Ако му бях писал две, щеше да е жив. Така че двойката може да бъде животоспасяваща оценка. Проблемът е справедлива ли е тази оценка, правилна ли е. Целта на оценката е човек да разбере, че „за това ставам – за това не ставам“. Не може всички да станат оперни певци и това, че някой по пеене, да речем, има оценка, различна от 6, не означава, че трябва да се обижда – означава, че става за нещо друго. Имах ученичка, която имаше само двойки, а следващата година от първия час започва по всичко с шестици – все едно са я сменили, все едно някой е сменил вътре „чипа“! Затова никога не си съставям мнение за цял живот за някого. На всеки му се дава шанс...




„8 на живо” - знание и забавление в едно Осем на живо

„8 на живо” - знание и забавление в едно

Автори и фенове на Списание 8 се събраха на седмото суперуспешно издание на формата

Днес е нашето уникално събитие Списание 8 НА ЖИВО! Осем на живо

Днес е нашето уникално събитие Списание 8 НА ЖИВО!

Приготвили сме и изненади от изложителите на базара

Билети за СПИСАНИЕ 8 НА ЖИВО вече и в EVENTIM Осем на живо

Билети за СПИСАНИЕ 8 НА ЖИВО вече и в EVENTIM

Очакваме ви на 18 май в зала Rainbow Plaza

Вижте новите изложители на базара ни на 18 май! Осем на живо

Вижте новите изложители на базара ни на 18 май!

Запознайте се с най-свежите и колоритни брандове, производители и заведения, избрани специално за вас от нашия екип

Остават броени дни до Списание 8 НА ЖИВО Осем на живо

Остават броени дни до Списание 8 НА ЖИВО

Очакваме ви на 18 май 2019 г. в зала Rainbow (до болница "Токуда")

Списание 8 ви кани на пъстър пролетен базар Осем на живо

Списание 8 ви кани на пъстър пролетен базар

Запознайте се с най-свежите и колоритни брандове, производители и заведения, избрани специално за вас от нашия екип

Ред в пространството Осем на живо

Ред в пространството

ФЪНШУЙ учи как да изберем място за строеж, как да разпределим и подредим дома си така, че здраве и благоденствие да изпълват живота ни

Как Пламен видя Буда? Осем на живо

Как Пламен видя Буда?

Стресиран бизнесмен постига състояние на просветление по време на... разговор на кафе с Мила Бучели

Семинар за Паневритмията Осем на живо

Семинар за Паневритмията

Утре, 11 май, от 11 до 18 ч в Клуб на архитекта. Списание 8 дава отстъпка на участниците за билети за „Списание 8 на живо”

Кокосово вдъхновение по време на пролетния ни базар! Осем на живо

Кокосово вдъхновение по време на пролетния ни базар!

Пуснете се по кокосовата вълна на издателство „Вдъхновения”

„Фантазията се основава на реални факти. Тя изпреварва знанието” Осем на живо

„Фантазията се основава на реални факти. Тя изпреварва знанието”

Някои от пророчествата на известния учен вече се сбъднаха. Очакваме следващите.

Формулата на Тео (ВИДЕО) Осем на живо

Формулата на Тео (ВИДЕО)

Темата на новия брой на Списание 8 и на Списание 8 НА ЖИВО - 18 май.

Смехотерапията - забавляваш се и се лекуваш едновременно Осем на живо

Смехотерапията - забавляваш се и се лекуваш едновременно

Моника Балаян е смехотерапевт. Нейн „специалитет“ е изцелението чрез добро настроение. Ела и се убеди!

24 електронни броя и билет само за 68 лв.! Осем на живо

24 електронни броя и билет само за 68 лв.!

Абонирай се за две години и ела безплатно на Списание Осем НА ЖИВО

Бизнес със страст Осем на живо

Бизнес със страст

Специалист със студен ум, но с горещо сърце

За какво ще си говорим на Списание 8 на живо? Осем на живо

За какво ще си говорим на Списание 8 на живо?

Вижте личните послания на всеки един от лекторите към читателите на "8"

*