Здраве05 ноември 2018

Adidas Runners - семейството на бягащите хора

За инициативата разказва Калин Стоянов – капитан на българския отбор, професионален кинезитерапевт и рънинг инфлуенсър

На снимката: Калин Стоянов
На снимката: Калин Стоянов
Общността adidas Runners е международно движение на бегачи, ангажирани с личностното израстване, приятелство и силата на спорта. Независимо дали имате опит в бягането, или пък имате няколко маратона зад гърба си, проектът предлага експертна оценка на спортния ви напредък от квалифицирани треньори и отбор, който ще се превърне във ваше семейство. За инициативата разказва Калин Стоянов – капитан на българския отбор, професионален кинезитерапевт и рънинг инфлуенсър. Редовно участва в планински бягания, ултрамаратони и триатлони.

- Разкажи ни малко повече за adidas Runners?
- Това е глобалната общност, която наброява повече от 9000 членове. Програмата започва в Берлин, а днес вече свързва състезатели по целия свят, съществува в повече от 50 града на всички континенти. Представлява групови тренировки – по този начин хората имат фиксирани дати за обединени спортни дейности, помага им да се мотивират взаимно, да постигат нови цели и в същото време да се забавляват заедно. А всяка отделна общност си има капитани, които водят тренировките и следят процеса при всеки от отбора.

- А как се осъществява комуникацията между участниците? 
- Всяка общност има своя собствена група във фейсбук. Там се съобщават актуализации за предстоящи събития. Всеки може да се свърже с капитаните или да публикува въпроси. Цялата комуникация се осъществява в рамките на съответни фейсбук групи на adidas Runners – така е по цял свят. 

- Могат ли хора без опит в спорта да станат част от общността? И как бихте мотивирали такъв човек да направи първата крачка?
- Ние сме отворени към всички – независимо професионалисти или начинаещи. В групата има хора, които бягат километър за осем минути, и такива, които участват на републикански първенства. Най-важното е човек да има желание. Adidas Runners е напълно безплатна и отворена за всеки, който иска да създаде нови контакти и да се погрижи за здравето си. А относно мотивацията ще ви дам един пример: няма как родител, който по цял ден седи на дивана, да възпита у детето си спортната култура. За мен най-големият мотиватор е личният пример.

- Защо точно бягането е основният спорт, а не някой друг? 
- Една от причините е, че бегачите опознават града си по нов начин благодарение на разнообразните маршрути – паркоместа, празни фабрики и най-известните забележителности. Това е спорт за издръжливост и като такъв изисква много време. Имало е състезания, за които съм се готвил по 6 часа дневно, тоест човек трябва да се научи да разполага с времето си правилно. Но освен бягане в програмата са включени здравословно хранене, фитнес, йога. Планираме семинари, за да мотивираме цялостно хората – как да тренират правилно, да се грижат за тялото си, да мислят положително. Вдъхновени от духа на спорта, вярваме, че ние можем да оформим нашето бъдеще, започвайки от днешния ден. 

- Всеки ден ли се провеждат тренировките? 
- Да, почти всеки ден от седмицата. На тези в залата присъстват около 15 човека, а на открито – около 40. Предварително се обявява графикът във фейсбук и в специалното мобилно приложение Runtastic, така се получава един спортен дневник и работи на принципа level up – всяка тренировката с бягане се отчита и вдига нивото, както в компютърните игри. Нивата са бронз, сребро и злато, а всяко се ползва с различни привилегии. Стандартната тренировка продължава около час и половина, а всяка неделя организираме бягания, които са около два часа. Основно провеждаме тренировки с различни треньори. Едната е функционална – използват се пудовки, дъмбели, ластици – идеята е да има съпротивление, но не с големи тежести. Тя има за цел да подпомогне самото бягане, да засили мускулите, които отслабват по време на тичане, като в същото време засилва тези, които използваме при бягане. Имаме и стречинг тренировки – те са едни от най-добрите за подобряване на еластичността и за възстановяването на скелетните мускули. Другата тренировка, разбира се, е бягане, което отново може да е различно. Има базови, темпови, ускорителни, интервали. Освен това тичаме на отсечки срещу склон, кросчета, в общи линии всичко. 

- За теб лично какво е спортът, на какво те е научил до момента?
- Аз започнах да тренирам като тийнейджър. Впоследствие в залата създадох изключително ценни приятелства, които продължават вече над 14 години. Другото е, че спортът учи на дисциплина. Освен това сутрин ставам много по-лесно, още в 6 ч, и се чувствам отпочинал. А от около две години не съм боледувал изобщо, дори настинка.  

- Какво те  вдъхновява да си част от общността? 
- Китайска поговорка гласи: „Ако мислиш за един ден напред, си вземи храна, ако мислиш за година напред – посади дърво, а ако мислиш за сто години напред – образовай хората”. Лично мен това ме вдъхнови да завърша кинезитерапия - исках да помагам на деца, които имат гръбначни изкривявания. Когато обаче започнах да практикувам, разбрах, че така се помага на една малка група хора. А организация като adidas Runners помага да се образоват много повече хора. Световната медицина е насочена към превенция. Превенцията на заболявания на опорно-двигателния апарат и нарушената стойка при децата е спортът. Искам повече възрастни хора да се образоват в тази посока, за да могат след това да предадат това знание и на децата си.

База: FiT CiTY  София, Национален стадион „Васил Левски“
Витамин D за здраво детско сърце Здраве

Витамин D за здраво детско сърце

Учени препоръчват добавките в малки дози, но редовно

Малките футболисти с повишен риск от деменция? Здраве

Малките футболисти с повишен риск от деменция?

Шотландия обмисля да забрани играта с глава на деца под 12 г.

6 съвета за избягване на болест във фитнеса Здраве

6 съвета за избягване на болест във фитнеса

Наблюдавайте се за ранички, мийте си ръцете и си купете собствено оборудване

Да се заземим! Здраве

Да се заземим!

Източникът на дълбоката промяна е точно под стъпалата ви

Мъчи ви мигрена? Решението е в шкафчето с лекарства Здраве

Мъчи ви мигрена? Решението е в шкафчето с лекарства

Учени реабилитираха добрия стар аспирин

Медицина на бъдещето Здраве

Медицина на бъдещето

Според приложната кинезиология мускулите ни са носител на информация за здравословни проблеми в цялото тяло

Природен детокс с бентонит преди празниците Здраве

Природен детокс с бентонит преди празниците

Терапевтичната глина Bento Health предпазва от преяждане и препиване

Билка № 1 за имунитет Здраве

Билка № 1 за имунитет

Ехинацея спасява дори от ухапване от змия, „Хербалкан“ я култивира и в Берковица

Дланите говорят за здравето ни Здраве

Дланите говорят за здравето ни

Гергана Метева от център „Здравословен и щастлив живот“: „Лекуваме първоизточника на проблема, а не симптомите"

Пиете много антибиотици? Внимавайте за Паркинсон! Здраве

Пиете много антибиотици? Внимавайте за Паркинсон!

Съсипва се микробиалната екосистема на червата

Лиз Бурбо: Болестите са травми от отхвърляне и изоставяне Здраве

Лиз Бурбо: Болестите са травми от отхвърляне и изоставяне

Скритите послания, които организмът ни изпраща чрез заболяванията

Биохакинг за начинаещи Здраве

Биохакинг за начинаещи

Как лесно да се „хакнем", за да удължим живота си и да сме по-здрави

Как да не вдишаме всички микроби на света Здраве

Как да не вдишаме всички микроби на света

5 съвета как да избегнем заразата в нездравословна среда

Умори умората! Здраве

Умори умората!

Синдром на надбъбречната умора е болестта на ХХI в. Според специалиста Милена Коцева има как да я преодолеем

Тибетската медицина възстановява първоначалната хармония в тялото Здраве

Тибетската медицина възстановява първоначалната хармония в тялото

Александра Алексиева от тибетски център Monchara разкрива лечебната сила на Ку Ние масажа

Глад по часовник - що е то фастинг? Здраве

Глад по часовник - що е то фастинг?

Въздържането от храна през две трети от денонощието (фастинг) сваля килограми и лекува болести