Подкрепете ни!




Изкуство17 септември 2022

Кен Киси: Лицата се разпиляват в мъглата като конфети

87 години от рождението на автора на епохалния роман „Полет над кукувиче гнездо"

Откъс от филма на Милош Форман ”Полет над кукувиче гнездо, 1975, снимка: kinopoisk.ru
Откъс от филма на Милош Форман "Полет над кукувиче гнездо, 1975, снимка: kinopoisk.ru


„На Вик Лъвъл, който ми каза, че дракони няма, а после ме заведе в леговищата им."
Това е посвещението в книгата „Полет над кукувиче гнездо". Книга, написана като дипломна работа и която обърна представите на света за нормалност и свещена лудост, за мъдрост и суета. Авторът Кен Киси е роден на 17 септември 1935 г. и живя на тази земя само 66 г. Написал е още „Понякога велика идея", „Песента на моряка", „Съдбовен кръг". Подбрали сме за вас няколко абзаца от Гнездото на Киси, за да си спомним заедно за един от големите творци на миналия век.
  • Нощем все по-трудно си намирам леглото, трябва бая да пълзя на четири крака под пружините, додето открия къде съм си залепил дъвките. Никой не се оплаква от мъглата. Сега вече знам защо: колкото и да е неприятна, поне можеш да се шмугнеш в нея и да си спокоен, че си в безопасност. Ето това Макмърфи не може да го разбере, това, че искаме да сме в безопасност. Той все се опитва да ни измъкне от мъглата, на откритото, където могат лесно да ни спипат.
Той извика. Накрая, когато падаше назад и за секунда видяхме лицето му наопаки, преди да го затрупа на пода купчината бели униформи, той си позволи да извика.
Вик на победено животно, на страх и омраза, на капитулация и предизвикателство — такъв, ако ви се е случвало да ловите мечка или пума, или рис, е последният вик, който надава подгоненото, простреляно и падащо на земята животно, когато кучетата се нахвърлят отгоре му, когато то вече се интересува единствено от себе си и от своята смърт.

  • Ей го стария Пийт, с лице като прожектор...Обяснява ми колко е уморен и само това ми е достатъчно, че да си представя целия му живот в железниците; виждам го колко се мъчи да проумее как да познава часовника, как се поти, додето си закопчае правилно униформата, как се пъне като грешен дявол да се справи с работата си, която за другите е толкова проста, че могат хем да я вършат, хем да си седят на стола и да си четат някое криминално или любовно романче. Всъщност той никога не е смятал, че ще се справи с нея — още от началото си е знаел, че няма да може, — но поне е трябвало да опита, просто да се опита да им подражава. Така, в продължение на четирийсет години успял да живее ако не вътре в света на другите хора, то поне някъде по краищата му.
Сякаш всяко едно лице е някаква табела, като ония с надпис „Аз съм сляп“, които си окачват по вратовете уличните музиканти-имигранти в Портланд, само че на тия табели пише: „Аз съм уморен“, „Аз съм изплашен“, „Аз умирам от цироза на черния дроб“, или „Аз съм заобиколен от машини и хора, които все ме тъпчат“. Всичките тия табели мога да ги прочета, колкото и да е дребен шрифтът. Някои от лицата се обръщат към другите и ако искат, могат да прочетат какво пише на техните табели, само че има ли смисъл? Лицата се разпиляват в мъглата като конфети.
Никога не съм стигал толкова надалеч. Значи, това е да си мъртъв. Предполагам, че е така и когато си Безмозъчен; напълно се изгубваш в мъглата. Не се движиш. Хранят тялото ти, додето накрая то престане да яде; тогава го изгарят. Не е толкова лошо. Не боли. Нищо друго ми няма, освен дето ми е малко студено, но си мисля, че с времето и това ще мине.
  • Аз продължавах да си имам свое мнение по въпроса, че Макмърфи е истински великан, който се е появил изневиделица, за да ни спаси от Системата, хванала в мрежата си цялата страна, че той е прекалено голям, за да се занимава с нещо толкова жалко като парите — но по едно време почти взех да мисля като другите.

Още по темата:

„Утопия“: прожекция на късо кино за дълъг размисъл Изкуство

„Утопия“: прожекция на късо кино за дълъг размисъл

Потопете се в утопичното късометражно кино на 13 декември в София

Погледни нагоре! Изкуство

Погледни нагоре!

Астрофотографията е пътят към безкрая за даровития Михаил Минков

„Кинематограф“ се завръща с проекта „Киноклуб+“ Изкуство

„Кинематограф“ се завръща с проекта „Киноклуб+“

На всички събития може да спечелите безплатен брой на Списание 8

Най-страшното престава да бъде страшно, когато постоянно се повтаря Изкуство

Най-страшното престава да бъде страшно, когато постоянно се повтаря

Незабравими бисери от „Приказка без край" на Михаил Енде

Три специални прожекции на късометражно кино тази есен Изкуство

Три специални прожекции на късометражно кино тази есен

На всички събития на „Кинематограф“ може да спечелите брой на Списание 8

Да живееш в свят, в който ако умреш, това ще шокира хората, но няма да изненада никого Изкуство

Да живееш в свят, в който ако умреш, това ще шокира хората, но няма да изненада никого

Матю Пери за приятелите, любовта, алкохолизма и смисъла на живота

В сянката на Роден Изкуство

В сянката на Роден

80 години от смъртта на Камий Клодел

Благодаря ти, Господи, за моя прекрасен живот! Изкуство

Благодаря ти, Господи, за моя прекрасен живот!

133 години от рождението на Агата Кристи

Жан-Пол Белмондо: „Хиляда живота струват повече от един“ Изкуство

Жан-Пол Белмондо: „Хиляда живота струват повече от един“

Две години без най-чаровното лошо момче на френското кино

В часове на тежки изпитания търсим опора у най-достойните Изкуство

В часове на тежки изпитания търсим опора у най-достойните

На 1 септември 1898 г. е роден големият български писател Димитър Талев

Тото Кутуньо – вечният втори на фестивала в Санремо Изкуство

Тото Кутуньо – вечният втори на фестивала в Санремо

Младите почти не познаваха песните му, родителите им се правеха, че не го слушат, но си тананикат и до днес „Лашатеми кантаре“

„Усещане за София” в Галерия Ной Изкуство

„Усещане за София” в Галерия Ной

Галерията е изящен обект в центъра на столицата, интимен кът за среща с докосващи сърцето произведения на изкуството

Звездни зографи Изкуство

Звездни зографи

Произведенията на „Зографов и син“ разнасят славата на България във всички краища на света