Подкрепете ни!




Изкуство01 юли 2020

Ще бъде ли спасена една от най-великите картини?

Можете да наблюдавате „Викът" онлайн в работното време на музея

Ще бъде ли спасена една от най-великите картини?
През 2004 г. маскирани мъже влизат в Музея на Мунк в Осло и похищават шедьовъра на Едвард Мунк от 1910 г. „Викът“. Тази картина е една от четирите едноименни версии с различни техники, които Мунк създава между 1893-а и 1916-а година.

Две години след грабежа се смята, че картината е загубена завинаги, докато норвежката полиция мистериозно успява да я открие и върне на човечеството през август 2006 г.

Въпреки че е оцеляла след кражбата, „The Scream“ все още е изложена на опасност. Този път не е застрашена от крадци, а от лишаване на собствения си колорит заради влагата във въздуха.

Някои фрагменти на картината, където Мунк използва кадмиево жълта боя, започнали да губят цвят и да се ронят. За да се защити, платното е било съхранявано в климатично контролирано пространство в музея на Мунк и рядко е било излагано в залата от завръщането му през 2006 г. Неотдавна международен екип от химици, воден от изследователи от Националния съвет за изследвания в Италия, се приближи до истината какво се случва с боята и как най-добре да се запази картината.

Мунк използва един вид кадмиеви сулфидни жълти бои, които са били популярни и сред няколко други художници от онова време. Изследвайки роненето на боята в няколко други картини, изследователи и реставратори известно време вярват, че кадмиево жълтото реагира на светлината. Но картината е далеч от нея. Тогава?

Учените използвали различни спектроскопични и рентгенови техники, за да изследват жълтите области на картината, както и малки фрагменти от люспите на разтрошилата се боя. Създадени са и няколко проби с подобна боя, за да се наблюдава как ще реагира тя при ускорен процес на амортизация. В неотдавнашна статия в Science Advances те показаха резултатите от тези експерименти. Предполага се, че повредата е резултат от окисляването на сярата в боята - но това не е причинено от излагане на светлина.

Причината за ронещата се жълта боя била влагата във въздуха. Ако относителната влажност се поддържа под 45%, кадмиевият сулфид в боята е по-малко вероятно да се превърне в кадмиев сулфат.

Междувременно картината все още е в музея на Мунк, при относителна влажност около 50%. (И можете да я разгледате в реално време онлайн в работното време на музея.)

Още по темата:

Black Mirror – Погледнахме в черното огледало и то ни погълна... Изкуство

Black Mirror – Погледнахме в черното огледало и то ни погълна...

Фразата „като в Black Mirror” се превърна в нарицателно за новата действителност. А тя е студена като изключен екран.

За да направиш нещо, трябва да се пребориш Изкуство

За да направиш нещо, трябва да се пребориш

Писателят Богдан Русев за последния си роман, списание „Егоист” и електронната демократизация

Раят би трябвало да е нещо като библиотека Изкуство

Раят би трябвало да е нещо като библиотека

35 г. от смъртта на Х. Л. Борхес: Животът е сън, сънуван от Бог

Основната ни идея е да откриваме нови хоризонти за музиката на предците ни Изкуство

Основната ни идея е да откриваме нови хоризонти за музиката на предците ни

Иван Шопов за предстоящия концерт на TRIGAIDA, за вдъхновението и за абстрактните идеи в българския фолклор

Вярата е като любовта. Откриваш я, когато най-малко я чакаш. Изкуство

Вярата е като любовта. Откриваш я, когато най-малко я чакаш.

145 г. от смъртта на първата феминистка Жорж Санд

Орхан Памук: „Аз пиша, защото никога не съм успявал да бъда щастлив” Изкуство

Орхан Памук: „Аз пиша, защото никога не съм успявал да бъда щастлив”

Днес известният турски писател навършва 69 години

Кейт Уинслет в „Mер от Ийсттаун” Изкуство

Кейт Уинслет в „Mер от Ийсттаун"

Един сериал на НВО уби лустросаните представи на зрителите за кино и показа животът какъвто е

Синко, едва ли осъзнавах, че ти ще ме учиш, вместо аз - теб Изкуство

Синко, едва ли осъзнавах, че ти ще ме учиш, вместо аз - теб

Трогателната изповед на майката на едно дете - виртуозен пианист с аутизъм

Оноре дьо Балзак: „Зад всяко голямо богатство се крие престъпление” Изкуство

Оноре дьо Балзак: „Зад всяко голямо богатство се крие престъпление”

Каквото и да правиш, трябва да го правиш добре, дори то да е безумие!

Мрак, самота и отчуждение в картините на Едуард Хопър Изкуство

Мрак, самота и отчуждение в картините на Едуард Хопър

Днес, 54 години след смъртта си, великият американски художник е по-актуален от всякога

Щастието е като здравето: когато го има, не го забелязваш Изкуство

Щастието е като здравето: когато го има, не го забелязваш

130 години от рождението на великия писател Михаил Булгаков

Българин изгради фонтан на живота в португалския град Сетубал Изкуство

Българин изгради фонтан на живота в португалския град Сетубал

Николай Амзов посвещава "Генезис" на здравните работници

Виенската филхармония отново с „Концерт в лятна нощ” Изкуство

Виенската филхармония отново с „Концерт в лятна нощ"

На диригентския пулт застава британецът Даниел Хардинг, солист ще е пианистът Игор Левит

Жестокият експеримент Изкуство

Жестокият експеримент

Как един пърформънс разкрива истинската цена на пасивното приемане