Подкрепете ни!




Изкуство01 юли 2020

Ще бъде ли спасена една от най-великите картини?

Можете да наблюдавате „Викът" онлайн в работното време на музея

Ще бъде ли спасена една от най-великите картини?
През 2004 г. маскирани мъже влизат в Музея на Мунк в Осло и похищават шедьовъра на Едвард Мунк от 1910 г. „Викът“. Тази картина е една от четирите едноименни версии с различни техники, които Мунк създава между 1893-а и 1916-а година.

Две години след грабежа се смята, че картината е загубена завинаги, докато норвежката полиция мистериозно успява да я открие и върне на човечеството през август 2006 г.

Въпреки че е оцеляла след кражбата, „The Scream“ все още е изложена на опасност. Този път не е застрашена от крадци, а от лишаване на собствения си колорит заради влагата във въздуха.

Някои фрагменти на картината, където Мунк използва кадмиево жълта боя, започнали да губят цвят и да се ронят. За да се защити, платното е било съхранявано в климатично контролирано пространство в музея на Мунк и рядко е било излагано в залата от завръщането му през 2006 г. Неотдавна международен екип от химици, воден от изследователи от Националния съвет за изследвания в Италия, се приближи до истината какво се случва с боята и как най-добре да се запази картината.

Мунк използва един вид кадмиеви сулфидни жълти бои, които са били популярни и сред няколко други художници от онова време. Изследвайки роненето на боята в няколко други картини, изследователи и реставратори известно време вярват, че кадмиево жълтото реагира на светлината. Но картината е далеч от нея. Тогава?

Учените използвали различни спектроскопични и рентгенови техники, за да изследват жълтите области на картината, както и малки фрагменти от люспите на разтрошилата се боя. Създадени са и няколко проби с подобна боя, за да се наблюдава как ще реагира тя при ускорен процес на амортизация. В неотдавнашна статия в Science Advances те показаха резултатите от тези експерименти. Предполага се, че повредата е резултат от окисляването на сярата в боята - но това не е причинено от излагане на светлина.

Причината за ронещата се жълта боя била влагата във въздуха. Ако относителната влажност се поддържа под 45%, кадмиевият сулфид в боята е по-малко вероятно да се превърне в кадмиев сулфат.

Междувременно картината все още е в музея на Мунк, при относителна влажност около 50%. (И можете да я разгледате в реално време онлайн в работното време на музея.)

Още по темата:

Андрю Лойд Уебър изпробва оксфордската ваксина върху себе си Изкуство

Андрю Лойд Уебър изпробва оксфордската ваксина върху себе си

Каузата му е театрите, които сега загиват, да се напълнят отново безопасно за хората

Хърбърт Уелс: Всички ние имаме своите машини на времето Изкуство

Хърбърт Уелс: Всички ние имаме своите машини на времето

74 години без бащата на научната фантастика Хърбърт Уелс

Да изобразиш Христос с една линия Изкуство

Да изобразиш Христос с една линия

Френският гравьор Клод Мелан правил и лунна карта

Хубави лица имат хората със спокойна съвест Изкуство

Хубави лица имат хората със спокойна съвест

Отбелязваме годишнина от кончината на руския драматург Александър Солженицин

Новият албум на Поли Генова вече е на пазара Изкуство

Новият албум на Поли Генова вече е на пазара

Десетки родни звезди уважиха официалното представяне на албума на изпълнителката

Просто ми се иска да бъда спасителя в ръжта Изкуство

Просто ми се иска да бъда спасителя в ръжта

На 16 юли 1951 г. излиза най-известният роман на Дж. Селинджър

20 щриха от портрета на Екзюпери Изкуство

20 щриха от портрета на Екзюпери

120 г. от рождението на автора на „Малкия принц"

Антонио Гауди: „Дворецът ми ще стане по-светъл от светлината...“ Изкуство

Антонио Гауди: „Дворецът ми ще стане по-светъл от светлината...“

Интересни факти за автора на храма „Светото семейство“ в Барселона

Вярата е като любовта. Откриваш я, когато най-малко я чакаш. Изкуство

Вярата е като любовта. Откриваш я, когато най-малко я чакаш.

144 г. от смъртта на първата феминистка Жорж Санд

Опакованите мечти на Кристо Изкуство

Опакованите мечти на Кристо

Смисълът е в диалога със стотици хора, включени в изпълнението на проектите, смяташе творецът от Габрово

Оноре дьо Балзак: „Зад всяко голямо богатство се крие престъпление” Изкуство

Оноре дьо Балзак: „Зад всяко голямо богатство се крие престъпление”

Да се ядосваш, значи да наказваш себе си за грешките на другите

Какво от това, че съм живял много. Аз винаги започвам отначало. С всеки един филм. Изкуство

Какво от това, че съм живял много. Аз винаги започвам отначало. С всеки един филм.

Мишел Пиколи: Не трябва да свикваме да живеем, трябва да се удивяваме всеки ден