
Киното вече няма да е същото. Създателите на филми, които желаят да се включат в надпреварата за Оскарите на 96-тото издание на церемонията за „Най-добър филм" през 2025 г. ще трябва да се съобразят с новите изисквания на Академията за филмови изкуства и науки, които бяха публикувани преди дни.
Целта на промените е „да се насърчи равнопоставеното представяне на екрана, пред и зад него, за да се отрази по-добре разнообразието на филмовата аудитория“. Продукциите ще трябва да отговарят на минималните изисквания, свързани с представянето и включването в състезанието, за да бъдат допуснати в номинациите, които ще оценят произведеното от киноиндустрията през 2024 г.
Целта на промените е „да се насърчи равнопоставеното представяне на екрана, пред и зад него, за да се отрази по-добре разнообразието на филмовата аудитория“. Продукциите ще трябва да отговарят на минималните изисквания, свързани с представянето и включването в състезанието, за да бъдат допуснати в номинациите, които ще оценят произведеното от киноиндустрията през 2024 г.
„Блендата трябва да се разшири, за да отразява нашето разнообразно световно население както при създаването на филми, така и в публиката, която се свързва с тези хора", заявиха президентът на Академията Дейвид Рубин и главният изпълнителен директор Даун Хъдсън в съвместно изявление.
И така, за 96-ия Оскар, филмът, борещ се за „най-добър" ще трябва да отговаря на поне два от четири стандарта.
За Стандарт А, който визира екранното съдържание, темите и идеите, филмът трябва да отговаря на един от следните критерии:
- Поне един от актьорите в главните роли или значими поддържащи действащи лица да е от слабо представена расова или етническа група. Например да е азиатец, латинос, афроамериканец, индианец, местен жител на Аляска, Близкия Изток или Северна Африка, местен хавайски жител или друг тихоокеански островитянин, може и представител на друга слабо представена раса или етническа принадлежност.
- Най-малко 30% от всички актьори във второстепенни и епизодични роли трябва да са жени, хора с рядък етнос, с хомосексуална ориентация, бисексуални и трансджендъри, хора с когнитивни или физически увреждания, глухи или с увреден слух.
- Основната сюжетна линия също трябва да се завърти около тези изисквания и фабулата да е съсредоточена върху проблемите на недостатъчно представени групи от обществото.
Стандарт Б, който се отнася към креативното лидерство и екипа на проекта, има същите изисквания, но вече не към актьорите и фабулата, а към хората, които правят продукцията.
Поне две от следните позиции в творческия екип, директорите на отдели, кастинг директор, оператор, композитор, дизайнер на костюми, режисьор, редактор, фризьор, гримьор, продуцент, дизайнер на продукция, декоратор на декори, звук, VFX супервизор, сценарист да са от изброените недостатъчно представени групи.
Припомняме ги: азиатец, латинос, афроамериканец, индианец, местен жител на Аляска, Близкия Изток или Северна Африка, местен хавайски жител или друг тихоокеански островитянин, може и представител на друга слабо представена раса или етническа принадлежност,
Най-малко 30% от целия снимачен екип трябва да са жени, хора с рядък етнос, с хомосексуална ориентация, бисексуални и трансджендъри, хора с когнитивни или физически увреждания, глухи или с увреден слух.
Добрата новина е, че Стандарт В предявява същите изисквания и към висшия мениджмънт на продукциите, като задължава филмовите дейци да вкарат в екипа и да осигурят платен стаж на хора от изброените социални групи. Включително да се намери работа за тях в творческия продукционен процес, в постпродукцията, при музикалното оформление на филмите и дистрибуцията. Освен платен стаж се предвижда и обучение.
Стандарт Г, озаглавен „Развитие на аудиторията" търси начини в разпространението на филмите, техният маркетинг и ПР, да бъдат включени хора от недостатъчно представени групи на обществото.
Критериите към филмите в специални категории - анимационни пълнометражни, документални и чуждестранни международни игрални ще бъдат разгледани отделно.