Подкрепете ни!




Изкуство29 септември 2023

Трябваха му жизнена тема, живи хора, широка пластика, експресия

93 години от смъртта на гениалния Репин

Бурлаци на Волга
Бурлаци на Волга


„Ръцете му сами хващаха необходимата четка, сами смесваха боите в нужните пропорции, а той дори не забелязваше цялата тази технология на творчеството, тъй като тя беше станала за него вече подсъзнателна. Увлечението само по формата или само по цветовете - всичко това беше в миналато, изисканост - това не беше за Репин. Трябваха му жизнена тема, живи хора, широка пластика, експресия, силни преживявания." Това пишат за него съвременниците му.

Иля Ефимович Репин (5 август 1844 - 29 септември 1930) е руски художник, живописец, майстор на портрети, исторически и битови сцени. Той е една от водещите фигури в движението Передвижниците.


От 13-годишна възраст учи живопис в Чугуев при И. Бунаков. През 1863 г. постъпва в Художествената академия в Петербург. През 1869 г. е награден с малък златен медал за картината „Йов и неговите приятели“.



През 1872 г. получава голям златен медал за програмата „Възкресяването на дъщерята на Иаир“.



По време на своето пътешествие по Волга през 1870 г. рисува много етюди и ескизи. По-късно от тях се ражда картината „Бурлаци на Волга“, завършена през 1873 г. 
През 30-годишната си дружба с Лев Николаевич Толстой създава 12 портрета на великия писател: „Толстой на оран“, „Толстой бос“, „Толстой в работния си кабинет под сводовете“, „Толстой в кресло с книга в ръка“...



В периода 1894 – 1907 г. той е професор-ръководител на майсторския клас в Художествената академия.
Сред неговите шедьоври е и "Иван Грозни убива сина си" -  1881 – 1885 г.



Другото знаменито платно на Репин е "Запорожци пишат писмо до турския султан" 1880-1891
 г.



"Не са го очаквали"  - 
1884 - 1888 г.




Животът кратък е, изкуството е вечно. Вижте нашия електронен сборник

Още по темата:

Погледни нагоре! Изкуство

Погледни нагоре!

Астрофотографията е пътят към безкрая за даровития Михаил Минков

„Кинематограф“ се завръща с проекта „Киноклуб+“ Изкуство

„Кинематограф“ се завръща с проекта „Киноклуб+“

На всички събития може да спечелите безплатен брой на Списание 8

Най-страшното престава да бъде страшно, когато постоянно се повтаря Изкуство

Най-страшното престава да бъде страшно, когато постоянно се повтаря

Незабравими бисери от „Приказка без край" на Михаил Енде

Три специални прожекции на късометражно кино тази есен Изкуство

Три специални прожекции на късометражно кино тази есен

На всички събития на „Кинематограф“ може да спечелите брой на Списание 8

Да живееш в свят, в който ако умреш, това ще шокира хората, но няма да изненада никого Изкуство

Да живееш в свят, в който ако умреш, това ще шокира хората, но няма да изненада никого

Матю Пери за приятелите, любовта, алкохолизма и смисъла на живота

В сянката на Роден Изкуство

В сянката на Роден

80 години от смъртта на Камий Клодел

Благодаря ти, Господи, за моя прекрасен живот! Изкуство

Благодаря ти, Господи, за моя прекрасен живот!

133 години от рождението на Агата Кристи

Жан-Пол Белмондо: „Хиляда живота струват повече от един“ Изкуство

Жан-Пол Белмондо: „Хиляда живота струват повече от един“

Две години без най-чаровното лошо момче на френското кино

В часове на тежки изпитания търсим опора у най-достойните Изкуство

В часове на тежки изпитания търсим опора у най-достойните

На 1 септември 1898 г. е роден големият български писател Димитър Талев

Тото Кутуньо – вечният втори на фестивала в Санремо Изкуство

Тото Кутуньо – вечният втори на фестивала в Санремо

Младите почти не познаваха песните му, родителите им се правеха, че не го слушат, но си тананикат и до днес „Лашатеми кантаре“

„Усещане за София” в Галерия Ной Изкуство

„Усещане за София” в Галерия Ной

Галерията е изящен обект в центъра на столицата, интимен кът за среща с докосващи сърцето произведения на изкуството

Звездни зографи Изкуство

Звездни зографи

Произведенията на „Зографов и син“ разнасят славата на България във всички краища на света

Хърбърт Уелс: Най-лесният път е пътят на губещия Изкуство

Хърбърт Уелс: Най-лесният път е пътят на губещия

77 години без бащата на научната фантастика

Добрите хора се озовават в Ада, защото не могат да си простят Изкуство

Добрите хора се озовават в Ада, защото не могат да си простят

Робин Уилямс: Най-лошото нещо в живота е да се окажеш с хора, които те карат да се чувстваш съвсем сам