Тото Кутуньо – вечният втори на фестивала в Санремо
Младите почти не познаваха песните му, родителите им се правеха, че не го слушат, но си тананикат и до днес „Лашатеми кантаре“

Тото и неговата музика бяха част от колективния блян на осемдесетте и деветдесетте години на миналия век. „Lasciatemi cantare“ (оставете ме да пея – от ит.) беше мем преди да съществуват социалните медии. Това беше поговорка, клише, крилата фраза, но от парчето бяха продадени милиони записи. Въпреки че никой не си признаваше, че я е слушал.
Тото, роден като Салваторе в провинция Карара през 1943 г., започва рано да се занимава с музика, още в началното училище. Подтиква го баща му – взема го за барабанист в селската група, в която е свирил. Следват първите опити с малки банди. Дебютният му запис е през 1965 г. като барабанист на Toto and the tati. През 1976 г. с Albatros заемат трето място на музикалния фестивал в Санремо. Тото продължава да работи с групата, но успоредно с това търси светлината на прожекторите като солист. През 1977 г. излиза хитът Donna donna mia – в телевизионната викторина на Майк Бонджорно Scommettiamo che... Викат го със себе си за турнета в чужбина Мигел Босе, Джони Холидей и Мирей Матийо. Адриано Челентано, който пее Soli, никога не забравя да спомене, че Тото е автор на парчето. През 1979 г. Soli оглавява класациите. Следващият хит на Тото е на следващата година - Il tempo se ne va.
L'italiano, неговият международен хит, през 1983 г. е класиран едва на пето място. Стих след стих песента описва портрета на една простичка, твърде стереотипна Италия, съставена от католицизъм и футбол, любов и спагети ал денте, сърца и любов. Парчето е написано в съавторство с Кристиано Минелоно и било предназначено за Челентано, но той отказва да го изпее.
През 1990 г., за да затвърди международното си присъствие, Тото пее дует в Санремо с Рей Чарлз (Gli amori) и побеждава в конкурса за песен на Евровизия с Together: 1992, песен с проевропейски произход.
Когато популярността му в Италия започна да намалява в края на 90-те години, бившите комунистически страни го приветстват като идол именно защото публиката го идентифицира с фестивала Санремо – единственият отворен прозорец към западната музика, разрешен от режимите преди падането на Стената.
Текстовете на Тото са елементарни и директни. В песните му липсва напрежение от експериментиране или интелектуални амбиции. Самият той признава, че е прибягвал до „бръснарските акорди“, препратката към Севиля от Росини, за да подчертае хармоничната простота на неговата композиция. Критиците никога не са го оценявали точно поради тази причина. Но той пък никога не е обръщал внимание на критиките, които са се сипали по негов адрес не веднъж през годините.
Още по темата:

Жан-Пол Белмондо: „Хиляда живота струват повече от един“
Две години без най-чаровното лошо момче на френското кино

В часове на тежки изпитания търсим опора у най-достойните
На 1 септември 1898 г. е роден големият български писател Димитър Талев

„Усещане за София” в Галерия Ной
Галерията е изящен обект в центъра на столицата, интимен кът за среща с докосващи сърцето произведения на изкуството

Звездни зографи
Произведенията на „Зографов и син“ разнасят славата на България във всички краища на света

Хърбърт Уелс: Най-лесният път е пътят на губещия
77 години без бащата на научната фантастика

Добрите хора се озовават в Ада, защото не могат да си простят
Робин Уилямс: Най-лошото нещо в живота е да се окажеш с хора, които те карат да се чувстваш съвсем сам

Топ 10 на романите за извънбрачни афери според The Guardian
От мъчителните прегрешения на Греъм Грийн до щастливите еротични приключения на Милан Кундера

Индия иска цензура на сцена от филма „Опенхаймер“
Цитирането на Бхагавад Гита по време на секс накърнявало религиозните чувства на индусите

Милан Кундера ни обясни как битието може да е непосилно леко
Ако имаме само един живот да живеем, може и да не сме живели изобщо

От Моцарт до Пинк Флойд и Лейди Гага на летния филмов фестивал във Виена
65 дни на площада пред кметството ще се въртят музикални записи на звездни концерти

Созопол – столица на музите
Тържественото откриване на фестивала „Музите“ е на 5 юли 2023 г. от 20 ч. в летен театър „Аполония“

Да си върнем музикалните дарования на България!
Нов симфоничен оркестър закрива 32-рия си сезон на 3 юли

Антонио Гауди: „Дворецът ми ще стане по-светъл от светлината...“
Интересни факти за автора на храма „Светото семейство“ в Барселона