В сянката на Роден
80 години от смъртта на Камий Клодел

Да, тя е талантлива скулпторка, която може да планира и извая произведение с амбициозни размери, но и жена, белязана от трудностите, с които е осеян животът й. Не е било лесна задача за една жена да стане художник в средата на 19 век. Налагало й се е да понася моралните предразсъдъци, свързаните с пола ограничения в нейното художествено обучение и преобладаващото мъжко господство в Министерството на изящните изкуства и различните художествени комисии.

Съдбовната среща между Роден и Камий Клодел
Тя посещава уроци в Académie Colarossi, на Rue de la Grande Chaumière (Ecole des Beaux-Arts не приема жени по това време) и през 1882 г. наема студио на Notre-Dame des Champs, което скоро споделя с други скулпторки. Сред тях са младите англичанки Ейми Сингър, Емили Фосет и Джеси Липскомб. Буше ръководи работата им от време на време, но след като печели наградата на Парижкия салон, той трябва да тръгне за Италия през 1882 г. Търси някой, който да го замести. Буше предава своите подопечни на Роден, който е дълбоко впечатлен от първите творби, които Камил Клодел му показва.

Асистентка, художник...
Влиянето на Роден върху творчеството й е силно изразено в нейните произведения. Но и нейният талант оказва влияние на мосю Роден. Критиците говорят за силна стилистична близост. През този период, понякога е трудно да се определи кой фрагмент от кого е ваян в съвместните им работи.

…муза и любовница
Роден е толкова пламенен в желанията си, а Камий като че ли още не е съвсем сигурна в чувствата си, или поне не в тяхната дълбочина и тя заминава в Англия в дома на Джеси Липскомб. При завръщането й след няколко месеца, Роден подписва извънреден „договор“, в който обещава тя да бъде негов единствен ученик и се заклева да й бъде верен. Този щастлив период във връзката им не трае дълго. Постепенно страстта на Роден изстива. Двамата са разделени от различни ангажименти, срещите им се разреждат. Клодел се гневи яростно на охладняването на отношенията. Злепоставя Роден в карикатури и излива бурната си ревност без да мисли за последствията. Роден започва да я избягва, въпреки че все още я обича, и се установява в Медон в края на 1893 г.

В началото на 1890-те Клодел създава серия от портрети на деца, които отново отразяват нейните изследвания върху човешкия живот и съдба – незрелите черти на децата предават множеството възможности, които ги очакват в бъдещия им живот.
През ноември 1898 г. френската държава възнамерява да поръча бронзова отливка на „Епохата на зрелостта“ от Камий Клодел. През юни 1899 г. гипсовата версия е показана в Société Nationale des Beaux-Arts (Роден е президент на комисията на скулптурната секция по това време), но бронзовата отливка не е поръчана. Историците не са единодушни дали отхвърлянето на Клодел е заради личните пристрастия на Роден или заради позицията на комисията. Но самата Клодел е убедена, че Роден й отмъщава като й създава проблеми. Тя напуска SNBA през 1900 г.
Уединение и признание
През юли 1913 г. Камий Клодел, която води живот на отшелник в ателието си на Quai de Bourbon, е изпратена в психиатричния център Ville-Evrard по молба на семейството й. На следващата година тя е преместена в психиатрична болница в Мондеверг (Воклюз), където остава до смъртта си през 1943 г.
Към 1913 г. Роден вече е на преклонна възраст, здравето му е разклатено. На следващата година избухва война и той губи позициите си на влияние. Но никога не забравя Камий Клодел. Изпраща й пари чрез Матиас Морхард, по чието предложение Роден решава да задели изложбено пространство, запазено изключително за творбите на Камий Клодел, в бъдещия музей, който ще съхранява колекциите, завещани от него на френската държава. Музеят „Роден“ днес съхранява най-голямата съществуваща колекция от творби на Камий Клодел.

Още по темата:

„Кинематограф“ се завръща с проекта „Киноклуб+“
На всички събития може да спечелите безплатен брой на Списание 8

Най-страшното престава да бъде страшно, когато постоянно се повтаря
Незабравими бисери от „Приказка без край" на Михаил Енде

Три специални прожекции на късометражно кино тази есен
На всички събития на „Кинематограф“ може да спечелите брой на Списание 8

Да живееш в свят, в който ако умреш, това ще шокира хората, но няма да изненада никого
Матю Пери за приятелите, любовта, алкохолизма и смисъла на живота

Каква полза от крилете, ако не усещаш вятъра върху лицето си
И на ангелите е даден свободен избор

Трябваха му жизнена тема, живи хора, широка пластика, експресия
93 години от смъртта на гениалния Репин

Жан-Пол Белмондо: „Хиляда живота струват повече от един“
Две години без най-чаровното лошо момче на френското кино

В часове на тежки изпитания търсим опора у най-достойните
На 1 септември 1898 г. е роден големият български писател Димитър Талев

Тото Кутуньо – вечният втори на фестивала в Санремо
Младите почти не познаваха песните му, родителите им се правеха, че не го слушат, но си тананикат и до днес „Лашатеми кантаре“

„Усещане за София” в Галерия Ной
Галерията е изящен обект в центъра на столицата, интимен кът за среща с докосващи сърцето произведения на изкуството

Звездни зографи
Произведенията на „Зографов и син“ разнасят славата на България във всички краища на света

Хърбърт Уелс: Най-лесният път е пътят на губещия
77 години без бащата на научната фантастика

Добрите хора се озовават в Ада, защото не могат да си простят
Робин Уилямс: Най-лошото нещо в живота е да се окажеш с хора, които те карат да се чувстваш съвсем сам