favorites basket
user
Език свещенГабриела Дамянова / 17 юли 2025

В началото бе словото, в края е невежеството

Ако четенето е път към състраданието, въображението и самостоятелното мислене, до какво може да доведе неговата липса?

снимки: iStock
снимки: iStock
Повсеместната цифровизация на съвременния свят успя да доведе след себе си множество и най-разнообразни проблеми: от неспособността за пълноценно и искрено човешко общуване до все по-разпространената сред децата диагноза „екранна зависимост“ (виж брой 4/2023). Но още една последица, за която като че ли не се говори достатъчно често, е откъсването на човека от писменото слово. Проблемът за нечетящия човек, разбира се, е много по-пространен и корените му могат да бъдат проследени до домашното възпитание и остарелите порядки на образователната (ни) система. Важно е обаче добре да разбираме разпростиращата се като пандемия нагласа, превръщаща четенето в отживелица, и последиците, които тя неизбежно води след себе си. Защото, както предстои да стане ясно, тези последици са далеч по-тежки, отколкото си мислим.

ПОЛЗИ ЗА ЗДРАВЕТО И ПОВЕДЕНИЕТО
В съвременната попкултура съществуват редица общоизвестни ползи от четенето, които често се посочват най-вече от родителите и учителите, желаещи да насърчат своите деца и възпитаници да четат. Така на преден план към най-често изтъкваните предимства спадат развитието на въображението, обогатяването на речника и зараждането на състрадание към околните. Тези ползи, както ще видим, са съвсем действителни. Същевременно през последните десетилетия предимствата на четенето биват задълбочено изследвани и от страна на учените, които успешно доказват, че четенето е нещо много по-сложно и дълбинно от обикновено средство за отмора след дългия работен или учебен ден. Така най-изтъкнатите изследователски средища в света търсят отговор на въпроси от типа: може ли четенето да повлияе върху човешкото здраве и поведение?


Проучвания, проведени през последните години, показват, че четенето на художествена литература води до по-продължителен живот и подобрено състояние на душевното здраве. Резултатите от редица опити сочат, че четящите хора имат по-уравновесена нервна система и по-добро психоемоционално състояние в сравнение с хората, които не четат редовно или пък въобще. Четенето спомага за развитието на различни мозъчни структури, свързани с паметта, самообладанието и вниманието – това съобщават учени от „Кеймбридж“, които изследват читателските навици на повече от десет хиляди младежи. 


Наред с това, както споменахме по-рано, четенето обикновено се счита за средство, изграждащо състрадание у четящите. Това се обяснява с факта, че когато чете художествена литература например, човек има възможността да „влезе в обувките“ на различни герои, да „види“ света през техните очи, да възприеме мислите им, да „усети“ техните чувства и трепети. Възможността за поставяне на мястото на другия е това, което води до повишаване на способността за изпитване на състрадание към хора и в истинския свят, към разбиране на човешкото поведение и мислене и към желание да се помогне на нуждаещите се.



Така например в опит, описан от Дан Р. Джонсън, преподавател в един от най-старите американски университети – „Уошингтън и Лий“ – се изследва какво се случва с четящите кратък разказ (създаден нарочно с целта да предизвика положителни чувства) непосредствено след прочитане на текста. Читателите съобщават за изпитване на чувства като затрогване и добросърдечност, а освен това показват и по-голяма склонност към оказване на помощ на непознат (например, ако провеждащият опита „случайно“ изпусне химикала си).

Оказва се, че четенето на художествена литература надхвърля света на фантазното и невероятното, а ползите от него се пренасят съвсем закономерно и в живота, превръщайки хората в състрадателни, чувствителни, милосърдни и добронамерени същества.

От друга страна, науката може да предложи и доказателства, според които четенето е ключово и за изграждането на критично мислене, способност за анализиране на сведения и разпознаване на манипулации – качества, особено ценни (и необходими) в съвременния свят.

УЧИЛИЩАТА МОЖЕ БИ УБИВАТ ЧЕТЕНЕТО?
Това твърдят авторите на книгата „Четеубийство: как училищата убиват четенето и какво можете да направите по въпроса“, според която образователните заведения наблягат твърде много на стандартизираното тестване на знания (чрез добре познатите задачи с избираеми отговори например)...


Прочетете цялата статия в Списание 8, бр.7/2025
В нея ще намерите и списък от КНИГИ–УБЕЖИЩЕ НА БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК от Розмари Де Мео


ПОДКРЕПИ НИ

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.