ЛюбопитноАлександра Алгафари / 30 март 2019

Как да се справим с менструалните болки?

5 начина да се чувстваме добре в женската седмица

Как да се справим с менструалните болки?
Аз съм една жена на 26. Активна съм, работя много – психотерапевт съм, собственик на единствената българска марка менструални чашки UMAY, работя и в училище. Често ми се е случвало болките по време на женската седмица да пречат на дейностите ми. Това забелязвам и сред колежките си и ученичките, на които понякога дори им се налага да си тръгнат от училище.Опознавайки цикъла си обаче, можем да разберем защо изпитваме болка и какво да направим, за да я облекчим.

Защо усещаме болка през този период?

Като всеки наш мускул, матката се свива и отпуска през целия месец. Когато дойде време за изчистване на удебелената й лигавица (ендометриум), тези контракции се засилват, за да придвижат отделения слой надолу през шийката на матката и вагината под формата на менструацията ни. По време на тези контракции кръвоносните съдове около матката се притискат, което временно прекъсва кръвооросяването и достъпа на кислород, докато мускулите не се отпуснат отново. Липсата на кислород е това, което води до освобождаването на биохимични вещества, които предизвикват усещането за болка, точно както когато претоварим друг мускул.

Няма научно обосновани показания защо някой от нас изпитват повече болка от други по време на женската седмица. Едно предположение е, че при някои се отделят по-големи количества хормоноподобни вещества, наречени простагландини, които предизвикват по-силни контракции. Други причини може да бъдат медицинските състояния като ендометриоза, аденомиоза, поликистозни яйчници, маточни фиброиди или инфекция. Много често основният виновник за по-болезнената менструация е стресът в ежедневието ни. А според някои психолози, силната менструална болка би могла да има и психосоматичен произход.

Другото име на менструалната болка е дисменорея – първична и вторична. Първичната е тази, която повечето от нас познават – от лека до много силна, предизвикана от маточните контракции. Обикновено симптомите й се появяват до 2 години, след като жената достигне своето менархе (първата менструация) и намалява с възрастта. Вторичната дисменорея се среща много по-рядко, по-дълга и по-силна е от първичната и обикновено е свързана със здравословен проблем, отнасящ се до репродуктивните органи. Ако имате съмнение за вторична дисменорея, е добре да се консултирате с вашия лекар.

Как да се справим с менструалните болки?

Да се нагълтаме с хапчета, невинаги е най-здравословният или дори ефективен начин за справяне с този проблем. Ето 5 метода, които не натоварват черния дроб и могат да ни помогнат да се почувстваме по-добре дори и в онези дни, когато ни се плаче от усещането, че някой забива остриета в утробата ни.

1.Храна
Независимо от времето на месеца, важно е как се храним, за да се чувстваме добре. Но когато сме в менструация, един от най-добрите ни приятели е витамин D, който спомага за намаляването на възпалителния процес при изчистването на лигавицата и така намалява усещането за болка. Можем да си го набавим от храни, които са богати на мастни киселини. Такива са риба тон, сьомга, сирене, жълтъци и бадеми. Други вещества, които помагат в справянето с болката, са калций, магнезий, желязо, витамини В и омега-3 мастни киселини. Можем да ги приемаме от храни като овесени ядки, орехи, банани, кашу, фурми и какао.

2.Топлина
Болката е вследствие на притиснати кръвоносни съдове. Съответно имаме нужда от стимулация на кръвооросяването, а най-лесно това се случва, като стоплим мястото. Топлината помага на мускулите да се отпуснат и кръвоносните съдове да се разширят. Решението? Горещ душ, ектрическа възглавничка или бутилка, пълна с гореща вода. На мен ми помага възглавничка с черешови костилки, която се загрява и остава топла много дълго време. А и мирише невероятно!

3.Физическа активност
Знам, че звучи малко нелепо и почти невъзможно да се захванем със спорт точно в тези дни, но раздвижването подобрява кръвообръщението. Спортът може да е йога или фитнес – каквато и да е активност ще помогне за намаляване на болката.

4.Етерични масла
Масаж или просто вдишване на успокояващи масла,може да свърши чудеса. Някой от най-ефективните са лавандула, роза, карамфил, иланг-иланг, лайка и мента.

*Не нанасяйте етеричните масла директно върху кожата, защото това може да предизвика изгаряне. Добавете няколко капки в зехтин, бадемово или кокосово масло и с него масажирайте кожата.

5.Използвайте менструална чашка
Много жени споделят, че използването на менструална чашка намалява болките по време на цикъл. Специфичната позиция, която чашката заема, би могла да намали контракциите на матката. С чашка можете спокойно да се движите, тъй като няма риск от протичане. А най-хубавото? Можете да плувате, или да останете в горещата вана цял час. Разберете какви са другите предимства при използване на менструална чашка на www.umaycup.com

UMAY е по-здравословният, природосъобразен, икономичен и удобен избор за месечния ви цикъл. Като единствената българска марка менструални чашки, 1 лв. от продажбата на всяка чашка отива за подкрепа на българска благотворителна кауза. Научете повече на www.umaycup.com и във фейсбук на страницата им.

Читателите на Списание 8 могат да се възползват от отстъпка в размер на 10% с промо код spisanie8UMAY.

Дронове ще засадят милиард дървета до 2028 г. Любопитно

Дронове ще засадят милиард дървета до 2028 г.

Технологията работи 10 пъти по-бързо от един работник и е много по-евтина от сегашните методи за залесяване

Миеш си ръцете и пълниш казанчето! Любопитно

Миеш си ръцете и пълниш казанчето!

Добра идея за пестене на вода и място

Прост лек за здраве и щастие Любопитно

Прост лек за здраве и щастие

Не една ябълка, а една прегръдка на ден ще държи лекаря далеч от вас

Поставиха 40 изкуствени гнезда за застрашения царски орел Любопитно

Поставиха 40 изкуствени гнезда за застрашения царски орел

Това е една от най-ефективните мерки за опазване на вида

Вижте в какво ни превръща офисът! Любопитно

Вижте в какво ни превръща офисът!

Футуристична идея показва как изглежда жената след 20 години на бюро зад компютър

Има шанс за промяна и при нарцисистите, ако поискат Любопитно

Има шанс за промяна и при нарцисистите, ако поискат

Съветите на психотерапевта към хора с НЛР, които осъзнават, че са нетърпими

Когато звездите станаха пожарникари Любопитно

Когато звездите станаха пожарникари

Много известни личности апелират за финансови дарения в помощ на бедстваща Австралия

Ще броят китовете от космоса Любопитно

Ще броят китовете от космоса

Проектът струва 1 млн. долара и е в помощ на някои изчезващи видове

Хвърляш вестника и той покълва Любопитно

Хвърляш вестника и той покълва

В Япония изданието The Mainichi Shimbunsha е с милионен тираж от години

Мъжете са по-убедени от жените, че са виртуозни в лъжата Любопитно

Мъжете са по-убедени от жените, че са виртуозни в лъжата

По-лесно лъжците изричат устно неистините и по-трудно в чата

Виена - бал под небето Любопитно

Виена - бал под небето

750 000 души танцуват виенски валс в новогодишната нощ

Нова година в самота? Имате повод за усмивка и благодарност. Любопитно

Нова година в самота? Имате повод за усмивка и благодарност.

Психологът Иля Шабшин съветва как да направите от лимоните лимонада, а не кисела вечер

Дрон на метанол постави рекорд Любопитно

Дрон на метанол постави рекорд

Почти 12 часа във въздуха издържа китайският апарат

Разходката сред природата – лек срещу стреса Любопитно

Разходката сред природата – лек срещу стреса

Мозъците буквално се проветряват и почват да работят на по-бързи обороти

Карайте ски, пазят от деменция! Любопитно

Карайте ски, пазят от деменция!

Ски бягането намялава риска от тревожност и депресия

Fjällräven прави прекарването сред природата по-достъпно Любопитно

Fjällräven прави прекарването сред природата по-достъпно

Шведският експерт в аутдоор оборудването предоставя палатки и раници за безплатен тест!