
В изявление президентът Джоко Уидодо заяви, че страната се готви за това преместване от три години насам и интензивно проучва територии, намиращи се извън най-големия и най-населен остров на архипелага - Ява. За избора на нова столица кандидатстват три града, но правителството се въздържа да назове имената им.
Настоящата столица Джакарта е дом на 10 милиона души, а околните й градове са населени от три пъти повече хора, което натоварва инфраструктурата на района до степен, че преместването е неотложно. Задръстванията на автомобилния трафик костват на страната 100 трилиона рупии годишно. Джакарта също така е един от най-бързо потъващите градове в света, което се дължи на ниската му надморска височина, както и на прекомерното извличане на подпочвени води. До 2050 г. се очаква 95% от северната част на града да бъде потопена.
Уидодо посочи Малайзия, Южна Корея, Бразилия и Австралия като примери за страни, преместили столиците си като част от стратегията им за икономическо развитие. Планът за преместването на индонезийската столица обаче е посрещнат скептично, тъй като идеята на Джоко за съфинансиране от частния сектор, се смята за лишена от ключови детайли, за да се вземе предвид сериозно. Чатиб Басри, бивш финансов министър и настоящ преподавател в Индонезийския университет, изрази съмненията си компаниите да се включат в проекта поради несклонността им да преместят седалищата си извън Джакарта.
За реализацията на преместването се предвижда да бъдат похарчени 466 трилиона рупии, което се равнява на 33 милиарда щатски долара. Тази стойност обаче би могла да се намали на 323 трилиона рупии, ако само част от държавния апарат бъде преместен на територия от 30 000 хектара, заяви министърът на планирането Бамбанг Броджонегоро. По този начин Индонезия ще последва примера на Австралия, САЩ и Казахстан да раздели държавните институции от бизнес центъра.
Въпреки че скептици смятат преместването за опит на Уидодо да разсее общественото внимание от дебатите около скорошните президентски и парламентарни избори и така да затвърди авторитета си, експертите са категорични, че това е крайно наложителен ход поради застрашителното покачване на морското равнище, което се очаква да потопи столицата в следващите десетилетия и няма как да бъде избегнато, тъй като Джакарта е разположена върху блатиста местност със само 8 метра надморска височина.