
Tуит, уеб, поток и облак (на английски съответно: tweet, web, cloud) някога може да са били употребявани за описание на дивата природа, но сега те се използват предимно за описване на технологични понятия, според новите езикови изследвания, пише Theguardian.com.
Проучване на неофициални разговори от последните няколко десетилетия установило, че подразбиращият се смисъл на някои общоприети думи във Великобритания почти изцяло се е променил в рамките на едно поколение.
Проучване на неофициални разговори от последните няколко десетилетия установило, че подразбиращият се смисъл на някои общоприети думи във Великобритания почти изцяло се е променил в рамките на едно поколение.
Значението на „туит“ се промени най-драстично. Всички споменавания на думата през 90-те се отнасят за „чуруликане“ и само едно на сто през 2010 г. запазва естествения смисъл, като всички останали употреби се отнасят до публикации в едноименната социална медия.
През 90-те години седем от десет споменавания за „уеб“ се отнасят за паяжина. През 2010 г. от десет споменавания на тази дума девет са със значението интернет. Всички споменавания на думата „стрийм“ през 90-те години се отнасят за поток, но само 36% от употребата на тази дума през 2010-а е в смисъл на течаща вода…
Значението на думи като „клон“, „мрежа“, „влакна“, „поле“ и „облак“ (branch, net, fibre, field and cloud) също става предимно с търговски или технологичен уклон, пише изданието.
Д-р Роби Лав, сътрудник по лингвистика от университета в Лийдс, провел проучването, е категоричен, че между 90-те години на миналия век и 2010-а, младите хора напълно са препрограмирали значенията на някои думи като „морава“, „пикник“, „сняг“, „джунгла“, „езерце“, „планина“, „почва“, „скала“, „птица“, „градина“ и „черупка“. (lawn, picnic, snow, jungle, pond, mountain, soil, rock, bird, garden and shell.)
Всеки четвърти родител, баба или дядо е силно притеснен, че децата губят представа за реалните значения на думите, означаващи природни обекти и явления.
Препоръките на лингвистите са децата да играят повече на открито и да назовават това, което виждат около себе си, включително и някои от училищните часове да се провеждат сред природата.
Анди Биър, също участвал в лингвистичния проект, казва: „Връзката с природата не е само игра навън. Използвайте всичките си сетива активно, за да усетите живата природа. Съсредоточете се върху това как есенната мъгла може да полепне върху косите ви, как паяжината може да искри с росните капки върху нея. Да се наслаждавате на божествените багри на дивите цветя и на аромата, който те разпръскват. На малките цветчета, поникнали между плочките на настилките и сред отпадъците през лятото."