favorites basket
user
Любопитно19 февруари 2021

Facebook с крупна наказателна акция в Австралия

Медиен проектозакон иска от гиганта да плаща за разпространение на новини

изображение: iStock
изображение: iStock
Вчера милиони потребители на Facebook бяха шокирани от безпрецедентен скандал по върховете, който в крайна сметка удари по техните интереси. Facebook ограничи информационното съдържание на своята платформа за територията на Австралия. Компанията е в конфликт с австралийското правителството заради медиен проектозакон, внесен за обсъждане в местния парламент през декември миналата година. Потребителите от вчера не могат да четат или гледат австралийски или международни новинарски материали, предадоха всички световни информационни агенции.

В текстовете на медийния закон австралийските власти залагат цел - да се изравнят условията" за печалби между технологичните гиганти и местните издатели и медийни корпорации. Според политиците почти две трети от заделените за реклама от една медия средства, отиват за Google и Facebook. Законът се стреми „да накаже Facebook за съдържание, което не е взето или поискано", коментира управляващият директор на компанията за Австралия Уилям Истън. Според Facebook законът опитва да извива ръце. „Опитайте се да се съобразите със закон, който игнорира реалността като не разрешава новинарско съдържание в нашите услуги за Австралия".

От Facebook заявиха, че платформата помогнала на австралийските медийни собственици да спечелят около 407 млн. австралийски долара през миналата година чрез реферали (начин за реклама и печалба чрез интернет, основана на принципа face to face), но печалбата за компанията от новините била минимална.

Скандалът шокира австралийците, защото им е прекратен онлайн достъпа до много ключови държавни агенции, включително полиция и спешни служби, здравни служби и Бюрото по метеорология. Като отговор на предложеното в закона да се плаща за препредаване на новини, създадени от австралийски медии, Facebook реши просто да премахне новинарското съдържание за австралийския пазар. Пострадаха обаче и страници на австралийски щатски правителства, благотворителни организации, местни и международни новинарски издания, както и на ведомства по здравеопазването, които предоставят важна информация за COVID-19. 

Екипът на Facebook се възпротиви на обвиненията, че се саботират важни събития като началото на кампанията за ваксиниране срещу COVID-19 и се оправдаха с проблем при идентифицирането на съдържанието – кое е новинарско и кое не е.
„Действията на Facebook за прекъсване на основните информационни услуги за здравните и спешните служби, бяха както арогантни, така и разочароващи. Тези действия само ще потвърдят притесненията, които все по-голям брой държави изразяват относно поведението на водещите технологични компании, които смятат, че са по-големи от правителствата и че правилата не важат за тях“, написа австралийският премиер Скот Морисън в профила си в социалната мрежа.
В разразилия се грандиозен скандал представителите на социалната мрежа твърдят, че проектозаконът е „проява на основно неразбиране“ за отношенията между компанията и медийните собственици, които доброволно публикували връзки към своите статии и видео материали във Facebook и печелели от това. Австралийските новинари пък твърдят, че социалната мрежа обира по-голямата част от приходите, тъй като потокът от новини се пренасочва онлайн. Това било причината да фалират много печатни издания и малки тв канали.



ПОДКРЕПИ НИ

Още по темата:

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.