favorites basket
user
Любопитно31 март 2021

Какъв е бил забраненият плод?

Има различни версии, но едно е ясно: не е ябълка

Какъв е бил забраненият плод?
В главната сцена в Битие от Стария завет, Бог предупреждава Адам да не яде от „Дървото на познанието“, но Ева, изкушена от змия, опитва един от плодовете му, а след това дава и на Адам. Какъв точно е бил „забраненият плод“ е сред въпросите, които се коментират при тълкуването на библейските писания.

Равин Ари Животовски, професор в израелския Bar-Ilan University, казва, че в оригиналния текст не се посочва нищо конкретно и „ние не знаем какъв вид е дървото, не знаем и какъв е плодът, защото няма доказателства, че е ябълка.“ Еврейската дума използвана в този стих е „peri“, която носи общото значение за „плод“ както в библейския, така и в съвременния иврит.  

Възможно е преобразуването на понятието „плод“ в „ябълка“ да е започнало в Рим през 382 сл. Хр., когато Папа Дамас I заръчва на Йероним Стридонски да преведе Библията на латински. Там той превежда „peri“ в латинската „malum“, а на свой ред на английски това означава както „ябълка“, така и всякакъв друг месест плод със сърцевина и семена. Другото значение на „malum“ е „зъл, порочен“ и вероятно Йероним е използвал това, за да получи игра на думи, с която засилва значението на първородния грях.

Но ако не е ябълка, тогава какъв е този плод? В обсъждания на равини, описани в Талмуд (книга с тълкувания, учения и библейски закони) едно от първите предположения е, че става въпрос за смокиня, именно защото със смокинови листа Адам и Ева прикриват голите си тела. Други възможности са грозде, дори и пшеница „chitah“, което на иврит звучи сходно на „cheit“ - „грях“. Все пак равините смятат, че най-вероятно става въпрос за цитрон – плод с горчиво-сладък вкус, приличащ на лимон, традиционно използван по време на есенния еврейски празник Сукот.

При толкова възможни варианти как ябълката, чиито произход дори не е от Близкия Изток, а от Казахстан в Централна Азия, се е превърнала в преобладаваща интерпретация? Според Робърт Апелбаум, почетен професор по английска литература в Uppsala University в Швеция: „Художниците е трябвало да изобразят нещо“. Така картините и други артистични произведения на тема „Райската градина“ помагат да се затвърди образът на ябълката като „забранения плод“.

Източник

ПОДКРЕПИ НИ

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.