Раницата Kånken: историята зад емблематичния модел на Fjällräven
Как семплата, но издръжлива раница Kånken е спомогнала на шведския бранд да стане разпознаваем в световен мащаб?

Ако наблюдавате достатъчно дълго забързаните лица, минаващи покрай вас в делничен или почивен ден, със сигурност ще забележите поне един човек с Kånken на гърба си. Правоъгълната и нестандартна форма, ярките цветове и, разбира се, логото на Fjällräven действат като магнит за окото. Но защо една раница, проектирана през 1978 година за шведските ученици е придобила толкова голяма популярност из целия свят?
В помощ на учениците
Освен родителите, друг човек също е следял с интерес разкритията от проучването -основателят на Fjällräven Оке Нордин. Силно разтревожен от тази тенденция, Нордин решава да проектира удобна раница, за да подпомогне на децата. Правоъгълна, с достатъчно място за учебници (две папки А4, за да бъдем точни), с презрамки по цялата задна част и направена от най-издръжливата материя, която можеш да намериш. Това си е представял Оке в първоначалните планове за Kånken. В допълнение той включва подложка за сядане, която се съхранява във вътрешния заден джоб.
Но това не е най-практичната част на раницата. Нордин я е проектирал, така че ръцете на децата да останат свободни за други приключения. Зелени училища, изучаване на природата, събиране на пръчки и камъни. Затова и първата раница Kånken е произведена точно навреме за учебната 1978 година и в сътрудничество с Шведската асоциация на планинските водачи и скаути.

Цветна експанзия
Успехът на Kånken е гарантиран, той краси гърбовете на деца и възрастни в Швеция и Дания в продължение на няколко десетилетия. Но продажбите си остават ниски извън тези две страни, с изключение на Япония. През 2006 г., при рутинно посещение на доставчик в Осака, новоназначеният главен изпълнителен директор на Fjällräven Мартин Акселхед се среща с Оке, за да предложи идея: цветна метаморфоза за Kånken. Дотогава раницата се е предлагала в няколко цвята. През 2008 г., точно навреме за 30-ия рожден ден на Kånken, от Fjällräven представят смела, нова цветова палитра.
Цветовете вдъхнаха личност и индивидуалност на раницата и от този момент нататък Kånken не е спирал да разширява своите граници.
Поп(улярно) изкуство
От 2010 г. до 2017 г. продажбите на Kånken нарастват десетократно. Стратегията да остане верен на своя уникален и опростен дизайн спомага на Fjällräven до се превърне във световна марка. По това време Шведското общество на занаятите и дизайна (Svensk Form) определя Kånken като произведение на полезното изкуство, с което раницата е защитена по закона за авторското право.

Подпомагане чрез иновация
През 2019 г. серията Kånken Art стартира заедно с инициативата Arctic Fox, фондът на Fjällräven за организации с нестопанска цел, които защитават околната среда или насърчават хората да прекарват повече време сред природата. Всяка година различен шведски художник използва раницата като свое платно, за да изрази връзката си с природата, а процент от продажбата на лимитираните модели отива за инициативата Arctic Fox.
Миналото лято бе лансирана и Tree-Kånken, за чиято направа производственият екип на Fjällräven е тествал нова тъкан на растителна основа: Pine Weave. Тъканта използва само суровини от шведски дървета и е поредната крачка напред към използването на алтернативни материи в индустрията.
Моят Kånken, моят начин
Но въпреки целия напредък и през всички изминали години, Kånken остава непоколебимо вярна на първоначалната си цел: практична, удобна и издръжлива раница, с която ще сте готови да покорите следващата си дестинация.
Моделите Kånken са налични в магазина на Fjällräven в The Mall, етаж 0, в Sport Depot Mega Store София, както и на www.fjallraven-shop.bg и www.sportdepot.bg
Още по темата:

15 начина да накарате децата да заобичат четенето
С тези хитринки малчуганите сами ще започнат да посягат към книгите

Нюйоркски адвокат, хванат да използва ChatGPT - цитирал случаи, които не съществуват
Добре е да проверявате всички данни, получени от изкуствения интелект

Променливото време не е пречка за приключения навън
За шведската марка Fjällräven изборът на правилната екипировка е ключов за пълноценно преживяване в природата

Да ти настръхнат косите
Едни от най-зловещите места на Земята, които привличат хиляди туристи

Ще го бъде ли бракът ви зависи от тези 24 неща
Мъжете повече държат на приликите в емоциите и активностите, докато жените са по-взискателн

7 научнофантастични изобретения, които се превърнаха в реалност
Много отдавна писателите на научна фантастика предрекоха бъдещото, в което живеем

Градско земеделие във виенски гробищни паркове
В свободните от гробове пространства всеки желаещ може да отглежда зеленчуци с разсад от общината

Най-сетне ще чуете какво си говорят героите във филмите
Amazon пуска AI инструмент, с който ще изчезне раздразнението, че не разбирате диалозите

Не, един навик не се създава за 21 дни
За да стане фитнесът част от живота ви трябват месеци, за рутинното миене на ръце - седмици

Жена прекара в подземна пещера 500 дни в пълна изолация
Беатрис Фламини прочела 60 книги, не знае за войната в Украйна и смъртта на Елизабет II

До нови срещи в природата с колекцията на Fjällräven за сезон пролет-лято 2023
Шведският експерт в аутдор екипировката с подобрения в ключови модели

Изкуствен интелект поздравява всички наши читатели за пролетта!
ChatGPT: Искам да успокоя всички, че моето съществуване не представлява край на света

Кой е най-редкият и най-скъп благороден метал
Той е 10 пъти по-скъп от златото и може би вече притежавате малко от него...

Каква марка кола карат шофьорите с най-високо IQ
Има ли връзка между интелигентността и цвета, който избират водачите за автомобила си