
Снимка: NASA
След десетилетия на мечти, Италия възобнови плановете си за изграждането на най-дългия висящ мост в света, който да свързва континенталната част на Италия с остров Сицилия. Плановете са мостът да е дълъг около 3300 метра и да свързва Калабрия със столичния град на Сицилия – Месина. Сегашният най-дълъг висящ мост е 2023 метра - „Чанаккале“ в Турция.
Дискусиите за свързването на Сицилия с Италия се водят още от времето на древните римляни – и оттогава не е постигнат реален напредък. Сред италианците е популярна една история, уж разказана от Плиний Стари. Римският мислител и командир на армията, загинал при изригването на Везувий през 79 г., твърди, че е бил поставен временен мост през Месинския проток за транспортиране на бойни слонове, хванати през 251 г. пр. н. е. от Картаген в Северна Африка.
Проектът е преосмислен за първи път през 60-те години на 18-ти век по време на обединението на Италия и непрекъснато пленява въображението на италианските политици през втората половина на 20-ти век.
През 2002 г. покойният медиен магнат и министър-председател Силвио Берлускони поднови призива за грандиозния проект като смело обяви, че първият камък ще бъде положен през 2004 г. и обектът ще бъде завършен до 2010 г. Това не се случи. Берлускони лансира идеята отново през 2009 г., но тя беше отхвърлена през 2013 г. поради бюджетни съкращения.
Съвсем наскоро мечтата за моста през протока Месина беше разпалена отново от низ от десни популистки правителства, които поеха кормилото в Италия. Планът за изграждане на моста беше официално възобновен с указ от кабинета на Джорджия Мелони през март 2023 г.
Описвайки го като „исторически ден за цяла Италия“, правителството твърди, че развитието на инфраструктурата ще създаде десетки хиляди работни места, като същевременно ще предостави на най-южните региони на Италия повече икономически възможности. Ентусиазираните политици се надяват проектът да бъде изпълнен само за 15 години с бюджет от 12 милиарда евро.
Но мненията са противоречиви. Опозиционните партии твърдят, че има липса на прозрачност зад финансирането на проекта, като някои критици изразяват загриженост за потенциално участие на мафията. Еколозите и някои учени пък заявиха, че предложението е рисковано, тъй като регионът е гореща точка на сеизмична активност и потенциални рискове.
„Нека левицата го приеме: мостът ще бъде построен и ще бъде гордостта на цяла Италия“, заяви неотдавна Матео Салвини, министър на инфраструктурата на Италия и лидер на крайнодясната коалиционна партия „Лига“, цитиран от агенция ANSA.