
Снимка: Wikimedia Commons
Римските додекаедри остават един от най-загадъчните артефакти от миналото. Въпреки че повече от 130 от тях са открити през последните няколко века в Европа, всички датиращи от около II до IV век сл. Хр., ние все още нямаме представа за какво са били използвани. Въпреки é в документалното историческо наследство има хиляди страници текст и произведения на изкуството от римския период, те не са нито споменати, нито изобразени в популярните източници.
Най-ранното споменаване на римски додекаедър е много по-близо до нашето време, отколкото до столетията на римляните. На среща на Кралското антично общество в Лондон на 28 юни 1739 г. в протокола е записано, че г-н Джордж Норт донася предмет, направен от „смесен метал или древен месинг, състоящ се от 12 страни с еднакъв брой дупки в тях, всички с различен диаметър... “
Към загадката се прибавя и фактът, че от всички римски додекаедри, открити досега, нито един не е намерен близо до Рим или дори в Италия. Повечето от тези странни предмети са били в земите на древна Галия и Британия (днешна Франция и Великобритания). И в един случай е намерен обект, подобен на додекаедър, но вместо 12 лица – с 20 (икосаедър).
В публикувано неотдавна видео, известният археолог и ютюбър Стефан Мило обобщи всичко, което човечеството знае за тези странни обекти, както и най-популярните теории за това каква може да е било предназначението им. Той добавя всеизвестните факти, например че върху нито един от тях няма каквато и да било маркировка или обозначение. Амортизацията на материала е нищожна. И остава неясна причината за дупките с различни размери във всяко лице.
Част от хипотезите разкриват, че римските додекаедри са геодезически уреди. Други версии ги определят като атрибути в специални игри или гадаене. Едно от предположенията е, че те са използвани като „доказателство за майсторски умения“. Може пък да са били използвани в тъкането или производството на бижута, а защо пък да не са свещници...
Но засега римските додекаедри остават сред неразгаданите мистерии на човечеството.