Наука

По следите на нова луна

Извън Слънчевата система е възможно да има луна с големината на Нептун

По следите на нова луна
През последните тридесет години астрономите са открили хиляди планети извън Слънчевата система, но никой от тях не е успял да открие така наречената извънземна луна. Последната информация от космическия телескоп Хъбъл със сигурност потвърждава по-ранните твърдения, че е възможно да има луна с големината на Нептун, която е в орбитата на планета, намираща се на 8000 светлинни години от Земята. Това е най-силното доказателство до момента в търсенето на нова луна от екип учени от Университета Колумбия в Ню Йорк

Но дори и те не са абсолютно убедени, че информацията, публикувана в списанието „Science Advances”, е достатъчна, за да се твърди със сигурност, че е открита първата известна на човечеството „екзо-луна” или луна извън Слънчевата система.
„Данните говорят, че луната сякаш е там – казва съавторът на изследването Алекс Тийчи. – Ние сме с пълното съзнание, че твърдението ни е необикновено, затова са необходими и необикновени доказателства. Според нас точно те не ни достигат.”

Спекулациите, че Алекс Тийчи и неговият супервайзър Д-р Дейвид Кипинг са по горещите следи на екзо-луна, са сред най-нашумелите медийни заглавия още преди те да поискат достъп до телескопа Хъбъл. Според изтекла информация от Twitter, търсачите на „екзо-луна” са публикували данни за близо 300 планети извън Слънчевата система, идентифицирани от Космическия телескоп Кеплер.

Спадове в сиянието на звезда Кеплер 1625 ги насочва към планета с размерите на Юпитер, позната като 1625b, а тя е следвана от друго тяло, близо до размера и масата на Нептун.
„Данните от Кеплер определно провокираха интереса ни. Те имат всички признаци, които бихме могли да очакваме от една екзо-луна”, споделя господин Тийчи.

По това време екипът решава да използва телескопа Хъбъл, който е около четири пъти по-чувствителен от Кеплер. Хъбъл трябва да наблюдава засечената планета над 40 часа. Сравнения между информацията на Хъбъл и Кеплер, използвана при техни по-ранни проучвания сочат, че планетата транзитира около 72 минути по-рано от очаквано.
„Това е индикация, че нещо влияе на планетата на гравитационен принцип”, обяснява Тийчи.
И въпреки вярата на Алекс Тийчи и Д-р Кипинг в хипотезата за чужда луна, те са все са още много внимателни в изводите си. „Все още е твърде рано да обявяваме, че сме направили откритие. Спират ни редица трудности и неизвестни” – казва Тийчи – Затова смятаме да подадем информацията в нашата астрономическа общност, която да даде своята оценка и становище по темата.”

Данните сочат, че в случай, че наистина съществува, луната с размери на Нептун би била с около 1.5 % от масата на планетата. Въпреки че се касае за система с гигантски размери, съотношението в масата и разстоянието между двете тела наподобяват тези на Земята и Луната, казва Д-р Хорнър.
Остава мистерия как се образува такава луна, която е по-голяма от всеки сателит в нашата Слънчева система. Противно на Земята, планета 1625b е гигант, състоящ се от газ и в този случай тази луна не може да възникне по начина, по който е формирана нашата Луна.

Едно възможно обяснение на изследователския екип гласи, че луната и планетата са образувани от същия диск, както четирите луни на Юпитер – Ио, Европа, Калисто и Ганимед.
„Ние всъщност не знаем как се е формирала тази луна, но това не означава, че това не се е случило”, казва Д-р Хорнър.
„Когато открихме първите планети и други звезди – например горещите Юпитери – всеки каза, че в това няма никакъв смисъл, защото не е познатият начин, по който очакваме да се образуват планетите. Проблемът е, че ние изграждаме своите идеи според нашите знания и това как се образуват планетите в нашата позната Слънчева система.”

Крис Тини, който оглавява екзопланетарната научна група в Университета в Нов Южен Уелс смята, че намирането на екзо-луни е извънредно труден подвиг.
„Работата е там, че тези луни по принцип са много малки в сравнение с планетите, а откриването на планети е невероятно трудна задача сама по себе си – казва професор Тини, който също не участва в изследването. – Не мисля, че която и да е теория би могла да бъде доказана на този етап. Но едно е сигурно – нещо се случва в тази планетарна система. За да разберем дали има екзо-луна или не, ще трябва да изчакаме поне още една година.”
Това е времето, което е необходимо на 1625b да изпълни цяла орбита около своето слънце и астрономите ще могат да го видят да транзитира отново. Следващата такава възможност ще е през май 2019 година. Алекс Тийчи и Д-р Кипинг искат да инвестират повече време в Хъбъл, но това няма да внесе повече яснота.

„Ако не успеем да разрешим загадката през това време, може би някой друг ще го направи. Ние нямаме нищо против– казва Тийчи. – Ще бъде още по-обещаващо, ако се появи още някой, който получи същите отговори като нас.”

Източник: https://www.abc.net.au/
Превод: Анахид Ангътян

Топлинна вълна уби 1/3 от прилепите в Австралия Наука

Топлинна вълна уби 1/3 от прилепите в Австралия

Една трета от прилепите, порода летящи лисици, измират в резултат от рекордни жеги през ноември

Първите растения, поникнали на Луната, вече са мъртви Наука

Първите растения, поникнали на Луната, вече са мъртви

Провали се експериментът със семената от памук. Перспективите обаче са добри

Под сянката на Земята Наука

Под сянката на Земята

Астрономическите явления от 8 януари до 7 февруари

Черните дупки: портал към други измерения Наука

Черните дупки: портал към други измерения

Според учени през някои бихме могли да преминем „сравнително спокойно"

Какво се очаква да открие китайската сонда на тъмната страна на Луната? Наука

Какво се очаква да открие китайската сонда на тъмната страна на Луната?

Целта е да вземе проби от почвата, да отгледа успешно растения и да открие следи от Големия взрив

Зимни вечери Наука

Зимни вечери

Астрономическите явления от 8 декември до 7 януари

Месец на сбъднатите желания Наука

Месец на сбъднатите желания

Астрономическите явления от 8 ноември до 7 декември

Какво ще бъде – момче или момиче? Наука

Какво ще бъде – момче или момиче?

Разберете пола на бебето още в първите два месеца от бременността

Кораб на 2.5 хил. години открит в Черно Море Наука

Кораб на 2.5 хил. години открит в Черно Море

23-метровият древногръцки плавателен съд e отлично запазен

Българка с място в Менделеевата таблица Наука

Българка с място в Менделеевата таблица

Мария Спасова е в престижен научен списък

Открита е нова ДНК структура в човешките клетки Наука

Открита е нова ДНК структура в човешките клетки

Това играе ключова роля в жизнения цикъл на клетката

Откриха изгубен океански свят от подводни вулкани Наука

Откриха изгубен океански свят от подводни вулкани

Изгубеният океански свят се намира на около 400 км източно от Тасмания

Ще живеем ли в свят без изкопаеми горива? Наука

Ще живеем ли в свят без изкопаеми горива?

Покачването на температурата с 1.5°C е вече факт. Крайно време е това да подейства като отрезвяващ сигнал

Зимно време за последен път? Наука

Зимно време за последен път?

Астрономическите явления от 8 октомври до 7 ноември