Наука

По следите на нова луна

Извън Слънчевата система е възможно да има луна с големината на Нептун

По следите на нова луна
През последните тридесет години астрономите са открили хиляди планети извън Слънчевата система, но никой от тях не е успял да открие така наречената извънземна луна. Последната информация от космическия телескоп Хъбъл със сигурност потвърждава по-ранните твърдения, че е възможно да има луна с големината на Нептун, която е в орбитата на планета, намираща се на 8000 светлинни години от Земята. Това е най-силното доказателство до момента в търсенето на нова луна от екип учени от Университета Колумбия в Ню Йорк

Но дори и те не са абсолютно убедени, че информацията, публикувана в списанието „Science Advances”, е достатъчна, за да се твърди със сигурност, че е открита първата известна на човечеството „екзо-луна” или луна извън Слънчевата система.
„Данните говорят, че луната сякаш е там – казва съавторът на изследването Алекс Тийчи. – Ние сме с пълното съзнание, че твърдението ни е необикновено, затова са необходими и необикновени доказателства. Според нас точно те не ни достигат.”

Спекулациите, че Алекс Тийчи и неговият супервайзър Д-р Дейвид Кипинг са по горещите следи на екзо-луна, са сред най-нашумелите медийни заглавия още преди те да поискат достъп до телескопа Хъбъл. Според изтекла информация от Twitter, търсачите на „екзо-луна” са публикували данни за близо 300 планети извън Слънчевата система, идентифицирани от Космическия телескоп Кеплер.

Спадове в сиянието на звезда Кеплер 1625 ги насочва към планета с размерите на Юпитер, позната като 1625b, а тя е следвана от друго тяло, близо до размера и масата на Нептун.
„Данните от Кеплер определно провокираха интереса ни. Те имат всички признаци, които бихме могли да очакваме от една екзо-луна”, споделя господин Тийчи.

По това време екипът решава да използва телескопа Хъбъл, който е около четири пъти по-чувствителен от Кеплер. Хъбъл трябва да наблюдава засечената планета над 40 часа. Сравнения между информацията на Хъбъл и Кеплер, използвана при техни по-ранни проучвания сочат, че планетата транзитира около 72 минути по-рано от очаквано.
„Това е индикация, че нещо влияе на планетата на гравитационен принцип”, обяснява Тийчи.
И въпреки вярата на Алекс Тийчи и Д-р Кипинг в хипотезата за чужда луна, те са все са още много внимателни в изводите си. „Все още е твърде рано да обявяваме, че сме направили откритие. Спират ни редица трудности и неизвестни” – казва Тийчи – Затова смятаме да подадем информацията в нашата астрономическа общност, която да даде своята оценка и становище по темата.”

Данните сочат, че в случай, че наистина съществува, луната с размери на Нептун би била с около 1.5 % от масата на планетата. Въпреки че се касае за система с гигантски размери, съотношението в масата и разстоянието между двете тела наподобяват тези на Земята и Луната, казва Д-р Хорнър.
Остава мистерия как се образува такава луна, която е по-голяма от всеки сателит в нашата Слънчева система. Противно на Земята, планета 1625b е гигант, състоящ се от газ и в този случай тази луна не може да възникне по начина, по който е формирана нашата Луна.

Едно възможно обяснение на изследователския екип гласи, че луната и планетата са образувани от същия диск, както четирите луни на Юпитер – Ио, Европа, Калисто и Ганимед.
„Ние всъщност не знаем как се е формирала тази луна, но това не означава, че това не се е случило”, казва Д-р Хорнър.
„Когато открихме първите планети и други звезди – например горещите Юпитери – всеки каза, че в това няма никакъв смисъл, защото не е познатият начин, по който очакваме да се образуват планетите. Проблемът е, че ние изграждаме своите идеи според нашите знания и това как се образуват планетите в нашата позната Слънчева система.”

Крис Тини, който оглавява екзопланетарната научна група в Университета в Нов Южен Уелс смята, че намирането на екзо-луни е извънредно труден подвиг.
„Работата е там, че тези луни по принцип са много малки в сравнение с планетите, а откриването на планети е невероятно трудна задача сама по себе си – казва професор Тини, който също не участва в изследването. – Не мисля, че която и да е теория би могла да бъде доказана на този етап. Но едно е сигурно – нещо се случва в тази планетарна система. За да разберем дали има екзо-луна или не, ще трябва да изчакаме поне още една година.”
Това е времето, което е необходимо на 1625b да изпълни цяла орбита около своето слънце и астрономите ще могат да го видят да транзитира отново. Следващата такава възможност ще е през май 2019 година. Алекс Тийчи и Д-р Кипинг искат да инвестират повече време в Хъбъл, но това няма да внесе повече яснота.

„Ако не успеем да разрешим загадката през това време, може би някой друг ще го направи. Ние нямаме нищо против– казва Тийчи. – Ще бъде още по-обещаващо, ако се появи още някой, който получи същите отговори като нас.”

Източник: https://www.abc.net.au/
Превод: Анахид Ангътян

Публикувано в Списание 8: „Фараони в Тракия” Наука

Публикувано в Списание 8: „Фараони в Тракия”

Д-р Васил Добрев разчете име на египетски владетел върху каменен скарабей от с. Любча

2 милиона земетресения в Калифорния за 9 години Наука

2 милиона земетресения в Калифорния за 9 години

Трусовете са средно на интервал от 3 минути

Публикувано в Списание 8: „Роб или роБог” Наука

Публикувано в Списание 8: „Роб или роБог”

Дали подценяването на бъдещето няма да се превърне в най-голямата (и последна) грешка на човечеството?

Израелски учени „отпечатаха“ първото 3D сърце! Наука

Израелски учени „отпечатаха“ първото 3D сърце!

Прогнозата е, че в близко бъдеще някои болници ще разполагат с принтери за органи

Небето ще се свие като свитък… Наука

Небето ще се свие като свитък…

Хипотеза: Всмукването на Земята от черна дупка се описва на три места в Библията

Юриевите нощи - мащабно събитие с космически привкус Наука

Юриевите нощи - мащабно събитие с космически привкус

Денят на 12 април 1961 г. се ознаменува с великата фраза на Юрий Гагарин „Да тръгваме!“

Публикувано в Списание 8: „Обратната страна на Луната” Наука

Публикувано в Списание 8: „Обратната страна на Луната”

12 април е Международен ден на авиацията и космонавтиката

Тя е „само” три милиона пъти по-голяма от Земята! Наука

Тя е „само” три милиона пъти по-голяма от Земята!

Първата снимка на чудовищната черна дупка е факт

Публикувано в Списание 8: „ГЕНерална проверка” Наука

Публикувано в Списание 8: „ГЕНерална проверка”

Какво казват ДНК тестовете за здравето, произхода, способностите ни и заплашва ли ни генна дискриминация

Дали за пръв път ще видим черна дупка? Наука

Дали за пръв път ще видим черна дупка?

Присъствайте онлайн на голямото събитие - 10 април, 16 часа българско време

Защо старите българи са правили ритуални черепни трепанации? Наука

Защо старите българи са правили ритуални черепни трепанации?

Вероятно са повишавали чувствителността на колобрите към свръхнискочестотни вибрации

Песента на Вселената Наука

Песента на Вселената

Чуйте целувката на две черни дупки

Дали жените астронавти са по-подходящи за космоса от мъжете? Наука

Дали жените астронавти са по-подходящи за космоса от мъжете?

Астронавтките също имат дълга история с космически полети