Наука03 септември 2020

Странна форма на живот може да има дълбоко в звездите

Авторите обясняват хипотезата си с космически огърлици от непознати частици, които приличат на спиралите на ДНК и РНК

Илюстрация: Wikimedia.org
Когато говорим за признаци на живот във Вселената, ние сме склонни да търсим тясно специфични неща, базирани на това, което знаем: планета като Земята, в орбита около звезда и на разстояние, което позволява течна вода на повърхността. Но не е изключено да има и други форми на живот, които да не приличат на нищо от това, което някога сме си представяли...

Точно както имаме екстремофили тук на Земята - организми, които живеят в най-екстремната и на пръв поглед негостоприемна среда, която планетата може да предложи - така също може да има екстремофили там, в по-широката Вселена.

Например видове, които могат да се формират, да еволюират и да процъфтяват във вътрешността на звездите. Според ново изследване на физиците Луис Анхордоки и Юджийн Чудновски от Градския университет в Ню Йорк, подобно нещо наистина е възможно - поне хипотетично.

Всичко зависи от това как определяме живота. Ако ключовите критерии са способността за кодиране на информация и способността на тези носители на информация да се възпроизвеждат по-бързо, отколкото се разпадат, тогава хипотетичните монополни частици, нанизани на космически струни - космически огърлици - могат да формират основата на живота вътре в звездите, подобно на процеса, при който ДНК и РНК формират основата на живота на Земята.
„Информацията, съхранявана в РНК (или ДНК), кодира механизма на самовъзпроизвеждане“, каза Чудновски пред ScienceAlert.
„Появата му трябва да е била предшествана от масивното образуване на случайни РНК последователности, докато не се формира последователност, способна на самовъзпроизвеждане. Ние вярваме, че подобен процес може да се случи с огърлици в звезда, което да доведе до стационарен процес на самовъзпроизвеждане."
Смята се, че струните и монополите са се появили в ранната Вселена, когато тя се е охлаждала от Големия взрив, а супата от частици от кварк-глуонна плазма, която я е напълнила, е претърпяла фазови прекъсвания на симетрията и е кондензирала в материя - като кондензираща пара в течност.

Въпреки че учените все още не са открили космически струни (едномерни линейни обекти) или монополи (елементарни частици само с един магнитен полюс), много анализи и хипотези са посветени на това как те биха могли да се държат.

Още през 1988 г. Чудновски и неговият колега, теоретичният физик Александър Виленкин от Университета Тъфтс, прогнозират, че космическите струни могат да бъдат уловени от звезди. Тогавашните хипотези разкриват начина, по който турбуленцията може да разтегне струната, докато оформи мрежа от струни.

Според новото проучване космическите огърлици могат да се образуват в последователност от фазови преходи, нарушаващи симетрията. На първия етап се появяват монополи. Във втория - струни.
Това може да създаде стабилна конфигурация на едно монополно зърно и две струни, които от своя страна биха могли да се свържат, за да образуват едно-, дву- и дори триизмерни структури - подобно на атоми, съединени от химически връзки, казват изследователите.

Едномерната огърлица едва ли ще носи информация. Но по-сложни структури потенциално биха могли - и те биха могли да оцелеят достатъчно дълго, за да се възпроизведат, захранвайки енергията на синтез, генерирана от звездата.

Хипотетично погледнато, може би е възможно такава форма на живот да развие интелигентност, а може би дори сериозен ум, казва Чудновски. Как би изглеждала такава форма на "ядрен живот", както го наричат учените, е празник за въображението.

Всичко е изключително теоретично, но дивите идеи могат да бъдат добър начин за нови открития. Изследователите планират да продължат своята линия на проучване, като разработят симулации на космически огърлици в звезди. Не знаем дали това може да ни доведе до ярко светещи звездни извънземни - но може да ни даде по-добро разбиране за космическите струни и монополи.
„Вълнуваща е  мисълта, че Вселената може да бъде изпълнена с интелигентен живот, който е толкова различен от нашия, че не успяваме да разпознаем неговото съществуване", каза Чудновски.

Изследването е публикувано в Letters in Physics of High Energy .

НАСА: Ресурсите на Луната са на този, който ги добива Наука

НАСА: Ресурсите на Луната са на този, който ги добива

Споразумение определя как да се усвояват полезните изкопаеми на земния спътник

Обсебен ли е бил Фройд от темата „сексуалност“? Наука

Обсебен ли е бил Фройд от темата „сексуалност“?

К. Юнг: Нерелигиозният Фройд си бе изваял скрит бог

Откриха звяр в хибернация в Антарктида отпреди 250 милиона години Наука

Откриха звяр в хибернация в Антарктида отпреди 250 милиона години

Листрозаврите са живели милиони години са успели да устоят на най-масовото изчезване на видовете

Странни планети номади бродят из Млечния път Наука

Странни планети номади бродят из Млечния път

Новият телескоп „Нанси Грейс Роман" ще разкрие тайната на скитащите се небесни тела

Кейти Мак: „Не очаквах да участвам в поп парче, когато отидох да уча физика“ Наука

Кейти Мак: „Не очаквах да участвам в поп парче, когато отидох да уча физика“

Тя е космолог, писател, оратор и един от най-популярните гласове на науката

Мъск изкарва на пазара мозъчни чипове Наука

Мъск изкарва на пазара мозъчни чипове

Чипираните хора ще чуват звуци, недостъпни за човешкото ухо, парализирани ще проходят, тъжните ще получат серотонин

Написано в кръвта ни Наука

Написано в кръвта ни

Рискът от зараза с COVID-19 е по-голям при хората с кръвна група А. Тези с нулева трябва да се пазят от СПИН.

Пандемията - добро време за роботи Наука

Пандемията - добро време за роботи

Стиви и Вайлет са сред първите помагачи с изкуствен интелект

Могат ли хората с ДЦП да са успешни? Наука

Могат ли хората с ДЦП да са успешни?

Иван Бакаидов е в списъка на най-перспективните руснаци на Forbes. Създаде програма за комуникация за хора с неговото заболяване.

Възможно е Луната да се окаже с 85 млн. години по-млада Наука