
Водещата тема е:
Българската азбука не е просто сбор от знаци – тя е молитва и свещено
послание от дедите ни. Всяка буква е дух, всяка гласна – въздишка от
славната ни история. Сред тях ятовата гласна стои като таен шифър на
времето – възпявана, забравяна, митологизирана. В нея някои търсят
изгубено единение, знак на величие, следа от родова памет, защита. Каква е истината зад свещения знак? И може ли една буква да крои съдбините на един народ? Да разлистим миналото (и темата на майския брой на Списание 8), за да начертаем бъдещето.
От дълбока древност до днес азбуката превръща племената в духовен народ. Тя обозначава същността и принадлежността към рода, народа, държавата. Превратностите на историята водят до промени. Защо една гласна Ѣ (ят) се превръща в символ и знаме, в съдба и заклинание? Търсим истината.
От дълбока древност до днес азбуката превръща племената в духовен народ. Тя обозначава същността и принадлежността към рода, народа, държавата. Превратностите на историята водят до промени. Защо една гласна Ѣ (ят) се превръща в символ и знаме, в съдба и заклинание? Търсим истината.
- О, ПИСМЕНА! О, НРАВИ! Въпреки протеста на учените от БАН и на интелектуалци ятовата гласна е премахната окончателно от азбуката ни. Печелим или губим от това политическо решение? Глаголицата – първата славянска азбука, създадена от светите братя Кирил и Методий, съдържа над 40 букви (Различни източници посочват различни числа за броя на буквите в изначалната кирилица – бел. ред.). По-късно техните ученици от Преславската книжовна школа приспособяват тази азбука за нуждите на новопокръстените българи и създават кирилицата сред молитва и богослужение. От съчетанието на тогавашната буква А – азът и тогавашния ер (рци – ръце) Ь в азбуката ни се появява буквата ят – ѣ. Позната още като „Е-двойно“. „Ятовата гласна в българския, като език от индоевропейското езиково семейство, е унаследена от индоевропейския праезик. Тя в класическия старобългарски период представлява широка гласна ê, която има гласеж, който е нещо средно между днешните А и Е“ – пояснява проф. Антони Стоилов, водещ специалист по българска диалектология и морфология, автор на редица трудове по съвременен български език.
- ПЕЧАТЪТ ОТ СКРИЖАЛИТЕ НА БОГЪ. Древната българска азбука от създаването ù до днес е претърпяла много промени. Последната голяма езикова реформа се е случила през 1944 г., когато са премахнати Ѣ – „ят“, и „голям юс“ – ѫ. Излизат от употреба и краесловните ерове „ъ“ и „ь“ в края на думите, завършващи на съгласна. Доводите за противопоставяне на реформите на много от езиковедите и боравещите с езика се отнасят до неговите веществени белези и разпространение. Освен тях обаче съществуват и други причини, породени от един по-различен поглед към духовността, надграждаща земното разбиране за нещата.
- ДОЦ. Д-Р ВЕСЕЛИНА ВАЧКОВА: ИДЕЯТА Е БИЛА ВСИЧКИ ДА ГОВОРИМ НА ЕДИН ЕЗИК. Не ятовата гласна е тази, която ни е обединявала и не е липсата й, която предизвиква разединение, обяснява историкът. Свещеността на всички знаци е исторически доказуема със символи, древни ръкописи, исторически извори, жития и най-вече с факта, че в нашата азбука всяка буква значи нещо. Азбучната молитва у нас не е просто лесен начин за запомняне на буквите, а свещен акростих, разкриващ и изповядващ свещената и съкровена християнска вяра на българите. Това е очевидно от написаната през IX в. от св. Константин Преславски молитва възхвала на всички свещени знаци за кодиране на свещения ни език. Да извадим една буква от старобългарския и да кажем: „Ето я емблемата ни!“, не е съвсем издържано. Пълноценното изследване и осмисляне изисква задълбочени и широкообхватни познания на различни специалисти.