favorites basket
user
Здраве25 март 2014

Офисната невроза и офисният самурай

Ако често разливате кафето си върху клавиатурата, може би е време за консултация с психолог

В следващите редове ще стане дума за това колко често разливате кафето си върху клавиатурата в офиса. За това как ви дразни абсолютно всичко и всички наоколо. За това как и най-безобидната фраза на колега или шеф ви кара да избухнете или да скриете сълзите си. За обземащата ви паника по време на делови срещи и за агресията у вас след края на работния ден. 

С две думи – за офисната невроза. Тя е разновидност на „стандартната", но причините за нея са предимно на работното ви място. Какво да правим?
 
Как да се самодиагностицирате
 
За начало е добре да отговорите на няколко въпроса, но честно. От отговорите ще зависи дали си струва да се безпокоите или вашата изнервеност е в рамките на „нормалното". 

И така, припомните си през последния месец често сте изпитвали:
·         болки, неприятни усещания в главата и други части на тялото; 
·         усещане за слабост и отпадналост; 
·         нарушение на съня (трудности при заспиване, накъсан сън, ранно събуждане);
·         понижен интерес към обичайни занимания;
·         понижено удовлетворение от неща, които преди са били приятни; 
·         безпокойство и напрегнатост. 

Ако имате два-три положителни отговора, може би си струва да направите консултация с психолог. 

Първа крачка – осъзнаване 

Вгледайте се в хората наоколо. Офисната невроза е с размерите на епидемия особено сред младите хора и тези на средна възраст, които искрено вярват, че успешната кариера, определеният социален статус и финансовата независимост решават всичко. А да достигаш целите си означава да си в условията на жестока конкуренция. 

Печално е, но обикновено хората не осъзнават дълбочината на проблема. Казват си: е, малко съм поуморен, какво толкова. А синдромът на хроничната умора, офисните неврози и други болести на съвременния човек изискват лечение чрез сериозна работа със специалист. Сам човек трудно може да се справи с подобни „бръмбари" в главата си. При неврозата индивидът най-често не осъзнава истинския проблем. Той се оплаква от неприятности в семейството, любовта, работата, но не и от умора.

 

Първото обстоятелство, водещо до този тип невроза е работата в офис. Най-честите „жертви" са с работно време от 9 до 18 ч. Не можем да мине без наличието на авторитарно началство, строгото спазване на корпоративните разпоредби за работно време, кратките крайни срокове, високата рутина в повседневната дейност. 

Невротиците обикновено са с висока мотивация, с не лоша заплата и бонуси, но с ниска удовлетвореност от пряката си работа и самооценка за приноса си в дейността на компанията. Освен постоянния стрес има и друга коварна подробност, водеща до излизане извън релси „заучена безпомощност" – работим и ще продължаваме да работим в тези условия, като вътрешно ги приемаме и се съгласяваме с тях. 

Сигналите

Проявите на неврозата най-често се виждат в следните ситуации:
·         извънмерно напрягане на тялото, емоциите и мисленето; 
·         противоречиви указания и поставени задачи, които са трудни или невъзможни за изпълнение в поставените срокове; 
·         липса на особен смисъл в работата; 
·         липса на перспектива, финансова сигурност, справедливост в системата поощрение-наказание. 

Всяка невроза е не състояние на вашето съзнание, а на безсъзнателното. Психиката ви реагира (както и целият организъм), стремейки се към освобождаване на определени негативни установки. Опит да се измъкне на свобода. Тялото и психиката ви се опитват да ви дадат сигнал, че трябва да си починете малко, да се позамислите какво ви устройва в живота и какво – не. Включва се системата за охлаждане. Ако игнорирате тази сигнали, неврозата продължава да се развива и ви води към отказ от действие или направо към депресивно състояние. 

Според някои психолози дейността на „офисния самурай" е успешна едва когато той престане да се страхува от уволнение. Докато този страх е жив, човекът се бои да не направи грешка или да се окаже неизгоден за началството. Угодничи и се държи неадекватно, с което пък предизвиква неприязън у колегите си. Само самураят, преборил страха да не изпадне в императорската немилост, може да взема креативни решения и прави ярки стратегически правилни постъпки, които водят до професионално израстване. 

Нужен е план 

1. Оптимизирайте работното си място и графика на работния си ден. 
2. Обърнете внимание на техниката на тайм мениджмънта, прочетете малко литература за планиране на времето и се старайте да разширите хоризонтите на планиране. 
3. Направете анализ на случващото се, обяснете си причините и последствията, започнете да променяте това, което е възможно и необходимо. 
4. Бъдете сигурни, че винаги има изход от трудна ситуация. Търсете позитивните моменти (всеки ден си записвайте нещо хубаво, което ви се е случило, или ваши приятни мисли и емоции). 
5. Търсете съдействието на значими за вас хора, за да преодолеете трудностите, не се затваряйте в себе си. 
6. Трябва да отделите време не само на стратегията и тактиката, но и на тялото.

 

7. Поне два пъти на ден правете лека гимнастика, като повтаряте няколко серии физически упражнения. Така ще дойдат бодрото настроение и добрата енергия. Дългото седене в неудобна поза, неестественото положение на ръцете върху клавиатурата и мишката, умората на очите – всичко това способства за натрупване на лоша застойна енергия. Даже ако сте млади и пълни със сила – пазете ги. Резервите ще са ви нужни в бъдеще. Най-важното – вече сформираният навик за здравословен стил на работа ще ви трябва през целия ви трудов стаж. 
8. По-малко кафе и цигари. Повече време във фитнеса и на чист въздух. 
9. Няколко пъти на ден правете паузи, за да помислите какво се случва, как се чувствате, владеете ли положението. Да помечтаете за нещо свое, да се посмеете с колегите. 
10. Прибирайте се у дома по-бързичко, за да подарите част от себе си на тези, които наистина обичате.
ПОДКРЕПИ НИ

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.