favorites basket
user
ЗдравеНиколай Сакарски / 16 януари 2016

Защо преяждаме през зимата?

Еволюцията обяснява защо тялото ни трупа запаси в студени месеци

Ново изследване на учени от Университета в Ексетър може би дава отговора на един въпрос, който вълнува мнозина по това време на годината: защо през зимата сме склонни към преяждане?

С помощта на компютърен модел учените проследили точно колко мазнини трупат животните, за да поддържат здравословно тегло. Симулацията изследвала към каква телесна маса се стремят те в зависимост от наличните възможности и опасността от хищници при нейното търсене. Събраните данни показват, че животното се стреми да намери баланс, като натрупа маса, по-висока от тази, при която губи тегло, и под тази, при която трупа. Все пак, понякога излишъкът на енергия води до килограми над нормата, а това може би се дължи на липсата на система, която да възпира организма от стремежа към незабавната „награда“ - вкусна храна. 

Хранителните навици се отличават и според сезона. Стремежът към запасяване е най-силен, когато изхранването е най-затруднено. Трупането на мазнини е един вид застраховка срещу евентуален провал в търсенето на храна. 

Предшествениците ни от прединдустриалната епоха, когато е било много по-опасно да си слаб, отколкото с наднормено тегло, не са правили изключение от това правило. Еволюцията на хората се е развила така, че подсъзнателно да преяждат през зимата, без да се отчита рискът от прекомерното трупане на мазнини. Определено бихме имали полза от еволюционен механизъм, който да ни пази от такова преяждане. „Вместо това трудно се контролираме при гледката на съвременните ястия", казва ръководителят на изследването Андрю Хигинс. Поривите на мозъка за не особено полезни храни, като например тези, пълни със захар, са много по-силни от еволюционните механизми за контрол.

Още за опасностите от прекаляването със сладко - четете в новия брой на Списание 8.

Източник

ПОДКРЕПИ НИ

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.