Подкрепете ни!




НаукаГеорги Марков / 22 февруари 2017

Този неясен субект на сюрреализма

Георги Марков за магията на Луис Бунюел

Луис Бунюел Портолес (22 февруари 1900 – 29 юли 1983) е един от най-известните испански кинорежисьори, създал най-важните си творби във Франция и Мексико. Оставил в историята на киното шедьоври на сюрреализма като „Андалуското куче", „Златният век", „Голямото казино", „Глупакът", „Виридиана", „Дневна красавица", „Дискретният чар на буржоазията", „Този неясен обект на желанието" и десетки други. В деня на 117-ата годишнина от рождението на Бунюел ви предлагаме част от размислите на Георги Марков за неповторимия му творчески почерк, публикувани в сборника „Когато часовниците са спрели" – „Магията на Луис Бунюел".

  • Завчера, след прожекцията на „Дискретният чар на буржоазията", имах чувството, че, гаврейки се с ненаситната жажда на богатата днешна буржоазия да се наживее, Бунюел е отразил, без да иска, и ненаситната жажда на съвременната богата партийна буржоазия да се наживее, което значи да получи повече и по-големи удоволствия, пиене, ядене, забавления. Шест души, трима елегантни мъже и три хубави жени, тичат през целия филм по едно пусто поле, всред житните нивя, тичат, устремени към някаква вечеря, обяд или легло, тичат, за да запълнят време, което животът им е дал, да не пропуснат нито миг удоволствие. Българският зрител би могъл без усилие да открие стотици тичащи подир същите цели партийни и безпартийни буржоа, с прострени напред ръце, с просташка алчност да докопат повече от живота. Един филм за нашето време, за нашето днес — смесица от сънища и действителност. Сънищата са по-реални от действителността, а действителността е по-илюзорна от сънищата. Не сънуваме ли, че живеем?
  • Но нека започна отначало. Кой е Луис Бунюел? Един испанец, роден на 22 февруари 1900 година в село Каланда, в провинцията Сарагоса. Не е възможно да се обясни и приеме изкуството на Бунюел без испанската земя. Въпреки че той е смятан за френски режисьор, въпреки че френският език е творческото му оръжие, в основата на цялото му творчество стои Испания. Той получава своето образование в йезуитски колеж в Сарагоса, а на 19 години отива в Мадрид, за да следва агроинженерство. Интересите му го прехвърлят в университета, където той учи философия. Може би тъкмо йезуитското образование на Бунюел слага дълбок отпечатък върху бъдещото му изкуство. Тъкмо испанският католицизъм, по-краен от който и да е друг, вероятно е привлякъл вниманието на младия човек върху сюрреалистичния антагонизъм между идеалите на духа и неотменимите нужди на тялото. Във всички свои филми Бунюел се връща към религиозната тема и като че ли тя е лайтмотив на цялото му творчество, плюс силната му декларация: „Благодаря на Бога, аз съм все още атеист." 
  • От църквата Бунюел научава за съществуването и силата на Злото, което той по-късно поставя в центъра на филмите си, което сюрреалистите наричат „вътрешните рушителни сили на човека" и което Фройд категоризира като неуправляемия „ад". Тук не става въпрос за злото, причинено от социалната несправедливост, а за злото, заложено вътре в човека, присъщо на човешката природа, злото, което ражда разрушителните импулси по силата на необяснима необходимост... Като студент Бунюел попада в средата на прогресивно испанско младежко движение и става близък приятел на прочути днес личности като Лорка, Дали, Ортега и други. Точно това е времето, когато той взема дейно участие като актьор и режисьор в представления заедно с Лорка. 

  • За „Андалуското куче" заема пари и със Салвадор Дали написват сюрреалистичен сценарий. Когато този филм се прожектира в Париж през 1928 година, публиката получава шок. Това е филм на жестокостта и френските сюрреалисти празнуват премиерата. Когато запитват Андре Бретон, папата на сюрреализма, дали филмът на Бунюел-Дали е истински сюрреалистичен, той отговаря: „Да, този филм е такъв." Точно жестокостта на филма предизвиква огромен шум, изписват се купища страници, някои от които провъзгласяват Бунюел за новия гений на киното, а други го виждат като садист, звяр и нещо подобно. Обяснението на самия Бунюел за този филм е, че той искал да покани публиката да вкуси от престъплението, а не да преживява артистично удоволствие. 
  • Филмът, който утвърждава името на Бунюел е „Златната възраст". Бих казал, че това е изумителна сюрреалистична симфония, израз на свръхчувствителност на човек спрямо живота. Нека вземем самото начало, което е чисто документално въведение и където виждаме борещи се скорпиони. Очевидна е авторската декларация, че животът е основан на агресията, че онова, което става в света на скорпионите, е същото, което става в света на човека. 
  • Шедьовърът „Виридиана" печели голямата награда на фестивала в Кан през 1961 година. 
  • Както казах в началото, един критик трябва да е доста набеден в професията си, за да разглежда Бунюел само като отрицател на съществуващото общество. Неволно отново го свързвам с Достоевски, колкото и произволно да изглежда това — мъчителното и безпощадно проникновение в човешката даденост, или по-скоро обреченост и драмата на човека, който съществува не в светлината и не в мрака, а в полумрака.
  • На пръв поглед това изглежда философия на отчаянието. Може би от морализаторска гледна точка да е така. Но в действителност това е художествено припознаване на истината за злото, припознаване на нещо съществуващо, присъщо на човека и човешкото общество, факт, който не ни праща в ароматната лимонада на сълзливия сантиментализъм, а в реалността, където кръвта е вино или виното е кръв.
Изобретателят на литиевите батерии навърши 100 години Наука

Изобретателят на литиевите батерии навърши 100 години

Нобеловият лауреат Джон Банистър Гуденаф продължава да търси авангардни технологии

Зимен пейзаж от комета Наука

Зимен пейзаж от комета

Ентусиаст прави невероятен клип от изображения от сондата Philae

Най-старият терариум в света Наука

Най-старият терариум в света

Екосистемата в запечатаната бутилка на Дейвид Латимър се полива веднъж на 53 години

Силурийската хипотеза: Възможно ли е развита цивилизация да е живяла на Земята? Наука

Силурийската хипотеза: Възможно ли е развита цивилизация да е живяла на Земята?

Ако технологично напреднал вид е съществувал тук милиони години преди нас - къде са следите?

Пчелите могат да изтърпят мотивирана болка Наука

Пчелите могат да изтърпят мотивирана болка

Проучване предполага, че е възможно всички насекоми да са разумни

Нов рекорд за най-силно магнитно поле във Вселената Наука

Нов рекорд за най-силно магнитно поле във Вселената

Неутронна звезда с 300 милиарда пъти по-силно поле от магнит за хладилник

Илюзия ли е ретроградният Меркурий? Наука

Илюзия ли е ретроградният Меркурий?

Учени обясняват защо само ни се струва, че планетите се движат назад

„Джеймс Уеб” ни запознава с Юпитер и спътниците му Наука

„Джеймс Уеб" ни запознава с Юпитер и спътниците му

Снимка с фини детайли показва симпатичния гигант на Слънчевата система

Учат роботите на себепознание Наука

Учат роботите на себепознание

Това правело машините по-самостоятелни и по-ефективни

Човекът не е единственият бозайник, който си „отглежда“ храната Наука

Човекът не е единственият бозайник, който си „отглежда“ храната

Вижте кой аерира почвата, култивира, тори и се грижи за корените

Пътешествие до дълбините на Вселената с телескопа „Уеб“ Наука

Пътешествие до дълбините на Вселената с телескопа „Уеб“

Първите снимки са вече тук и са удивителни

Големият адронен колайдер открива странни нови частици Наука

Големият адронен колайдер открива странни нови частици

Учени: Свидетели сме на период на открития, подобен на 50-те години на миналия век

Откриха алкохол в Космоса Наука

Откриха алкохол в Космоса

За първи път става ясно, че там, където се раждат звездите, има пропанол

Нови открития за човешките жертвоприношения на инките Наука

Нови открития за човешките жертвоприношения на инките

Децата, подготвяни за капакоча, са дъвчели листа от кока