Наука10 септември 2014

НАСА потвърди „невъзможна“ технология

Нов космически двигател нарушава законите на физиката и може би ще направи революция в пътуването до Космоса

НАСА потвърди съществуването на „невъзможен" принцип на нов космически двигател, който нарушава законите на физиката и може да направи революция в пътуването до Космоса. Краткото изявление разтърси научните среди преди месец: американската космическа организация предпазливо е дала одобрение на авангардна нова технология.

В статия, публикувана от лабораторията за експерименти Eagleworks, инженери на НАСА потвърждават, че са „произвели" слаба тяга от двигател без ракетно гориво – нещо, влизащо в противоречие с третия закон на Нютон, който гласи, че всяко действие има равно по сила и противоположно по посока противодействие.

Традиционните космически кораби пренасят огромни количества гориво в орбита, за да се движат, като се използва тягата от него при нулева гравитация – като плувец, който се оттласква от стената на басейн. Този метод работи добре, но е доста скъп – както по отношение на горивото, така и заради допълнителното му тегло в Космоса.

Инженерите на НАСА са тествали нов двигател, наречен Cannae Drive – машина, която използва електричество, за да генерира микровълни, движещи се в специално направен резервоар, който теоретично променя радиационното налягане и така подава тяга за движение.

В обикновен двигател ракетата се движи напред, докато горивото се запраща назад – кинетичната енергия на ракетата (мярка за нейната маса и скорост) е запазена, защото се „премества“ от ракетата към горивото. При Cannae Drive обаче няма гориво –микровълните не са изтласкани от двигателя, те просто са „преместени“ вътре в резервоара.

Всичко това вече не е само теория. Учени на НАСА тестваха вариант на устройството, проектиран от американски учен Гуидо Фета и откриха, че двигателят без гориво е способен да произведе между 30 и 50 милинютона тяга – нищожен показател (0,0003 до 0,00005 от тежестта на един iPhone в нечия ръка), но въпреки това знак, че технологията работи.

Фета казва, че името Cannae Drive идва от битката при Кана, в която малка картагенска войска, водена от Ханибал, побеждава доста по-голямата римска армия.

Резултатите, представени първо от Wired UK, са по-слаби от една хилядна от тласъка, създаден при тестовете на китайски инженери с изобретение, наречено EmDrive - друг двигател без гориво, създаден от британския учен Роджър Шойър.

И Шойър, и Фета от години работят по проектите си, но срещат както подкрепа, така и подозрение и скептицизъм заради твърдението им, че нарушават законите на физиката. НАСА представя положителните резултати от тестовете, но инженерите на организацията не правят опит да обяснят механизмите на действие, а просто отчитат процедурите и резултатите.

Въпреки това си позволяват кратък момент на оценка:
„Резултатите от тестовете показват, че устройството, което е уникално, произвежда сила, която не се дължи на никое познато електромагнитно явление и се предполага, че взаимодейства с квантова вакуумна виртуална плазма“.

Този „квантов вакуум" е онова, което микровълновите устройства теоретично биха могли да отблъскват – друго измерение на Вселената, представящо най-ниските физично възможни нива на енергия, „основен слой" на действителността, за който някои физици предполагат, че може би е произходът на също толкова мистериозната тъмна материя.

Всичко звучи като от сферата на научната фантастика и е – засега. Въпреки многото експерименти, които потвърждават, че тези „невъзможни" устройства работят, все още има доста възможности за грешки - резултатите от тестовете отчитат сравнително ниски показатели, които биха могли да бъдат обяснени и по друг начин.

И все пак, ако по-нататъшните експерименти потвърдят механизма на работа на тези устройства, може да „отключим" нова ера на космическите пътувания. Участието на НАСА не е гаранция за успех, но предполага, че учените са приели възможностите на „невъзможното" на сериозно.

Източник: Independent
Астроном: Шансовете да сме в Матрицата са 50 на 50 Наука

Астроном: Шансовете да сме в Матрицата са 50 на 50

Възможно ли е да сме герои в компютърна симулация на високоразвита цивилизация?

Откриха втори признак на живот на Венера Наука

Откриха втори признак на живот на Венера

Първо фосфин, а сега и глицин свидетелстват за възможни нисши организми

Върнаха тасманийските дяволи в Австралия след 3000 години Наука

Върнаха тасманийските дяволи в Австралия след 3000 години

Безразборната инвазия на различни хищници, както и заразен тумор са причина за драстичния спад в популацията

Хората с неандерталски гени са по-податливи на усложнения от COVID-19 Наука

Хората с неандерталски гени са по-податливи на усложнения от COVID-19

Вирусът действа по различен начин на заразените. На какво се дължи това?

Нарцисите са политически по-активни Наука

Нарцисите са политически по-активни

Качества като егоизъм и авторитарност могат да оформят лидер, самодостатъчността - не

Нобелова награда за вирусолозите, които откриха хепатит С Наука

Нобелова награда за вирусолозите, които откриха хепатит С

Харви Алтър, Майкъл Хоутън и Чарлз Райс са новите носители на Нобеловата награда по физиология и медицина за 2020 година

Половин милион акули могат да бъдат избити заради ваксината против коронавируса Наука

Половин милион акули могат да бъдат избити заради ваксината против коронавируса

Скваленът е включен като съставка в няколко от проектите на фармацевтичните компании

НАСА: Ресурсите на Луната са на този, който ги добива Наука

НАСА: Ресурсите на Луната са на този, който ги добива

Споразумение определя как да се усвояват полезните изкопаеми на земния спътник

Странна форма на живот може да има дълбоко в звездите Наука

Странна форма на живот може да има дълбоко в звездите

Авторите обясняват хипотезата си с космически огърлици от непознати частици, които приличат на спиралите на ДНК и РНК

Обсебен ли е бил Фройд от темата „сексуалност“? Наука

Обсебен ли е бил Фройд от темата „сексуалност“?

К. Юнг: Нерелигиозният Фройд си бе изваял скрит бог

Откриха звяр в хибернация в Антарктида отпреди 250 милиона години Наука

Откриха звяр в хибернация в Антарктида отпреди 250 милиона години

Листрозаврите са живели милиони години са успели да устоят на най-масовото изчезване на видовете

Странни планети номади бродят из Млечния път Наука

Странни планети номади бродят из Млечния път

Новият телескоп „Нанси Грейс Роман" ще разкрие тайната на скитащите се небесни тела

Кейти Мак: „Не очаквах да участвам в поп парче, когато отидох да уча физика“ Наука

Кейти Мак: „Не очаквах да участвам в поп парче, когато отидох да уча физика“

Тя е космолог, писател, оратор и един от най-популярните гласове на науката

Мъск изкарва на пазара мозъчни чипове Наука

Мъск изкарва на пазара мозъчни чипове

Чипираните хора ще чуват звуци, недостъпни за човешкото ухо, парализирани ще проходят, тъжните ще получат серотонин

Написано в кръвта ни Наука

Написано в кръвта ни

Рискът от зараза с COVID-19 е по-голям при хората с кръвна група А. Тези с нулева трябва да се пазят от СПИН.

Пандемията - добро време за роботи Наука