За създаването на модела учените са използвали данни, получени на 5643 експериментални участъка в националната пътна мрежа на САЩ. Те съдържат информация за пътните настилки, тяхната основа, характеристика на почвите, а също така и видовете и броя на транспортните средства, предвижващи се по тях.
Въз основа на тези детайлни изследвания се наложил изводът, че при използване на твърдо покритие за шосетата – специален асфалт или бетон, може да се икономисат до 3 процента от горивото. Пестеното на гориво се получава от факта, че намалява дълбочината на хлътването на настилката под гумата. Заради това хлътване колата винаги се движи по малко възвишение, което се образува преди гумата и това води до излишна загуба на енергия. Този ефект е познат и на пешеходците. Заради него по пясък се върви много по-трудно, отколкото по асфалт.
Според авторите на математическия модел, ако се промени глобално пътната настилка с по-твърда, икономическият ефект ще е еквивалентен на 273 милиона барела суров нефт на година. По текущи цени става дума за приблизително 15,6 милиарда долара.