favorites basket
user
Наука18 февруари 2014

Как да познаем с човек ли спорим във Фейсбук

Социалните ботове генерират 61 процента от световния трафик

Още в края на миналата година анализатори от Incapsula излязоха с тревожните резултати, че днес едва 39% от световния трафик се генерира от реални потребители. Останалите 61% се падат на социалните ботове!
Само през 2013-а дялът на "не-човеците" в обмена на информация е скочил с 21 процента. Все пак специалистите са обнадеждени от факта, че по-голямата част от социалните ботове се използват за добронамерени цели като програмно оборудване за оптимизация на сайта, различни инструменти за изследване на производителността на компютърната мрежа, програми-скрапери и пр. 
30% от не-човешкия трафик обаче, се падат на лошия спам, хакерските източвания на данни, агресивения фирмен маркетинг и политическото облъчване на аудиторията.

По-малко известен, но реален фактор е наличието на човешки ботове!



Човешките "ботове" се наемат срещу заплащане, за да пускат в социалната мрежа, сайта на компанията, партията или блога на шоу-звездата предварително приготвени съобщения - обикновено, защитаващи честта на бранда, каузата или имиджа. По-интелигентните човешки "ботове" импровизират по зададената тема и трудно могат да бъдат различени от обикновен участник в дискусията.

И човешките, и социалните ботове имат по много профили и акаунти.

PR стратегът Сергей Дидковски дава няколко прости правила, които могат да ви помогнат да различите истинската новина от измислената, както и да не изпадате в положението на идиот, водейки разпален спор на политическа тема не с реален събеседник, а с проста програма. Eто и правилата:
  • При съобщаването на достоверната новина, задължително се цитира източника на информация. Най-добре с линк към съответното издание.
  • Сайтът или страницата в социалната мрежа, публикували новината, трябва да имат своя история.
  • Ако за първи път чувате или виждате новия източник с доста странно, понякога нечетимо име – информацията, която четете, едва ли е достоверна.
  • Ботът е регистриран със странни имена и фамилии като например: Регионален Бандерлог.
  • Активността на профила му е изключително слаба – липсват комуникации с други хора, които да потвърдят реалността на човека.
  • Прекалена, дори досадна упоритост в разпространяването на дадена информация. Например спам под формата на еднотипни думи или линк към дадена статия, които се постват, независимо каква е темата на дискусията.
  • Ботовете никога не отговарят на лични съобщения и коментари.



Дидковски описва и механизма на информационното облъчване. Първо се определя "общия враг" и противопоставящата му се социална група (хора, чието поведение може да се моделира). След което се създава набор от разбираеми за съответната социална група послания. Всяко съобщение трябва да е бинарно: "ние сме добрите, а той (врагът) – лош". Словесната заготовка е базирана върху тезата, че врагът и групата нямат общ език,  че те са в конфликт и не се разбират. Групата изолира врага.

Посланието обикновено е ориентирано към емоционалните възприятия, без грам рационално зърно в него.


Понякога се плаща и на т.нар. инфлуенсъри - лидери на общественото мнение, които стават първоизточници на информацията. Те трябва да са представители на целевата социална група. С помощта на ботовете информацията се разпространява навсякъде, където има представители на избраната социална група.

След първоначалното „избухване на новината", ботовете поддържат градуса на интерес и генерират слухове. PR експертът дава примери за този процес в украинския сегмент на интернет по време на стълкновенията между управляващата власт и народа миналия месец.




Разпространяването на слуха означава, че при процеса на предаването му „от уста на уста" лъжливата информация в него се доукрасява от всеки разказващ, който добавя нови детайли към нея. Така самите участници в групата вземат активно участие в дезинформацията. А на малко по-късен етап облъчената вече социална група е готова да приеме всяка пусната информация против врага за истина.

С тази информация PR стратегът Дидковски разкрива един от тайните на своята сфера, използвана за съвременна манипулация на общественото мнение.
ПОДКРЕПИ НИ

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.