favorites basket
user
Наука6 април 2014

По емотиконите им ще ги познаете

Психолози изследват написаното във фейсбук и определят типовете потребители

След задълбочени изследвания на социалните мрежи психолози доказаха: активността на потребителя може да „разкаже“ много за личността му. Достатъчно е да преброите емотиконите, лайковете, позитивните или негативни коментари, да наблюдавате колко често човекът сменя статусите си и сте готови с психологически портрет. 

Учените наблегнали в анализите си на
 
пет основни характеристики:
 
екстравертност-интровертност, доброжелателност, невротичност, добросъвестност и готовност за трупане на опит. Те са често използвани от експертите по човешки ресурси при проучване на кандидата за постъпване на работа. 

Доктор Шуотан Баи от Академията на науките на Китай измислил автоматичен начин за тестване на потребителите на социалните мрежи, пише psyh.ru. За това, че човекът е екстраверт, може да се предположи по количеството емотикони или други означения, изобразяващи емоция. Дали той е добросъвестен, се определя по броя на въпросителните изречения и молбите за помощ. Ако често променя статусите си, значи е открит. А невротичността му личи от многото негативни съобщения и отзиви. 

Тези закономерности според китайския психолог ще помогнат не само на работодателите, но и на всички маркетолози, които
 
ще могат да пресонифицират рекламните си послания
 
според нагласите на отделните групи участници в социалните мрежи. Полза ще има и за организаторите на сайтовете за запознанства, които ще могат да упътят подходящите хора един към друг. 

Американският психолог Доналд Клюмпър още през 2008 г. е публикувал интересни резултати от проучване, проведено от екипа му. Учените изследвали може ли като се анализира стената на потребител на фейсбук, да се определи типът личност, неговите качества и способности и вероятността той да си намери подходяща работа. Допуснали, че доброжелателността е свързана с доверчивостта. Стените на носителите на тези качества изобилстват от лична информация, дори такава, която останалите трудно споделят. Стотиците „приятели" без съмнение сочат към екстравертен тип психика.
 


Това обаче е само едната страна на монетата. По тази система е невъзможно да „разчетеш" една трета от потребителите. Става дума за тези, които използват социалната мрежа, за да постигнат висок имидж – писатели, поети, психотерапевти, певци, спортисти, лекари, общественици. Те се ориентират много добре в целевите си групи, които са техни потенциални клиенти и си слагат маска. 

Влизат с лекота в ролята, в която искат да ги виждат феновете им. 

Ето как действали психолозите по време на експеримента си. Първо подготвили няколко професионални „оценители на характери". Накарали ги да проучат 274 интернет персонажи и направят прогноза за способностите им да си намират добра работа. След шест месеца те трябвало да се свържат с работодателите на участниците в експеримента и да разберат мнението им за обектите на изследването. Оказало се, че получените резултати почти изцяло се покривали с мнението на началството. Най-много съвпадения имало при характеристиките „екстравертност" и „доброжелателност". 

Още по-нататък с изводите си са отишли психолози от университета в Пенсилвания и Центъра за психометрия на университета в Кембридж. В края на миналата година те огласиха резултатите от анализа на около 700 милиона съобщения, написани и пратени в социалната мрежа фейсбук. 

Станало ясно, че отделните групи, различаващи се по пол, възраст и социален статус, имат определен 

строго специфичен набор от думи, фрази и теми, които използват.

Жените обсъждат предимно любовни преживявания, въпроси, свързани с отглеждането на децата, шопинг трепети, прически, домашни любимци и семейни отношения.

Мъжете говорят за секс, компютърни игри и нови технологични джаджи, за лов, риболов и спорт. 

Потребителите на фейсбук на възраст 13-18 години си чатят за учене, компютърни игри, домашни работи. Те обилно украсяват текстовете си с емотикони и лайкват всичко подред. Младите хора от 19 до 22 години продължават да говорят за учене, но се появяват и нови интереси – пушене (включително и на трева), алкохол, секс, а също и изпити и текущи семинари. 

Приоритетите на възрастовата категория 22 -29 години са в следния ред: работа, пари, семейство, пътешествия, деца и пак работа. 

В широкия диапазон от 30 до 65 разговорите са предимно за децата, комфорта, и приятелите. Появяват се разсъждения на тема Бог и битие. 

Екстравертите си говорят за купони и пътешествия, човешки взаимоотношения, уикенди. И всичко това е подправено с добро настроение и множество вицове. 

Интровертите предпочитат да мълчат в компанията на компютъра, да сърфират напосоки и да гледат аниме. В писанията на невротиците по различни теми прозират ненавист, злоба и агресия. Емоционално стабилните пишат за щастието, удоволствието и спорта.
ПОДКРЕПИ НИ

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.