Албена Иванова
Две събития, свързани с роботи, привлякоха вниманието на виенчани през миналата седмица. Едното е откритата наскоро в музея за приложно изкуство МАК във Виена изложба Hello, Robot. Второто е световният форум на редакторите GEN Summit 2017. 750 изтъкнати журналисти и уеб редактори от над 70 страни обсъждаха бъдещето на новините в свят на тотална цифровизация, виртуална реалност и война на фейкове. Новинарският световен елит се обедини около идеята, че трябва да бъде даден отпор на наплива на ботове в социалните мрежи и информационните сайтове, защото доверието на читателя и зрителя намалява, когато новината не е написана от човек.
Журналистите обаче нямат нищо против най-новите достижения в света на технологиите, които облекчават труда им и правят новините още по-интересни за потребителя. Като например новите каски, с които попадате буквално в центъра на събитието, заснето с 360-градусови камери. След бурните дискусии за ролята на ботовете в съвременните медии, организаторите на GEN Summit 2017 заведоха участниците направо във виенския музей МАК, за да си спомнят откъде тръгна всичко...
На вратата любезно – с усмивка и вино - ги посрещна Кристоф Тун-Хоенщайн, директор на музея за приложни изкуства. Той заяви на гостите си, че има три предложения за промяна в трите закони на роботиката, известни от научната фантастика и формулирани от великия Айзък Азимов. Те са задължителни за всеки позитронен робот и са публикувани за първи път в разказа му „Runaround" още през 1942 г.
- Роботът не може да причини вреда на човек или с бездействието си да допусне на човека да бъде причинена вреда.
- Роботът е длъжен да се подчинява на човека, ако това не противоречи на Първия закон.
- Роботът е длъжен да се грижи за собствената си безопасност, ако това не противоречи на Първия и Втория закон.
(Съществува и още един Закон 0: Един робот не трябва да причинява вреда на човечеството или чрез бездействие да причини вреда на човечеството. Съответно към останалите закони се добавя и "ако това не противоречи на Нулевия закон“.)
Дотук добре. Ето и новите предложения за редактиране на Азимов от Кристоф Тун-Хоенщайн:
1. Интелигентните роботи трябва да служат на общото благо на човечеството и да ни помагат да водим екологичен, социален, културен и икономически устойчив живот.
2. Интелигентните роботи могат да заменят човешкия труд само дотолкова, доколкото това е съвместимо с хората, водещи смислен, достоен живот, включващ култура и творческа самореализация, освен когато това правило противоречи на правило 1.
(Забележка: Конфликт с точка 1 може да възникне само ако в процеса на своето усъвършенстване и мултиплициране роботите попречат на човечеството да живее смислен достоен живот, включващ култура и творческа самореализация.)
3. Интелигентните роботи трябва да бъдат програмирани да бъдат кооперирани машини за самообучение и винаги да функционират съвместно - освен когато това правило противоречи на Правило 1 или 2.
Ето някои от експонатите от изложбата Hello, Robot в Музея за приложни изкуства МАК във Виена.

Робот-писател. Пише, реже листа и го пуска на пода. Съвсем като истински творец.

Визуализираното послание на изложбата в лабиринта, който кара мозъка да лъже очите.

Дали ще оставите бебето си в компанията на тази детегледачка?

Адски нежно е, гушка се и сладко скимти. Децата, страдащи от аутизъм, го обичат много.

Черна серия: роботизирана урна, може да следите как се пълни, докато пещта на крематориума подава към нея тлените останки...

Още от черната серия: Този робот гали по ръката умиращия човек в последните му минути, като му говори: "Съжалявам, че се чувстваш зле, но сега няма кой да дойде при теб, затова аз съм тук и ще ти помогна да се успокоиш, преди да минеш отвъд..."

Молекулни обувки, разработени от Francis Bitoni Studio, наподобяват клетъчните форми на природата.