Наука20 май 2011
Българските водородни коли
Студенти от София и Варна създадоха прототипи за световно екосъстезание
Отборът на ТУ-София ще се състезава с подобрена и модернизирана версия на автомобила Лина (Lyna H2) в категорията „Градски тип". Голямата новост тази година е начинът на задвижване на автомобила. За целта сe използва горивна клетка с водород, която има два пъти по-добра ефективност от двигателя с вътрешно горене. Благодарение на нея се очакват два пъти по-добри резултати от миналогодишните. Българският отбор ще бъде един от 87-те участници в клас електромобили с разнообразни форми на захранване. Разчитайки на новия тип задвижване, отборът си е поставил за цел класиране в челната десетка тази година.
Отборът на ТУ-Варна залага на футуристичния дизайн - един от отличителните белези на категория „Прототипи", в която студентите се състезават вече трета поредна година. Купето на автомобила „Пираня 2" е проектирано с капковидна аеродинамична форма, за да сведе до минимум въздушното съпротивление и по този начин да осигури намален разход на гориво. Целта на отбора на ТУ-Варна тази година е да спечели наградата за дизайн и да подобри класирането си от миналата година.
Shell Eco-marathon има 27-годишна история. Целта на състезанието е да поощри ученически и студентски отбори от технически гимназии и университети по цял свят да проектират, конструират и тестват енергийно ефективни автомобили. Победител е отборът, който измине най-голямо разстояние с най-малко количество енергия. Отборите се състезават в 2 категории:
- „Прототипи", където изискванията за дизайн се фокусират върху намаляване на изоставането и оптимизиране на ефективността и се постигат с футуристични аеродинамични форми.
- „Градски тип", където се състезават по-разпознаваемите „коли", които изглеждат и дават усещането за пътническо превозно средство.
Повече информация можете да намерите тук.