Европейската комисия публикува дългоочакваните резултати от общественото допитване относно механизма за уреждане на спорове между инвеститор и държава (познат като ISDS или УСИД) в контекста на търговските преговори между ЕС и САЩ за Трансатлантическото търговско и инвестиционно партньорство (ТТИП). Докато мнозинството от отговорилите изцяло отхвърлят специалните привилегии на инвеститорите, Европейската комисия заяви, че ключовият въпрос на допитването е бил относно предвижданите от нея реформи на УСИД и намирането на точния баланс. Повече от 97% от отговорите на гражданите дават ясен отговор против включване на механизма в това търговско споразумение. Въпреки това Европейската комисия обяви в доклада си, че ще продължи с програмата си за реформи.
Какво е ISDS/УСИД?
ISDS е акроним (от англ. Investor-state dispute settlement ), означаващ Уреждане на спорове между държава и инвеститор. Според природозащитниците от „За Земята" той е един от най-вредните елементи на модерните търговски споразумения. По силата на този механизъм чуждестранни компании могат да използват частни съдилища (арбитражи/трибунали) за да съдят правителства, ако сметнат, че техните печалби или инвестиционни възможности са засегнати от нови закони или промени в политиката. Фирмите могат да търсят обезщетения в огромни размери, достигащи милиарди евро. С други думи, на компаниите се дават правомощия да оспорват и потенциално да отменят решения на суверенните правителства. УСИД е в пряко противоречие с правата на нациите да регулират и с основните принципи за „предпазливостта" и „замърсителят плаща", които са залегнали в договорите на ЕС.
Ивайло Попов от За Земята коментира: „Европейската комисия показа тотално незачитане на гласовете на хората, които се мобилизираха масово и изразиха несъгласието си инвеститорите да получат VIP отношение в преговорите между ЕС и САЩ. Това е поредното доказателство, че преговорите за Трансатлантическото търговско и инвестиционно партньорство (ТТИП) са опасен троянски кон, подкрепян от корпорациите за сметка на основните защити за хората и околната среда. През следващата седмица от „За Земята“ ще публикуваме доклад за опита в Европа от вече приключили арбитражни дела по УСИД. От анализа е видно, че досега европейските правителства са били принудени да заплатят повече от 3,5 млрд. евро като компенсации на частни компании".
Припомняме, че консултацията започна миналата пролет, в опит да се намалят критиките към системата на УСИД. Тя беше базирана на текстовете за УСИД в инвестиционната глава на наскоро сключеното споразумение между ЕС и Канада. Поради силно техническия характер на консултациите, Friends of the Earth Europe. AK EUROPA, Sum Of Us, 38 Degrees and the Munich Umwelt Institute, както и други организации, сред които и „За Земята“, подготвиха онлайн формуляри, достъпни за гражданите с цел улесняване на тяхното участие. Заедно тези организации събраха повече от 131 000 от получените общо 150 000 отговора от Европейската комисия. Всички те изразяват ясно позицията: "Не на УСИД". Много от тези отговори разглеждат и в подробности основните проблеми на механизма на уреждане на спорове между инвеститорите и държавата, свързани с правото на правителствата да регулират; конфликта на интереси на арбитрите; липсата на прозрачност на трибуналите и привилегиите и недемократичните права на инвеститорите.
Какво е ISDS/УСИД?
ISDS е акроним (от англ. Investor-state dispute settlement ), означаващ Уреждане на спорове между държава и инвеститор. Според природозащитниците от „За Земята" той е един от най-вредните елементи на модерните търговски споразумения. По силата на този механизъм чуждестранни компании могат да използват частни съдилища (арбитражи/трибунали) за да съдят правителства, ако сметнат, че техните печалби или инвестиционни възможности са засегнати от нови закони или промени в политиката. Фирмите могат да търсят обезщетения в огромни размери, достигащи милиарди евро. С други думи, на компаниите се дават правомощия да оспорват и потенциално да отменят решения на суверенните правителства. УСИД е в пряко противоречие с правата на нациите да регулират и с основните принципи за „предпазливостта" и „замърсителят плаща", които са залегнали в договорите на ЕС.
Ивайло Попов от За Земята коментира: „Европейската комисия показа тотално незачитане на гласовете на хората, които се мобилизираха масово и изразиха несъгласието си инвеститорите да получат VIP отношение в преговорите между ЕС и САЩ. Това е поредното доказателство, че преговорите за Трансатлантическото търговско и инвестиционно партньорство (ТТИП) са опасен троянски кон, подкрепян от корпорациите за сметка на основните защити за хората и околната среда. През следващата седмица от „За Земята“ ще публикуваме доклад за опита в Европа от вече приключили арбитражни дела по УСИД. От анализа е видно, че досега европейските правителства са били принудени да заплатят повече от 3,5 млрд. евро като компенсации на частни компании".
Припомняме, че консултацията започна миналата пролет, в опит да се намалят критиките към системата на УСИД. Тя беше базирана на текстовете за УСИД в инвестиционната глава на наскоро сключеното споразумение между ЕС и Канада. Поради силно техническия характер на консултациите, Friends of the Earth Europe. AK EUROPA, Sum Of Us, 38 Degrees and the Munich Umwelt Institute, както и други организации, сред които и „За Земята“, подготвиха онлайн формуляри, достъпни за гражданите с цел улесняване на тяхното участие. Заедно тези организации събраха повече от 131 000 от получените общо 150 000 отговора от Европейската комисия. Всички те изразяват ясно позицията: "Не на УСИД". Много от тези отговори разглеждат и в подробности основните проблеми на механизма на уреждане на спорове между инвеститорите и държавата, свързани с правото на правителствата да регулират; конфликта на интереси на арбитрите; липсата на прозрачност на трибуналите и привилегиите и недемократичните права на инвеститорите.
Ивайло Попов коментира още: "С тази консултация Европейската комисия заяви, че иска да попита публично какво искат гражданите. Хората ясно отговориха против прекомерните привилегии за корпорациите. Арбитражите между инвеститори и държави са недемократични и противоречат на основния принцип на справедлив достъп до правосъдие. Затова те не трябва да бъде част от търговското споразумение между ЕС и САЩ, както и от други търговски договори. Ще чуе ли Европейската комисия това? Днешните мултинационални корпорации разполагат с широк набор от мерки за защита срещу инвестиционни рискове, като частно застраховане и завеждане на дела пред националните съдилища, т.е. няма абсолютно никаква нужда от специален правен режим като УСИД."
Това изявление идва в контекста на растящото общественото противопоставяне на търговско споразумение между ЕС и САЩ. Петицията срещу търговските сделки между ЕС и САЩ и ЕС и Канада вече надхвърли един милион подписа. Петицията, подкрепяна и от За Земята беше стартирана от коалицията Stop TTIP, след като заявлението и за стартиране на официална Европейска гражданска инициатива беше отхвърлен от Европейската комисия в началото на септември 2014 г.