Подкрепете ни!




Образование14 септември 2020

Родители протестират против маските в училище

Възмутени майки и бащи искат мерките на МОН с цел превенция от коронавирус да са препоръчителни, а не задължителни

Илюстрация: Фейсбук
Илюстрация: Фейсбук
Днес и утре родители ще протестират пред Министерството на образованието и Министерството на здравеопазването против мерките, обявени наскоро за изискванията към децата в училищата с цел предпазване и превенция от заразяване с коронавирус.

Министерството на образованието и науката съвместно с Министерството на здравеопазването изработиха насоки за работа на училищата през учебната 2020-2021 година в условията на Covid-19, се казва на сайта на учебното ведомство. Това е комплекс от общи (задължителни) и препоръчителни мерки и правила, въз основа на които всяко училище да направи своята комбинация и да осъществи най-адекватния избор от действия за превенция и реакция.

Текстът, който разгневи най-силно родителите, е следният:
„Носенето на маска или шлем е задължително:
- в общите закрити части на учебната сграда - преддверие, фоайета, стълбища,
коридори, санитарни възли, медицински кабинет, учителска стая, библиотека, бюфет и
столова (освен при хранене) – за всички ученици, учители, в т.ч. от външните за
институцията лица;
- в класните стаи и другите учебни помещения (бази за учебно-практическо обучение,
кабинети, физкултурен салон) – от учителите, които преподават на ученици от повече от
една паралелка/клас/етап, в зависимост от прилагания в училището модел на дистанциране
(между паралелки/класове/етапи). При учители, които преподават само в една паралелка
носенето на защитна маска/шлем е по тяхно желание;
- в училищните автобуси.
Носенето на маска или шлем в класната стая от учениците е по желание." 

Ето как отговориха организаторите на двудневните протести от "Обединени родители" и "Българският Род Обединен за децата":
"На 14 септември в 12:00 ви очакваме пред МОН, за да изразим заедно несъгласието си за безумните мерки, предвидени за новата учебна година. Обявяваме се против част от мерките в училищата. Не на маските в училище! Осъзнаваме притесненията на част от родителите, свързани с истерията COVID-19, и се опитваме да ги разберем. Вече излязоха множество проучвания, включително и на учените от Станфорд, за вредата от носенето на маски, особено при децата. Психолози изразиха експертното си мнение за психическите травми, които могат да нанесат мерките у децата.
Искаме безумните мерки да бъдат препоръчителни, а не задължителни. Искаме всеки родител и дете да прецени дали да носи маска или не, като отказът да не носи никакви рестрикции и репресии за детето и родителите му. Искаме нормален учебен процес. Училището е място за учене!"
Преди дни пък по БНР, доц. Атанас Мангъров, началник на детското отделение на Инфекциозна болница в София заяви:
„На път сме да повторим същото нещо, но сега в училищата, водени от някакъв страх. Ще направим същите простотии, които направихме тогава, но този път ще е за сметка на нашите деца“. Според него е достатъчно децата, които са болни, да не ходят на училище, а здравите да влизат спокойно в учебните часове. По думите на доц. Мангъров изолационните стаи в училищата няма да са ефикасни, защото преди да бъде изолирано там детето вече е било с другите деца в класната стая. Според него носенето на маски в междучасията е „пълна безсмислица“.

За ситуацуята в едно столично училище преди началото на учебната година, разказва Михаела Божанкова, на страницата на „Българският Род Обединен за децата" във Фейсбук. Обсъдени са всички мерки, които ще предприеме училището спрямо деца и персонал. Начална учителка, която сега поема първокласници, изчита предписанията подробно и задава няколко въпроса на директорката:
„Да кажем, че някак си се получи да си седя само на катедрата и да не минавам между чиновете. Да кажем, че някак си успея да им покажа правилната позиция за писане и седене на чин, без да ги докосвам. Да кажем, че някак си ще им покажа във въздуха кое как се изписва и те тякак си ще го разберат. Обаче как ще им проверя писанията, когато нямам право да им пипам тетрадките?
1/ Ще сменям по чифт ръкавици за тетрадката на всяко дете?
2/ Ще ми ги хвърлят от чиновете си, защото нямат право да идват до мен?
3/ Ще има разделителна линия, от която ще ми показват на разстояние от 2 метра какво са написали, а аз ще им казвам „На втория ред петият ченгел не е хубав, трябва да е по-объл"?

Деси Накова пък пише тревожни новини за колабирали от липса на достатъчно кислород деца с маски в училищни автобуси и в класните стаи в Германия, Китай, Италия, Франция. Според нея детският организъм няма нищо общо с този на възрастните, хемодинамиката - също. Затова си има отделен клон в медицината-педиатрия, защото телата на възрастен и дете функционират различно, пише Накова. 

Още по темата:

Учителят Наталия Сотирова: Засилените мерки в училище стресират децата, дори са вредни за Образование

Учителят Наталия Сотирова: Засилените мерки в училище стресират децата, дори са вредни за здравето

„Министерството на здравеопазването се оправдава с някаква имагинерна епидемиологична обстановка”

Честит празник, скъпи деца и родители! Образование

Честит празник, скъпи деца и родители!

Това е един от от най-вълнуващите дни в живота ни. Ще го разберем по-късно.

Не сме поредната тухла в стената Образование

Не сме поредната тухла в стената

И четирите деца на сем. Петкови се обучават у дома. Какъв е резултатът?

Ужасявам се при мисълта, че и тази година може да има онлайн образование Образование

Ужасявам се при мисълта, че и тази година може да има онлайн образование

Според Милко Сарафов, директор на СОУ „Христо Смирненски“, гр. Брезово, най-потърпевши са бъдещите първокласници и второкласниците

Учителят Марта Джалева: Стига с тази агония! Образование

Учителят Марта Джалева: Стига с тази агония!

По-добре даден предмет да не се учи, отколкото на децата да им преподават хора, които не са в час

Доц. д-р Екатерина Тодорова: „Дислексията не е болест” Образование

Доц. д-р Екатерина Тодорова: „Дислексията не е болест"

Това е състояние, при което информацията се преработва по различен начин

Ива Бонева, директор на ЦПО: „Различието е ценност, но заедно е по-добре!” Образование

Ива Бонева, директор на ЦПО: „Различието е ценност, но заедно е по-добре!”

Искаме да променим училищната среда така, че тя да приеме всяко различно дете