Публикувано в 8проф. Георги Милошев / 26 ноември 2019

Радиовълните късат ли ДНК?

Някои честоти имат потенциала да вредят, но данните са недостатъчни и противоречиви

снимки: iStock и Добрин Кашавелов
Статията е публикувана в брой 10/2019 на Списание 8

Радиовълните късат ли ДНК?

Авторът на текста проф. Георги Милошев е ръководител на Лабораторията по молекулярна генетика към Института по молекулярна биология, БАН

В момента по света се използват около 7 милиарда мобилни телефона, което означава, че почти всеки човек на Земята притежава такъв. Тъй като тези телефони използват радиовълни с определена честота, които имат определена енергия, логично възниква притеснението дали тези вълни влияят върху здравето на човека, върху клетките му и неговия геном, състоящ се от ДНК.

Със зараждането на технологията, позволяваща използването на мобилни телефони, учените се опитват да отговорят на въпросите, които възникват от тези притеснения. Глобалната система за мобилна комуникация GSM (Global System for Mobile Сommunication) използва за преноса на данни (аудио и видео) радиовълни с честоти от порядъка на 900–1800 MHz. Изследванията на пионерите в тази област д-р Сингх и д-р Лай от Университета на Вашингтон в Сиатъл, САЩ,   извършени още през далечните 1994 и 1998 година, показват, че след два часа облъчване с такива радиовълни се появяват скъсвания в едната верига на ДНК в мозъчни клетки на плъхове. От тогава насам изследванията на влиянието на радиовълните на мобилните телефони са огромно количество – десетки хиляди.

За огромно съжаление, резултатите от тези изследвания са изключително противоречиви. От една страна, има резултати, които показват, че вълните на мобилните телефони не увреждат по никакъв начин ДНК. Разбира се, такива изследвания се извършват върху експериментални животни, но също така и върху клетки (обикновено кръвни), получени от хора. Интерeсното е, че обикновено изследванията, които показват, че радиовълните на мобилните телефони не влияят върху ДНК, разглеждат само къси участъци от ДНК, някой ген или генен локус (поредица от няколко гена). Такива са изследванията на гена alpha-Int1 с моделен обект дрождите Candida albicans и изследвания на клетъчната смъртност при човешки лимфоцити, облъчвани с радиовълни с честотата на мобилни телефони за 30 минути.

От друга страна, съществуват почти толкова, а може би и повече изследвания, които показват, че радиовълните на мобилните телефони след продължително облъчване (например от 2 до 20 дни) води до сериозни увреждания в молекулата на ДНК. Патологичен ефект върху ДНК на вълните на мобилните телефони са показани при мозъчни клетки на плъхове, човешки клетъчни линии (но само някои), кожни клетки и много, много други. Има и изследвания, които показват епигенетични промени в генома. Променя се метилирането на ДНК на важни за клетъчното делене гени след продължително облъчване с вълни на мобилни телефони.

Изглежда обаче, че има определено съгласие между учените, че тези вълни предизвикват предимно едноверижни скъсвания в ДНК. Известно е, че за клетката и за организма по-опасни са двойноверижните скъсвания в ДНК, тъй като те по-трудно се поправят и по-често могат да доведат до малигнена трансформация на клетката, т.е. до превръщането є в ракова клетка. Следователно уврежданията, които радиовълните вероятно предизвикват в ДНК на клетката, и то след продължително облъчване, са от по-безопасния тип – едноверижни скъсвания.

Най-вероятно причината за разнобойните резултати е в изключитено разнообразните условия при отделните изследвания. Това включва използването на най-разнообразни клетки, експериментални животни, продължителност на облъчването, честота на вълната, експериментални техники и подходи и др. Ето защо е изключително трудно резултатите да бъдат сравнени и да се направят еднозначни и категорични изводи.

Това обаче съвсем не означава, че вълните на мобилните телефони са безопасни. Още повече че досега изследванията са извършвани с вълни с честота 900–1000 MHz, която е честотата на 3G мрежата. А вече имаме 4G и се очаква 5G, при които честотата на вълната е 1200-2700 MHz, носеща повече енергия и … вероятно с по-голям потенциал за увреждане на клетките и ДНК. Явно изследванията трябва да продължат, макар че те и досега не са малко.

Още по темата за 5G прочетете в брой 10/2019 на Списание 8
Купете броя от тук

Внос на лукс в Тракия Публикувано в 8

Внос на лукс в Тракия

Владетелите високо ценели разкошните предмети. Получавали ги като данък или подаръци

Професор Янаки Караджов: Зелева чорба против рак Публикувано в 8

Професор Янаки Караджов: Зелева чорба против рак

Десетки са се излекували с рецептата, която ни завеща един истински човеколюбец

Стани електроцентрала Публикувано в 8

Стани електроцентрала

С фотоволтаици на покрива си независим, получаваш евтин и екологично безвреден ток. Допълнителен бонус е, че ПроКредит Банк дава рамо за изграждането на 30 KW фотоволтаична инсталация

Живко Джамяров: „Живата храна лекува!” Публикувано в 8

Живко Джамяров: „Живата храна лекува!"

На ръба на смъртта разбрах, че единственото нещо, което си струва, е да вършиш добри дела, казва съоснователят на храните за здраве Аncestral Superfoods и на ресторанта за ценители Soul Kitchen

Дизайн като за първа дама Публикувано в 8

Дизайн като за първа дама

Лимитирана серия шалове на Списание 8

Виртуалната класна стая Публикувано в 8

Виртуалната класна стая

Достъпът до съвременни информационни технологии е неразделна част от достъпа до образование. Без тях няма съвременни знания.

Десислава Попова: Нуждаем се от истинска среща със себе си Публикувано в 8