Наука

Астрономическите явления от 8 март до 7 април

Сатурн и Марс в съединение
доц. Васил Умленски

Събитие на месеца

На 2.04. Сатурн и Марс са в съединение. То ще се наблюдава най-добре преди зазоряване в съзвездието Стрелец (към юг). Тогава почти пълната Луна е сравнително далече.

Слънцето

В началото на периода изгревът е десетина минути преди 7 ч, а залезът – около половин час след 18 ч. В края Слънцето изгрява малко преди 7 ч и залязва в 20 ч. Необичайната разлика се дължи на преминаването към лятно време в 3 ч на 25 март (последната неделя на месеца). По действащите от десетилетия правила тогава трябва да преместим стрелките на часовника с един час напред.

Денят нараства от 11,33 до 13,00 часа. На 12 март Слънцето преминава от зодиакалното съзвездие Водолей в Риби. На 20 март в 18,15 ч нашето дневно светило видимо пресича небесния екватор и преминава от южната в северната полусфера. Това е моментът на пролетното равноденствие, в който то навлиза в първия зодиакален знак –  Овен. За жителите на Северното полукълбо започва астрономическата пролет, а за тези на Южното настъпва есен.

Всъщност, поради пречупването на лъчите в земната атмосфера, на 20 март денят е с близо 20 минути по-дълъг от нощта. Те са равни на 17 март.

Луната

Най-далеч от Земята (в апогей) тя е на 11 март (404 681 км), а най-близо (в перигей) – на 26 март (369 103 км).

последна четвърт 9 март 1,17 – 11,15;
новолуние 17 март    6,48 – 18,32;
първа четвърт 24 март    11,03 -  1,12;
пълнолуние 31 март 19,51 -  7,25.

Звезди и планети

След залез Слънце към изток е съзвездието Лъв. Към юг е най-ярката звезда на небето – Сириус. Вдясно и по-високо е голямото зимно съзвездие Орион. Към югоизток, близо до зенита, са Близнаците (Кастор и Полукс). Също близо до зенита, но към запад, е Капела – най-ярката звезда от съзвездието Колар. Голямата мечка е към североизток. Преди изгрев Слънце високо към изток е блестящата Вега от Лира. Най-ярката звезда на северното небе – Арктур от съзвездието Воловар – е към югозапад.

При добри условия за наблюдение Меркурий е видим вечер към запад през март без последните дни (максималната източна елонгация е на 15 март, когато залязва час и половина след Слънцето; съединението със Слънцето е на 1 април). Венера е Вечерница. В началото на периода залязва около час след Слънцето, а в края – повече от час и половина след него. На 18 март е в съединение с Меркурий. Марс е над хоризонта след полунощ, изгрява преди 3 ч. На 12 март преминава от тринадесетото зодиакално съзвездие Змиеносец в Стрелец. В началото на периода Юпитер изгрява около полунощ, а в края – около 22,30 ч. Остава в съзвездието Везни. Сатурн е в съзвездието Стрелец, недалече от Марс. И той изгрява около 3 ч. Съединението на двете планети е на 2 април.

Съединения на планетите с Луната:
На 10 март в близост до Луната е Марс, а на 11 март – Сатурн. На 18 март е съединението с Меркурий и Венера, на 3 април – с Юпитер и на 7 април – с Марс и Сатурн.

Метеорните потоци:
През този период не се очакват много "падащи звезди". До 10 март са активни Делта-Леонидите с радиант в съзвездието Лъв. По-атрактивни са Виргинидите с радиант в Девица, които имат няколко максимума (около 5 метеора в час).

Зимни вечери Наука

Зимни вечери

Астрономическите явления от 8 декември до 7 януари

Месец на сбъднатите желания Наука

Месец на сбъднатите желания

Астрономическите явления от 8 ноември до 7 декември

Какво ще бъде – момче или момиче? Наука

Какво ще бъде – момче или момиче?

Разберете пола на бебето още в първите два месеца от бременността

По следите на нова луна Наука

По следите на нова луна

Извън Слънчевата система е възможно да има луна с големината на Нептун

Кораб на 2.5 хил. години открит в Черно Море Наука

Кораб на 2.5 хил. години открит в Черно Море

23-метровият древногръцки плавателен съд e отлично запазен

Българка с място в Менделеевата таблица Наука

Българка с място в Менделеевата таблица

Мария Спасова е в престижен научен списък

Открита е нова ДНК структура в човешките клетки Наука

Открита е нова ДНК структура в човешките клетки

Това играе ключова роля в жизнения цикъл на клетката

Откриха изгубен океански свят от подводни вулкани Наука

Откриха изгубен океански свят от подводни вулкани

Изгубеният океански свят се намира на около 400 км източно от Тасмания

Ще живеем ли в свят без изкопаеми горива? Наука

Ще живеем ли в свят без изкопаеми горива?

Покачването на температурата с 1.5°C е вече факт. Крайно време е това да подейства като отрезвяващ сигнал

Зимно време за последен път? Наука

Зимно време за последен път?

Астрономическите явления от 8 октомври до 7 ноември

Вижте първите снимки от движещ се астероид! Наука

Вижте първите снимки от движещ се астероид!

Върху Рюгу, движещият се астероид, се приземиха два робота на Японската агенция за космически изследвания (JAXA) и вече започнаха да изпращат снимки

Опасност от глад заради климатичните промени Наука

Опасност от глад заради климатичните промени

В ново проучване учените са изчислили как нарастващата популация насекоми в по-топлите части на Земята ще се отрази на реколтата и резултати са силно притеснителни.

Жътвена Луна преди началото на есента Наука