favorites basket
user
Събития25 юли 2023

Конференция за устойчиво развитие на хижи и заслони събра гилдията на планинския туризъм

В събитието се включиха хижари, планински водачи, туроператори, природозащитници и представители на устойчивия бизнес

Конференция за устойчиво развитие на хижи и заслони събра гилдията на планинския туризъм
На 20 юли в рамките на кампанията „Хижа на годината“ на ЦПШ „Мальовица“ (хотел „Алпинист“) се проведе конференция на тема „Възможности за финансиране и стъпки за подобрение на условията в българските хижи и заслони“. Събитието бе насочено към стопани на хижи и заслони в България, желаещи да развиват планинския туризъм и да подобрят условията в планинските места за настаняване у нас.

Конференцията събра хижари и представители на туристически дружества от цялата страна, дошли да се запознаят с възможностите за финансиране на планински обекти през различни министерства и европейски фондове, и да научат повече за различни механизми за получаване на субсидии. Специално внимание бе отделено на възможностите и условията за кандидатстване по грант за реновация на генералния партньор SiteGround на стойност 20 000 лв., като част от кампанията „Хижа на годината“.
„Целта на всички ни е да повишим качеството на обслужване в туристическите ни обекти. Ние не гледаме на туристите като на клиенти – те за нас са партньори, които ни дават идеи и насоки, без тях няма как да ни има“, обясни Венцислав Венев, председател на Български туристически съюз.
Заедно с колегите си от новото ръководство на БТС той изрази готовност за пълна подкрепа към всички хижари, кандидатстващи по различни финансиращи програми – с консултация за най-подходящите опции, необходима документация, последователност на административните процедури и т.н., за да бъде намерен в дух на сътрудничество най-краткият път към изпълнение на общите цели.

В събитието се включиха и представители на неправителствени организации, излъчили номинации в осемте категории на конкурса „Хижа на годината“. Между тях бяха асоциацията на планинските водачи „Планини и хора“ и „Асоциация на парковете в България“. Любомир Попйорданов от „Българска асоциация за алтернативен туризъм“ наблегна върху отговорността към природата и гостоприемството – ценности, залегнали в сертификационната марка „Зелена къща“.
„Хората имат нужда не просто от дестинации, а от преживявания. Мотивацията им да отидат в планината и да се слеят с природата често е свързана с необходимост от отдих, да се възстановят както физически, така и емоционално. Затова осигуряването на пълноценна почивка е от съществено значение, а ръка за ръка с нея върви и необходимостта от култура – кулинарна, винена култура и други емоционални изживявания в посетения регион. Хората имат все по-високи изисквания към тях“, разказа опита си с туристи в планините от България и чужбина Попйорданов.
Красимир Андонов, директор на Национален парк „Рила“, се включи с разяснения към хижарите за възможности за действие в рамките на защитените територии и разказа за конкретни действия и сътрудничества с обекти в рамките на парка.

Ясмина Иванова от екологично сдружение „За земята“ разясни добрите екологични практики за обекти в планината и вдъхнови с истории за тонове отпадъци, свалени от хижите през историята на организацията. Хижарите разбраха повече за кампанията за почистване на пространства около хижи „Из чисти планини“ и как могат да поканят доброволци за каузите си.

Общностите и дейното им въвличане в каузи, свързани с хижите, бе в центъра и на споделения практически опит от управлението на две хижи („Ловна“ и „Бонсови поляни“) в последните седем години на Иван Попов – представител на т.нар. „младо поколение“ хижари с напредничав подход към гостоприемството в планината.



Всички ключови теми и проблеми, които бяха повдигнати по време на конференцията, бяха обобщени в официално писмо, което новото ръководство на БТС отправи към Министерство на околната среда и водите. Това според тях е учреждението, което има най-пряко отношение и мотивация да започне междуведомствен разговор за решение на набелязаните въпроси. Такива са: установяване на стандарти за управление и поддръжка на хижи и заслони, овладяване на пластмасовия отпечатък и замърсяването, уточняване на регламента за маркиране на планински пътеки, регулация на достъпа на туристи и МПС и др.

Партньорите на кампанията „Хижа на годината“ представиха специално разработени програми за преимуществено обслужване и цени, които да помогнат за повишаването на качеството в българските хижи и заслони.
–    За почистване и поддръжка с Kärcher (патрон на категорията „Най-чиста хижа“).
–    За подобрение на качеството на легловата база с Matrax.
–    За произвеждане на слънчева енергия и съхранение, за сигурност на захранването с Photomate.

Освен програмата за финансиране за 20 000 лв. от SiteGround, в рамките на кампанията се отваря и втора финансираща програма на стойност 5 000 лв. за матраци от Matrax.

По време на и след конференцията участниците се запознаха и с високопроходимия автомобил Subaru XV, официален автомобилен партньор на кампанията „Хижа на годината“.

Междувременно конкурсът за избор на най-добрите хижи е отворен за гласуване на адрес huts.360mag.bg, където до 15 ноември всеки ще може да даде своя глас за своите предпочитани места за настаняване сред номинираните в 8-те категории.
ПОДКРЕПИ НИ

Още по темата:

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.