favorites basket
user
Улови мигаТекст и снимки Михаил Кунчев / 18 юни 2025

Живата българска следа на Божи гроб

По времето на Второто българско царство народът ни има собствено молитвено място в пределите на Божи гроб. Защо го губим, а после се отказваме да строим нов храм?

Българският параклис на Божи гроб
Българският параклис на Божи гроб
Казват, че всички пътища водят към Рим, но за нас, християните, те започват и ще завършат в Йерусалим. Не съм дошъл тук, за да търся чудеса. Не вярвам и в това, че Бог дарява своята благодат на географски принцип – колкото си по-близо до Божи гроб, толкова по-вероятно е да я получиш.

Много харесвам една мисъл на свети Йоан Златоуст, че ако не виждаш Бог в лицата на бедните по улицата, то дори няма смисъл да го търсиш на олтара. И да търсиш Христос в Йерусалим, ако не си го намерил в кварталния си храм, е безпредметно.
Не мисля, че молитвата ми на Божи гроб ще бъде чута и удовлетворена по-бързо и по-пълно от тази в мъничкия храм в покрайнините на София, където ходя всяка неделя. И все пак отново съм тук – за втори път в рамките на три години, и то във време, в което много държави не просто не препоръчват, но забраняват на гражданите си да пътуват до Израел и Палестинската автономия заради съвсем истинските бойни действия, които продължават да се водят буквално на километри от мястото, на което се намирам. И наистина, усещането за несигурност витае навсякъде в Йерусалим – свещения за три религии град. 

По улиците патрулират тежковъоръжени полицаи, навсякъде се забелязват млади хора със зелените униформи на израелската армия. Казармата тук е задължителна за всички – за мъжете цели три години, а за жените с една по-малко. Освободени са само ортодоксалните евреи с техните черни костюми, отличителни шапки и присъщи къдрици около бакенбардите. Тук-там се забелязват дори цивилни младежи, сюрреалистично преметнали върху ежедневните си тениски и дънки автоматично оръжие като в сцена от електронна игра. Всички мисли за възможни опасности обаче постепенно напускат съзнанието ми, когато се потапям в тълпата продавачи и местни, които ме поглъщат, когато влизам в стария град през 

Дамаската порта 

В сегашния си вид тя е построена в началото на XVI век от султан Сюлейман Великолепни и води към арабската част от града. Нарича се „Дамаска“, защото гледа на север, където се намира пътят за Сирия и столицата му Дамаск. Първото нещо, което ми прави впечатление, когато се сливам с масата от купувачи и продавачи на една от най-древните търговски улици в света, е, че туристите са в пъти по-малко, отколкото при предишното ми посещение. Няма азиатски, нито немски, нито дори американски туристи, а в лицата на рядко минаващите чужденци сякаш разпознавам предимно славянски черти. Военният сблъсък наистина е изплашил туристите и това си личи и от сериозния спад в цените на стоките, които забелязвам по сергиите наоколо. Давам си обещание да не се пазаря много (което тук е не просто задължително, но и важен обичай за местните) и да купувам стоките си от възможно най-малките магазинчета, така че да помогна на най-ощетените от настоящото положение.

Иконите на Йерусалимската и Витлеемската Богородица, сложени от местните на една от уличките, водещи до Божи гроб
Иконите на Йерусалимската и Витлеемската Богородица, 
сложени от местните на една от уличките, водещи до Божи гроб

По стъпките на старите хаджии

Всъщност опасността винаги е била спътник на българските хаджии, идващи тук, още от времето на нашето покръстване. И ако за туриста войната е мигновен повод да се откажеш от пътуването, то за поклонника такъв избор няма. Защото той знае, че не е тръгнал на пътешествие, а на поклонение. Поради тази причина хиляди български търговци, интелектуалци и по-заможни миряни по времето на Българското възраждане странстват от един до цели три месеца до Светите земи, знаейки, че може да бъдат застигнати от бедствия или разбойници по пътя и дори да не се завърнат никога при близките си. 


Празният като никога площад пред храма „Възкресение Христово“. 
До колоните на входа виждаме лявото крило на портата, където е българският надпис.

До ден днешен имаме запазени завещания, писани от родни чорбаджии дни преди заминаването им. Но усещането за опасност не просто не ги е спряло, то е засилило вярата им и желанието да се поклонят тук. Има нещо много вълнуващо в това да знаеш, че вървиш по настилка, върху която преди двеста-триста години са вървели нашите дядовци. Със същите мисли, надежди и въжделения като нашите днес. Вековете минават, ценностите и модите се менят, но неразделната връзка с тези преди нас е православната вяра, която можем да проследим не просто до времената на нашите прадядовци и покръстването ни, но и до самите ученици на Христос. Които, между другото, на места са вървели и по съвсем същите изтъркани каменни павета, по които се движи нашата малка поклонническа група. Нито един от нас няма да се прибере вкъщи с титлата „хаджия“. Поради простата причина, че никой от нас не е мюсюлманин. Вероятно ще изненадам много хора, но хаджийството няма нищо общо с християнската вяра. 

Коренът на думата, „хадж“, идва от арабски и означава „този, който е извършил поклонение“, отнасяйки се до мюсюлманите, посетили Мека. По време на турското робство обаче у нас думата е взета назаем в обществения жаргон и заможните търговци, пътували до Божи гроб, започват сами да се наричат „хаджии“. Тази титла придобива огромно социално значение и хаджиите често били посрещани на връщане в България от буквално целия град, предвождан от местния свещеник, а шествието прераствало в служба в най-големия храм в населеното място. В народната памет дори е запазена поговорката „Който се е поклонил на Божи гроб, сякаш сам Христос му е простил“.
 Христос, разбира се, прощава на каещите се, а не на географски принцип, но по онова време подвигът да стигнеш до Йерусалим бил толкова труден и изпълнен с опасности, че вероятно се е приемал за своего рода страдание и изкупление…


Целия материал може да прочетете в Списание 8, бр. 6/2025 г.
ПОДКРЕПИ НИ

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.