Подкрепете ни!




Храна за щастиеЖасмина Гевезиева / 3 април 2020

Пътят към хладилника не е път към себе си

Съвети от експерта как ние да контролираме храната, а не тя нас

снимка: iStock
снимка: iStock


Повечето сме били там. На дъното. Когато се тъпчеш с поредната храна, „докопана” от хладилника. Когато вече не знаеш коя подред бисквита ядеш. Когато изяждаш третия си шоколад за деня. Когато се задавяш от бързото преглъщане на несдъвкана храна. И продължаваш да ядеш. Не ти доставя удоволствие вече. Но продължаваш... да копаеш в собствената си дупка.

В момент на домашна изолация десетки хора ми писаха с този проблем. Случаите зачестиха, тъй като външните фактори и натиск са по-силни от обичайното. Социална изолация. Депресиращо време. Медийни съобщения, показващи страшна картина навън. Уволнения. Фалирали бизнеси. Смърт. В ситуация като сегашната се вижда колко си силен вътрешно. Някои вече се пречупват.
Но повярвай ми, имаш повече сила, отколкото предполагаш. Само трябва да я преоткриеш. Храната няма да ти реши проблема. Единствено ще го задълбочи.
Похватите са много, но ще посветя този материал на един от тях - свободата на избор.

Бъди безпристрастен наблюдател
„Между стимула и реакцията има пространство. В това пространство е нашата сила да изберем реакцията си. В нашата реакция е нашето израстване и нашата свобода". Това е любим мой цитат на австрийския невролог и психиатър Виктор Франкъл.

Външни стимули за преяждане ще има винаги - дали ще е шоколад, дали ще е рожден ден, имен ден, гости, парти, разпродажба, ресторант, пътуване или както в случая - изключително неприятна ситуация, която просто ни разтърсва цялостно - ние не можем да ги контролираме. Не можем да избираме обстоятелствата.

Но можем да контролираме едно единствено нещо изцяло - себе си. Своите действия. Чувствата са чувства. И те могат да бъдат контролирани, но не винаги. Единственото, което има значение, е дали ще им се поддадем. Какво действие ще предприемем. Какви ще са последствията от избраното действие. И най-важното: можем ли да живеем с тези последствия?
 
Дишай
Действията са най-силният фактор, който формира невронни пътища и нашето поведение. Чрез системни действия (рутина) изграждаш навици. Чрез още по-системни и осъзнати действия ги разрушаваш. Това важи в пълна сила за импулсивното хранене.
Затова, когато имаш пориви, направи си добро и дишай. Дълбоки коремни вдишвания. Това ще успокои ума и ще активира частта от мозъка, отговорна за вземането на осъзнати решения - prefrontal cortex.
И сега какво?
Спри се. Дишай. Помисли. Разгледай емоциите, разучи ги с любопитство. Анализирай ситуацията, последствията от следващото действие. Чак тогава направи крачката.

В похвата „Мислене за второ действие” се залага точно на това - задаваш си въпроса „И сега какво?”. Ще изям тези бисквити, „ще си направя кефа”. А след това какво? Подуване, качени килограми, загубено време за свалянето им, повишена кръвна захар, депресивни помисли, вина, срам – това са само палитра от възможните последствия. Заслужава ли си едноминутното „щастие” на фона на дългосрочното нещастие. Не мисля.

Затова спри, дишай и анализирай. Без да се обвиняваш. Без да се самонараняваш. Бъди безпристрастен наблюдател на ситуацията и се посъветвай. Като приятел. Храната няма да ти реши проблема. Само ти можеш.
Действай. Осъзнато.

Очаквайте продължение



Жасмина Гевезиева е създател на Binge OFF – онлайн платформа за изграждане на здравословни хранителни навици. Жасмина е борец – бори се да си върне контрола над храната, вместо храната да контролира нея.

След 12 години успешна битка със системните преяждания, Жасмина сменя професията си в сферата на дигиталната реклама, именно за да се посвети на хората, които изпитват същия проблем.
Чрез система от навици, тренировки и хранене, които тества и разработва за себе си, в момента

Жасмина помага на други хора като нея да се измъкнат от кръговрата диети-преяждания-напълняване-диети, за да подобрят качеството си на живот веднага и да заживеят пълноценно отново.

Освен социален предприемач, Жасмина се изявява и като активен атлет – двукратен републикански шампион по един от най-силовите спортове – силов трибой и бодибилдинг състезател.

Още по темата:

Убийците на здравия сън Храна за щастие

Убийците на здравия сън

Не яжте зеленчуци, джинджифил и захар преди лягане!

Диетолог: Яжте повече, за да ядете по-малко Храна за щастие

Диетолог: Яжте повече, за да ядете по-малко

Премахнете всяко табу и включете забранените храни като част от балансираната диета

Не изхвърляйте саламурата от киселите краставички! Храна за щастие

Не изхвърляйте саламурата от киселите краставички!

Гаргара със солената вода помага при възпалено гърло

Незаменимата канела Храна за щастие

Незаменимата канела

Помага при диабет, за сваляне на високото кръвно налягане, понижава холестерола

Оправдателна присъда за 6 „вредни“ храни, които всъщност не пречат на отслабването Храна за щастие

Оправдателна присъда за 6 „вредни“ храни, които всъщност не пречат на отслабването

Разумно подбраните продукти за междинни хапвания могат да помогнат в диетата

(Пред)Последно: млечните продукти пак са полезни! Храна за щастие

(Пред)Последно: млечните продукти пак са полезни!

Независимо дали са нискомаслени или пълномаслени, те помагат за контролиране на нивата на холестерола

Замислете се преди да изхвърлите обелката от банан Храна за щастие

Замислете се преди да изхвърлите обелката от банан

Направете си питателно брашно за вкусни печива

Не изключвайте бадемите от диетата си Храна за щастие

Не изключвайте бадемите от диетата си

Учени доказаха, че ядките не пречат на отслабването

За постите и смисъла Храна за щастие

За постите и смисъла

Започна 40-дневният Коледен пост. Вижте и чудесните ни предложения от родни производители за вашата трапеза.

Уханието на кафето Храна за щастие

Уханието на кафето

От напитка за мистици и избрани, тя минава през забрани и войни, за да стигне до всеки от нас и да ни ободри

Черният чай намалява риска от диабет Храна за щастие

Черният чай намалява риска от диабет

Древната напитка е с мощен антиоксидантен и противовъзпалителен ефект

Не пренебрегвайте бамята! Храна за щастие

Не пренебрегвайте бамята!

Понижава холестерола, детоксикира черния дроб, помага при диабет

Скрити в кошера – тайните дарове за здраве и дълголетие Храна за щастие

Скрити в кошера – тайните дарове за здраве и дълголетие

Открийте чудната сила на пчелните продукти с Пчелинъ

Кои хранителни добавки са подходящи при лятна умора? Храна за щастие

Кои хранителни добавки са подходящи при лятна умора?

Няколко съвета, които ще допринесат за по-доброто ви състояние

5 парченца плод и зеленчук могат да заместят 4000 крачки Храна за щастие

5 парченца плод и зеленчук могат да заместят 4000 крачки

Ако не обичате да ходите много или да правите физически упражнения - обърнете внимание на храненето

Сол вместо захар в кафето Храна за щастие

Сол вместо захар в кафето

Учените твърдят, че има логика в странната комбинация