Храна за щастиеЖасмина Гевезиева / 03 април 2020

Пътят към хладилника не е път към себе си

Съвети от експерта как ние да контролираме храната, а не тя нас

снимка: iStock
снимка: iStock
Повечето сме били там. На дъното. Когато се тъпчеш с поредната храна, „докопана” от хладилника. Когато вече не знаеш коя подред бисквита ядеш. Когато изяждаш третия си шоколад за деня. Когато се задавяш от бързото преглъщане на несдъвкана храна. И продължаваш да ядеш. Не ти доставя удоволствие вече. Но продължаваш... да копаеш в собствената си дупка.

В момент на домашна изолация десетки хора ми писаха с този проблем. Случаите зачестиха, тъй като външните фактори и натиск са по-силни от обичайното. Социална изолация. Депресиращо време. Медийни съобщения, показващи страшна картина навън. Уволнения. Фалирали бизнеси. Смърт. В ситуация като сегашната се вижда колко си силен вътрешно. Някои вече се пречупват.
Но повярвай ми, имаш повече сила, отколкото предполагаш. Само трябва да я преоткриеш. Храната няма да ти реши проблема. Единствено ще го задълбочи.
Похватите са много, но ще посветя този материал на един от тях - свободата на избор.

Бъди безпристрастен наблюдател
„Между стимула и реакцията има пространство. В това пространство е нашата сила да изберем реакцията си. В нашата реакция е нашето израстване и нашата свобода". Това е любим мой цитат на австрийския невролог и психиатър Виктор Франкъл.

Външни стимули за преяждане ще има винаги - дали ще е шоколад, дали ще е рожден ден, имен ден, гости, парти, разпродажба, ресторант, пътуване или както в случая - изключително неприятна ситуация, която просто ни разтърсва цялостно - ние не можем да ги контролираме. Не можем да избираме обстоятелствата.

Но можем да контролираме едно единствено нещо изцяло - себе си. Своите действия. Чувствата са чувства. И те могат да бъдат контролирани, но не винаги. Единственото, което има значение, е дали ще им се поддадем. Какво действие ще предприемем. Какви ще са последствията от избраното действие. И най-важното: можем ли да живеем с тези последствия?
 
Дишай
Действията са най-силният фактор, който формира невронни пътища и нашето поведение. Чрез системни действия (рутина) изграждаш навици. Чрез още по-системни и осъзнати действия ги разрушаваш. Това важи в пълна сила за импулсивното хранене.
Затова, когато имаш пориви, направи си добро и дишай. Дълбоки коремни вдишвания. Това ще успокои ума и ще активира частта от мозъка, отговорна за вземането на осъзнати решения - prefrontal cortex.
И сега какво?
Спри се. Дишай. Помисли. Разгледай емоциите, разучи ги с любопитство. Анализирай ситуацията, последствията от следващото действие. Чак тогава направи крачката.

В похвата „Мислене за второ действие” се залага точно на това - задаваш си въпроса „И сега какво?”. Ще изям тези бисквити, „ще си направя кефа”. А след това какво? Подуване, качени килограми, загубено време за свалянето им, повишена кръвна захар, депресивни помисли, вина, срам – това са само палитра от възможните последствия. Заслужава ли си едноминутното „щастие” на фона на дългосрочното нещастие. Не мисля.

Затова спри, дишай и анализирай. Без да се обвиняваш. Без да се самонараняваш. Бъди безпристрастен наблюдател на ситуацията и се посъветвай. Като приятел. Храната няма да ти реши проблема. Само ти можеш.
Действай. Осъзнато.

Очаквайте продължение



Жасмина Гевезиева е създател на Binge OFF – онлайн платформа за изграждане на здравословни хранителни навици. Жасмина е борец – бори се да си върне контрола над храната, вместо храната да контролира нея.

След 12 години успешна битка със системните преяждания, Жасмина сменя професията си в сферата на дигиталната реклама, именно за да се посвети на хората, които изпитват същия проблем.
Чрез система от навици, тренировки и хранене, които тества и разработва за себе си, в момента

Жасмина помага на други хора като нея да се измъкнат от кръговрата диети-преяждания-напълняване-диети, за да подобрят качеството си на живот веднага и да заживеят пълноценно отново.

Освен социален предприемач, Жасмина се изявява и като активен атлет – двукратен републикански шампион по един от най-силовите спортове – силов трибой и бодибилдинг състезател.

Още по темата:

Кое мляко е здравословно Храна за щастие

Кое мляко е здравословно

Ако пиенето му ви създава проблем, почти сигурно е, че е виновна породата крава

Защо може да не губите тегло дори при стриктна кетодиета Храна за щастие

Защо може да не губите тегло дори при стриктна кетодиета

Кои са основните причини, които могат да ви попречат да отслабнете?

Канген Вода пази от патогени! Храна за щастие

Канген Вода пази от патогени!

Тя хидратира тялото по-добре и изчиства токсините от клетките

Фреш от листа на маслиново дърво срещу вирусите Храна за щастие

Фреш от листа на маслиново дърво срещу вирусите

Тоникът Olife е естествена бариера срещу всякакви патогени. Тонизира и вдига имунитета

Периодичното гладуване при вируси Храна за щастие

Периодичното гладуване при вируси

То може да отслаби имунната система, ако се превърне в непосилен стрес за тялото

Пилешката супа е лечебна Храна за щастие

Пилешката супа е лечебна

Тя съдържа аминокиселината цистеин, която помага за изчистването на белия дроб и облекчава кашлицата и хремата

Живата храна вдига имунитета Храна за щастие

Живата храна вдига имунитета

Как да се храним във време на вируси обяснява доц. д-р Милена Георгиева от БАН

Убийците на здравия сън Храна за щастие

Убийците на здравия сън

Не яжте зеленчуци, джинджифил и захар преди лягане!

Една седмица фаст фуд и губим контрола над преяждането Храна за щастие

Една седмица фаст фуд и губим контрола над преяждането

След 7 дни с мазнини и захар, мозъкът се представя зле на тестове за памет

Перфектната закуска Храна за щастие

Перфектната закуска

Орехи – за изобилие от здравословни бактерии в червата и здраво сърце

„Засега по-здравословна храна от житото няма” Храна за щастие

„Засега по-здравословна храна от житото няма"

Време е за диетата, завещана ни от Учителя Петър Дънов!

Перфекционизъм в чаша Храна за щастие

Перфекционизъм в чаша

Добре дошли в дома на виното„Златен Рожен“ - 14-16 февруари

Пиенето на чай подобрява дейността на мозъка Храна за щастие

Пиенето на чай подобрява дейността на мозъка

Няколко чаши седмично от напитката удължават живота

Кетодиетата е полезна за кратки периоди Храна за щастие

Кетодиетата е полезна за кратки периоди

Опити с мишки сочат, че те почват да ядат повече мазнини, отколкото могат да изгорят и затлъстяват