Храна за щастиеДжани Ролистенова / 14 април 2020

Препоръката за прием на фолиева киселина по време на бременност е грешно формулирана

Най-доброто решение е да се използват естествени форми на фолат

снимка: iStock
снимка: iStock
Препоръката за „фолиева киселина при бременност“ съществува от години. Това е напълно грешно и само се доближава до истината. Фолатът и бременността имат пряка връзка, но фолиевата киселина и бременността - не. Фолатът и фолиевата киселина не са едно и също и не трябва да бъдат обърквани. За съжаление, повечето лекарски препоръки се основават на генерализирани масово приети препоръки, които са в по-голяма полза на индустриализацията, отколкото на потребителя и неговото добро здраве.

Фолатът е термин за група естествено срещащи се B-витамини, известни още като B9. Фолат се съдържа естествено в храната ни, предимно в тъмнолистни зеленчуци, яйца, черен дроб, ядки и семена.

Фолиевата киселина е синтетичен продукт, произведен в лаборатории. Естественият фолат се усвоява от тънките черва, докато фолиевата киселина остава предимно циркулираща в кръвта, тъй като тя изисква метилиране от черния дроб и преобръщане в активна форма чрез ензими, нещо, което човешкият организъм е почти напълно неспособен да направи, а и твърде много хора имат мутация в гена, кодиращ синтеза на тези ензими.

За превръщането на фолиевата киселина в метилиран фолат са необходими множество функционални гени, произвеждащи функционални ензими, което изисква адекватни кофактори. И това не всичко. Произвежданите ензими трябва също да бъдат в среда без съединения, които пречат на тяхната функция - като лекарства, тежки метали, цитокини, химикали.

Можете да намерите фолиева киселина в някои видове хляб, зърнени закуски, макарони и царевично брашно. Тя се крие точно в тези храни, защото ерата на индустриализацията измества много успешно консумацията на пресни, цели и непреработени храни, внасяйки в менюто на модерния човек преработени храни с дълъг срок на годност. Резултатът? Здравни проблеми, аборти и родилни дефекти. След откриване на дефицита на b-витамини от „новите храни“, вместо да се върнем назад към истинската храна, ни е дадено друго решение – добавена изкуствена съставка, фолиева киселина, която се счита, че играе ролята на фолат (което изобщо не е така).

Освен това в бързината да се пусне фолиева киселина на пазара, тя е тествана само и единствено върху плъхове. След време се оказва, че те имат силна способност да превръщат фолиевата киселина в по-бионалична форма на фолат - дихидрофолат. При хората обаче, нещата стоят различно - тази способност е намалена с 200 пъти.

Тъй като хората не могат ефективно да я преобразуват, излишъкът води до големи количества от неметаболизираната фолиева киселина в кръвта, което допринася за дефицит на биоптин, маскира дефицит на витамин В12 и няма никаква физиологична полза, докато не се превърне в дихидрофолат.

Тази комбинация от отрицателни физиологични ефекти на фолиевата киселина е изключително значима. Накратко, комбинацията води до това, което се нарича „функционален дефицит на фолиева киселина“.

Причината, поради която фолиева киселина се препоръчва на бременни жени, е понижаване риска от увреждане на плода следствие на дефекти на невралната тръба, увреждания като аутизъм, синдром на Даун и много други.

В действителност обаче, новите проучвания сочат, че дефекти на невралната тръба не са изобщо причинени от липса на фолиева киселина. Те имат по-скоро връзка с метилиране и фолиева обмяна, както и с генетика, хранене, начин на живот.

Възможно е да се направи тест за определяне дефицит на фолиева киселина. Проблемът с тези тестове е, че в общите лаборатории, които измерват серумния фолат, измерват целия фолатен поток в кръвта. По този начин просто се предполага, че серумният фолат съдържа най-активната форма на фолат - каквато трябва да съдържа по принцип. Над 80% от циркулиращия фолат трябва да бъде L-5-метилтетрахидрофолат. Това е доста далеч от онова, което много хора всъщност имат.
Серумният фолат се състои от неметаболизирана фолиева киселина, дихидрофолат, тетрахидрофолат, фолинова киселина, L-5-MTHF.

Най-доброто решение е да се използват естествени форми на фолат, които са лесно достъпни и почти толкова евтини, колкото и фолиевата киселина. Разбира се, най-добрият източник би бил храната, но за постигане на нужната дневна доза при бременност се изисква доста голямо количество от нея. Най-високо съдържание и бионаличност на фолат има в черния дроб, около 50% от дневната нужна доза в 100 г от него. В зеленчуците има далеч по нисък процент (5-20% от дневната нужна доза за 100 г ) и в по-малка бионалична форма. Това означава, че освен ако не ядете по 200 грама черен дроб на ден, ще ви е доста трудно да набавите добра доза фолат при бременност.

В такива случаи можете да суплементирате с добавки от активна форма на фолат. Това са калциев фолинат (folinic acid), който подпомага производството на ДНК и L-метилфолат, който поддържа метилирането.

Основни препоръки:
  • Избягвайте преработени храни, както и такива, които съдържат синтетична фолиева киселина
  • Консумирайте цели храни, съдържащи естествени фолати
  • Избягвайте добавки, съдържащи фолиева киселина.
  • Използвайте добавки, съдържащи фолинова киселина (калциев фолинат) и / или L-метилфолат (известен също като L-5-MTHF, 6S-5-MTHF)
  • Консумирайте органични меса като черен дроб

Още по темата:

Кое мляко е здравословно Храна за щастие

Кое мляко е здравословно

Ако пиенето му ви създава проблем, почти сигурно е, че е виновна породата крава

Защо може да не губите тегло дори при стриктна кетодиета Храна за щастие

Защо може да не губите тегло дори при стриктна кетодиета

Кои са основните причини, които могат да ви попречат да отслабнете?

Канген Вода пази от патогени! Храна за щастие

Канген Вода пази от патогени!

Тя хидратира тялото по-добре и изчиства токсините от клетките

Фреш от листа на маслиново дърво срещу вирусите Храна за щастие

Фреш от листа на маслиново дърво срещу вирусите

Тоникът Olife е естествена бариера срещу всякакви патогени. Тонизира и вдига имунитета

Пътят към хладилника не е път към себе си Храна за щастие

Пътят към хладилника не е път към себе си

Съвети от експерта как ние да контролираме храната, а не тя нас

Периодичното гладуване при вируси Храна за щастие

Периодичното гладуване при вируси

То може да отслаби имунната система, ако се превърне в непосилен стрес за тялото

Пилешката супа е лечебна Храна за щастие

Пилешката супа е лечебна

Тя съдържа аминокиселината цистеин, която помага за изчистването на белия дроб и облекчава кашлицата и хремата

Живата храна вдига имунитета Храна за щастие

Живата храна вдига имунитета

Как да се храним във време на вируси обяснява доц. д-р Милена Георгиева от БАН

Убийците на здравия сън Храна за щастие

Убийците на здравия сън

Не яжте зеленчуци, джинджифил и захар преди лягане!

Една седмица фаст фуд и губим контрола над преяждането Храна за щастие

Една седмица фаст фуд и губим контрола над преяждането

След 7 дни с мазнини и захар, мозъкът се представя зле на тестове за памет

Перфектната закуска Храна за щастие

Перфектната закуска

Орехи – за изобилие от здравословни бактерии в червата и здраво сърце

„Засега по-здравословна храна от житото няма” Храна за щастие

„Засега по-здравословна храна от житото няма"

Време е за диетата, завещана ни от Учителя Петър Дънов!

Перфекционизъм в чаша Храна за щастие

Перфекционизъм в чаша

Добре дошли в дома на виното„Златен Рожен“ - 14-16 февруари

Пиенето на чай подобрява дейността на мозъка Храна за щастие

Пиенето на чай подобрява дейността на мозъка

Няколко чаши седмично от напитката удължават живота

Кетодиетата е полезна за кратки периоди Храна за щастие

Кетодиетата е полезна за кратки периоди

Опити с мишки сочат, че те почват да ядат повече мазнини, отколкото могат да изгорят и затлъстяват