Подкрепете ни!




Време е да реабилитираме картофите

6 причини, поради които трябва да ги върнем на трапезата ни

Снимка: Wikimedia.org
Снимка: Wikimedia.org
Скромният картоф напоследък е низвергнат и получи лоша репутация. Това, което някога е било евтина основна храна в диетите на много страни, през последните години беше наречено „нездравословна" храна, която трябва да се избягва.

Ясно е, че яденето на прекалено много от какъвто и да е вид или група храни (като въглехидрати) не е здравословно. Има изследвания, които сочат, че свръхконсумацията на картофени продукти може да е свързана с по-високо кръвно налягане. Но негативните ефекти обикновено са причинени от начина, по който приготвяме картофите (като пърженето им).

Всъщност те съдържат много витамини и други хранителни вещества, които са важни за здравето. Ето шест причини, поради които картофите са полезни за вас.

1. Витамин С
Хората обикновено свързват витамин С с портокали и цитрусови плодове. Но главният източник на витамин С в британския режим на хранане през по-голямата част от 20-и век всъщност идва от картофите. Един малък (150 грама) картоф осигурява около 15% от ежедневната ни нужда от витамин С. Витамин С е важен, тъй като не само поддържа функцията на имунната ни система и съдържа антиоксиданти, но играе съществена роля при формирането на съединителна тъкан, която помага на ставите ни да работят, а и задържа зъбите ни по местата им. 

2. Витамин В6
Витамин В6 е съществен ко-фактор (малка молекула) в организма. Той помага на над 100 ензима в организма да функционират правилно, позволявайки им да разграждат протеините - процес и ключ към добрата функция на нервната ни система. Това може да е и причината B6 да е свързана с добро психично здраве. Един малък картоф съдържа около една четвърт от препоръчителния дневен прием на B6 за възрастни.

3. Калий
Наличието на калий в нашите клетки е важно за регулиране на електрическата сигнализация в мускулите и нервите. Ако калият стане твърде висок или нисък, това може да попречи на сърцето ни да работи ефективно.
Печените и пържените картофи съдържат по-високи нива на калий в сравнение с варените или картофените пюрета. Това е така, защото при варенето на картофи на кубчета около половината от калия отива във водата.
На хората с бъбречни заболявания, които имат имат затруднения с извеждането на излишния калий от тялото, се препоръчва да ограничат консумацията на картофи. За останалите: ако печете или пържите картофите, внимавайте колко и каква мазнина използвате.

4. Холин
Холинът е малко съединение, което се свързва с мазнините, за да образува фосфолипиди, градивните блокове на клетъчните стени, както и невротрансмитера ацетилхолин (който помага на мускулите да се свиват, разширява кръвоносните съдове и забавя сърдечната честота). Картофите са трети в списъка с храни, съдържащи високи нива на холин, след богатите на протеини месо и соя.
От жизненоважно значение е да се консумира достатъчно холин, тъй като той е отговорен за здравия мозък, нервите и мускулите. Холинът е особено важен през бременността.

5. Полезни за стомаха 
В процеса на готвене и изстиване на картофите преди да ги изядете се образува нишесте. То помага на телата ни по много начини, включително като действа като пребиотик (който е важен за здравия чревен микробиом).

Изстиналите картофи са по-трудни за смилане - това означава, че бактериите в дебелото черво след това ги карат да ферментират, произвеждайки съединения, подобни на оцета, наречени късоверижни мастни киселини. Тези мастни киселини подхранват червата ни и ги поддържат здрави. Кратковерижните мастни киселини също могат да променят метаболизма към по-добро като помагат за понижаване на нивата на кръвната мазнина и кръвната захар. 

6. Естествено без глутен
В картофите няма глутен, така че са чудесна възможност за хора с цьолиакия или които трябва да избягват глутена. 

Всичко изброено важи и за сладките картофи, които имат по-нисък гликемичен индекс - това означава, че те не причиняват рязък скок в кръвната захар. Това помага за контролиране на теглото и апетита. Сладките картофи обаче са малко по-калорични от обикновените картофи - въпреки че пък съдържат повече бета каротин (форма на витамин А).

Картофи в чинията ви
Някои хора избират да избягват картофите, защото се притесняват да не напълнеят - но типичният варен картоф е само около 130 калории - по-малко от банан със същия размер. Но е важно да запомните как се приготвят картофите и с какво се ядат.
Варенето  с кожата или приготвянето на пара (евентуално с охлаждане за увеличаване на устойчивото нишесте) е най-добрият начин да поддържате нисък брой калории на грам. Печенето ще увеличи калориите на грам (тъй като водата се губи), както и пасирането с масло или сметана. Най-малко здравословният начин за ядене на картофи е като чипс.
Избягвайте прораслите (зелени) картофи. Това се случва, когато те се съхраняват на светлина и произвеждат токсин, който може да раздразни червата ни. 
Източник

Още по темата:

Развенчаха базисен мит в диетологията Храна за щастие

Развенчаха базисен мит в диетологията

Нищо няма да ви стане, ако хапнете след 18 ч.

Девет причини да ядете повече кимчи Храна за щастие

Девет причини да ядете повече кимчи

Можете да си направите лесно ферментиралата гарнитура от различни зеленчуци

От пчелите за хората – медът „Тръвна“ Храна за щастие

От пчелите за хората – медът „Тръвна“

Създадохме наши собствени пчелини, за да разберем по-добре пчелите и пчеларите

Още една причина да сложите мед в чая или кафето Храна за щастие

Още една причина да сложите мед в чая или кафето

Естествената захар в меда може да премахне мастната плака на артериите

6 добавки за повишаване на функцията на епифизата Храна за щастие

6 добавки за повишаване на функцията на епифизата

Отровите в околната среда и химията в храната водят до калциране на тази малка жлеза и затваряне на третото око

5 храни-лекарства, които биха могли да спасят живота ви Храна за щастие

5 храни-лекарства, които биха могли да спасят живота ви

Куркумата е физическото въплъщение на състраданието

Най-богат и вкусен източник на пробиотици! Храна за щастие

Най-богат и вкусен източник на пробиотици!

Българска компания създава Delishu - естествено ферментирал растителен деликатес от кашу, който е здравословна алтернатива на млечните храни

Пътят на качеството Храна за щастие

Пътят на качеството

Как Kaufland България се грижи за отличното качество на плодовете и зеленчуците

„Засега по-здравословна храна от житото няма” Храна за щастие

„Засега по-здравословна храна от житото няма"

Време е за диетата, завещана ни от Учителя Петър Дънов!

Едно авокадо на ден поддържа вашия чревен комфорт Храна за щастие

Едно авокадо на ден поддържа вашия чревен комфорт

Мононенаситените мазнини са здравословни за сърцето

Закуската на модерния човек - пълноценна и без лишения Храна за щастие

Закуската на модерния човек - пълноценна и без лишения

Важно е храната да е здравословна и да не е сложна за приготвяне

Flaška – интелигентната бутилка за жива вода! Храна за щастие

Flaška – интелигентната бутилка за жива вода!

Тя възвръща натуралната структура на водата - като на тази от извора в природата

Смущаващи факти за прясното краве мляко Храна за щастие

Смущаващи факти за прясното краве мляко

В страни, в които се консумират повече млечни продукти, се отчитат по-високи нива на определени заболявания

Четири ползи от смокините за здравето Храна за щастие

Четири ползи от смокините за здравето

Този плод е по-вкусен от която и да е тестена сладост, а е полезен и сушен

Учени: Толерантността към лактоза е генна мутация Храна за щастие

Учени: Толерантността към лактоза е генна мутация

През 1200 г.пр.н.е едва всеки осми възрастен е можел да усвои млякото, днес - 90% от човечеството