
Милиардерите Джордж Сорос и Бил Гейтс са част от консорциум, който възнамерява да закупи Mologic - предприятие за производство на тестове за Covid, базирано в Обединеното кралство с мотивацията да увеличи достъпа до „достъпна медицинска технология на най-съвременни цени“ по целия свят, според изявление, публикувано в понеделник, пише Forbеs.
Фондът за икономическо развитие на Сорос и фондация "Бил и Мелинда Гейтс" обявиха стартирането на нова инициатива - Global Access Health (GAH), целяща да укрепи глобалната медицинска технология и да облегчи разпространението й по света. Като част от стратегията е набелязано придобиването на Mologic Ltd - най-известната компания за производтво на бързи тестове, базирани на nostril технологията. Тя се използва за диагностициране на Covid-19, денга, билиарзия (шистозомиаза), речна слепота (онхоцеркоза) и други тропически болести.
Бързите тестове предлагат скрининг за ранно предупреждение за Covid-19 и се използват широко като помощно средство при отваряне на магазини, барове, офиси, провеждане на спортни и културни събития, пътувания. Те дават добър резултат за ранно диагностициране при хора, които може и да нямат симптоми, но са инфектирани и могат да предадат вируса на другите. Във Великобритания бързите тестове за Covid трябва да бъдат потвърдени с втори тест, преди инфекцията да бъде официално диагностицирана.
Консорциумът GAH, който включва филантропските арсенали на Сорос и Гейтс, ще инвестира "най-малко" 41 милиона долара в тази сделка, се казва в изявлението, което обявявя намерението на двамата милиардери за "уникална сдалка", пише Forbеs.
Шон Хинтън, главен изпълнителен директор на SEDF (инвестиционното звено на Фондациите "Отворено общество") заяви: „Пандемията от COVID-19 болезнено демонстрира основните неравенства в глобалното обществено здраве и по-специално ограничения достъп до качествени животоспасяващи диагностични инструменти в страните с ниски и средни доходи. В тази уникална сделка филантропските фондове и инвеститорите работят заедно с квалифициран и визионерски мениджърски екип по един наистина иновативен начин за справяне с поне една част от този провал, като позволяват на авангардния търговски бизнес да фокусира всичките си ресурси върху решаването на един от най-належащите проблеми на общественото здраве в света." (източник)
Mologic е създадена през 2003 г. от Марк Дейвис и баща му професор Пол Дейвис, един от първоначалните създатели на ClearBlue - първият домашен тест за бременност.
Марк Дейвис, главен изпълнителен директор на Mologic, приветства сключването на сделката: „Преходът на Mologic към социално предприятие е умишлена, логична и естествена стъпка за компания, фокусирана върху предоставянето на достъпна диагностика и биотехнологии до места, които са останали недостатъчно обслужвани заради безмилостното преследване на печалба. С подкрепата на нашите акционери, дарители и партньори изминахме дълъг път. Ние вярваме, че разполагаме с хората и уменията, необходими за предизвикателствата и възможностите, които предстоят. И се надяваме, че тази уникална сделка ще бъде пример за подражание от други.“ (източник)
Като част от сделката GAH ще интегрира както Mologic, така и сдружението с нестопанска цел Global Access Diagnostics (GAD), създадено от основателите на Mologic с подкрепата на SEDF, DFID на Обединеното кралство и други през април 2020 г. GAD е фокусирано върху евтиното производство на диагностични тестове и лицензираната технология на Mologic в Африка и Южна Азия.