COVID-1928 септември 2022

Мистерията защо някои хора не се разболяват от Covid

Малцината с естествен имунитет срещу коронавирус държат ключа към защитата на всички ни

Т-клетка, снимка: Wikimedia.org

В първите дни на пандемията малка, сплотена общност от учени от цял ​​свят създаде международен консорциум, наречен Covid Human Genetic Effort, чиято цел беше да търси генетично обяснение защо някои хора карат тежко Covid, докато други се разминават само с леко подсмърчане.

След известно време групата забелязала, че някои хора изобщо не се заразяват - въпреки повтарящите се и интензивни експозиции. Най-интригуващите били случаите с абсолютно здравите партньори на хора, които са се разболели и са в реанимация. Научихме за няколко съпрузи, които въпреки че се грижат за половинките си, и то без маска, очевидно не са се заразили“, разказва Андрас Спаан, клиничен микробиолог от университета Рокфелер в Ню Йорк.

Спаан води частта от проекта, която изследва тези привидно естествено имунизирани индивиди. Учените пуснали статия в Nature Imunology, в която обяснили подробно какво ще правят и поканили хора от цял свят да се включат. Получили около 15 000 заявки за участие от всички краища на планетата.

Теорията, че тези хора може да имат съществуващ имунитет, се подкрепя от исторически примери.

Има генетични мутации, които осигуряват естествен имунитет срещу ХИВ, норовирус и паразит, който причинява повтаряща се малария. Защо Covid да е различен? И все пак в дългата история на имунологията концепцията за вродена резистентност срещу инфекции е сравнително нова и езотерична. Само няколко учени са проявили интерес към задълбочени анализи по темата. Това е огромна ниша в медицината и научните изследвания" - казва Доналд Вин, доцент в катедрата по медицина в университета Макгил в Канада. Генетиците не го признават за правилна генетика, нито имунолозите като правилна имунология, казва той. Ако разберете защо някой не може да се зарази, то тогава ще разберете и как да предотвратите заразяването на хората“, категоричен е Вин.

Въпреки стълпотворението от желаещи да се включат в изследването, само малка част от тях отговарят на тесния критерий, че вероятно са се сблъскали с вируса, но все още нямат антитела срещу него (което би означавало инфекция). Най-обещаващите кандидати са онези, които противно на всякаква логика, не са се заразили с Covid, въпреки че са изложени на висок риск: здравни работници, постоянно изложени на Covid-позитивни пациенти, или тези, които са живели с болния и дори са делили леглото с потвърдено заразени.

Търсели се неваксинирани против Covid. От хилядите, които се отзовали на призива, около 800 до 1000 отговаряли на изискванията.

Тогава се появява силно заразният вариант Омикрон. „Омикрон наистина съсипа този проект, трябва да бъда честен с вас“, казва Вин. Това драстично намалило набора им от кандидати. Но според Спаан има добра новина - теорията се потвърждава, защото и след Омикрон има хора, които отново не са се заразили, което доказва съществуването на вродена съпротива.

Сега учените ще предприемат офанзива към търсенето на генетично обяснение на естествената съпротива на организма. Първо, те ще пуснат сляпо генома на всеки човек през компютър, за да видят дали някакви генни вариации започват да се появяват често. В същото време те ще разгледат конкретен списък от гени, за които подозират, че може да са виновниците - гени, които, са различни от обичайните. Например този, който кодира рецептора ACE2, протеин на повърхността на клетките, който вирусът използва, за да проникне вътре.

Консорциумът има около 50 центъра за секвениране по целия свят, от Полша през Бразилия до Италия, където данните ще бъдат обработени.

Според Саан е малко вероятно един ген да осигурява имунитет, а по-скоро набор от генетични вариации, които се обединяват.

„Не мисля, че ще се сведе до един ред в Excel, който казва: „Това е генът“, казва Вин. „Ако се случи да е единичен ген, ще бъдем разбити.“

Факти за естествената съпротива

• През 90-те години на миналия век група проститутки в Найроби, Кения, противно на всяканва логика, не се заразили с ХИВ по време на специалното им научно наблюдение, продължило три години. Станало ясно, че някои са носители на генетична мутация, която произвежда объркана версия на протеина, наречен CCR5 рецептор - един от протеините, които ХИВ използва, за да влезе в клетката и да направи свои копия. Наличието на мутация означава, че ХИВ не може да се прикрепи към клетките, което дава естествена резистентност. Тези факти вдъхновили учените за създаването на медикамента маравирок, антиретровирусно лекарство, използвано за лечение на инфекция, което е най-обещаващото в моменталечение" за ХИВ. Вече двама пациенти получиха чрез трансплантации стволови клетки от донор, носещ мутацията, и оздравяха от ХИВ.
  • По време на първата вълна на пандемията от Covid Мала Майни, професор по вирусна имунология в Лондонския университетски колеж и нейните колеги наблюдавали интензивно група здравни работници, които теоретично би трябвало да се заразят с Covid, но по някаква причина това не се случвало. Екипът също така разгледал кръвни проби от отделна група хора, взети доста преди пандемията. При по-внимателна проверка на пробите на двете групи, екипът на Майни открива тайно оръжие в кръвта им: Т- клетки на паметта - имунни клетки, които образуват втората линия на защита срещу чужд нашественик. Тези клетки били в латентно състояние след предишни срещи с други коронавируси.
Предишна сезонна коронавирусна инфекция или инфекция, която не е успяла да се задържи - може да създаде Т- клетки, които предлагат този съществуващ имунитет.

БАДЖ: Прокуратурата да се самосезира за насаждане на страх COVID-19

БАДЖ: Прокуратурата да се самосезира за насаждане на страх

Целта е да оправдаят 570 милиона лева за тестове и ваксини, обясняват от алианса

Австралийци, пострадали от ваксините, подадоха колективен иск срещу правителството COVID-19

До 12 април са подадени 3501 заявления за обезщетения, изплатени са 7,3 млн. долара по 137 жалби

Белгийски лобист съди Урсула фон дер Лайен заради чата с шефа на Pfizer COVID-19

Белгийски лобист съди Урсула фон дер Лайен заради чата с шефа на Pfizer

Фредерик Балдан твърди, че двамата лично уредили удължаване на договора за доставка на ваксини за 1,8 млрд. долара

Нова версия за източника на Covid-19: продажба на заразени енотовидни кучета COVID-19

Нова версия за източника на Covid-19: продажба на заразени енотовидни кучета

Все повече са проучванията, сочещи към Ухан - и към пазара, и към лабораторията

Вече официално бе заявена версията за лабораторно изтичане на COVID-19 COVID-19

Вече официално бе заявена версията за лабораторно изтичане на COVID-19

Официалните институции в САЩ се разделят на два лагера относно произхода му

Проектозакон забранява всякакви иРНК ваксини в Айдахо COVID-19

Проектозакон забранява всякакви иРНК ваксини в Айдахо

Предвижда се глоба и затвор за нарушение на забраната

Кардиолог иска спешно разследване на внезапните смъртни случаи в Австралия COVID-19

Кардиолог иска спешно разследване на внезапните смъртни случаи в Австралия

Д-р Питър Маккълоу иска да се знаят причите за „синдрома на внезапната смърт" след ваксина срещу COVID-19

В морски организми откриха вещества, лекуващи COVID-19 COVID-19

В морски организми откриха вещества, лекуващи COVID-19

Природата дава изобилие от естествени лекове

Подхранват ли ваксините нови варианти на COVID? COVID-19

Подхранват ли ваксините нови варианти на COVID?

Уолстрийт Джърнъл: Вирусът изглежда се развива по начини, които избягват имунитета

Изобретателят на оригиналната технология за иРНК подарява книгата си до 25 декември COVID-19

Д-р Робърт Малоун изследва връзките между фармацевтиката, правителството и медиите и дава възможности за решение

Прокуратурата отхвърли обвинения срещу доц. Мангъров COVID-19

Прокуратурата отхвърли обвинения срещу доц. Мангъров

Порокурор К.Сулев: Липсват каквито и да било данни от МЗ за смъртността при ваксинираните

Забравяме ли повече след прекаран COVID? COVID-19

Забравяме ли повече след прекаран COVID?

Добрата новина е, че паметта се възстановява с времето