Раницата Kånken: историята зад емблематичния модел на Fjällräven
Как семплата, но издръжлива раница Kånken е спомогнала на шведския бранд да стане разпознаваем в световен мащаб?
В помощ на учениците
Освен родителите, друг човек също е следял с интерес разкритията от проучването -основателят на Fjällräven Оке Нордин. Силно разтревожен от тази тенденция, Нордин решава да проектира удобна раница, за да подпомогне на децата. Правоъгълна, с достатъчно място за учебници (две папки А4, за да бъдем точни), с презрамки по цялата задна част и направена от най-издръжливата материя, която можеш да намериш. Това си е представял Оке в първоначалните планове за Kånken. В допълнение той включва подложка за сядане, която се съхранява във вътрешния заден джоб.
Но това не е най-практичната част на раницата. Нордин я е проектирал, така че ръцете на децата да останат свободни за други приключения. Зелени училища, изучаване на природата, събиране на пръчки и камъни. Затова и първата раница Kånken е произведена точно навреме за учебната 1978 година и в сътрудничество с Шведската асоциация на планинските водачи и скаути.
Цветна експанзия
Успехът на Kånken е гарантиран, той краси гърбовете на деца и възрастни в Швеция и Дания в продължение на няколко десетилетия. Но продажбите си остават ниски извън тези две страни, с изключение на Япония. През 2006 г., при рутинно посещение на доставчик в Осака, новоназначеният главен изпълнителен директор на Fjällräven Мартин Акселхед се среща с Оке, за да предложи идея: цветна метаморфоза за Kånken. Дотогава раницата се е предлагала в няколко цвята. През 2008 г., точно навреме за 30-ия рожден ден на Kånken, от Fjällräven представят смела, нова цветова палитра.
Цветовете вдъхнаха личност и индивидуалност на раницата и от този момент нататък Kånken не е спирал да разширява своите граници.
Поп(улярно) изкуство
От 2010 г. до 2017 г. продажбите на Kånken нарастват десетократно. Стратегията да остане верен на своя уникален и опростен дизайн спомага на Fjällräven до се превърне във световна марка. По това време Шведското общество на занаятите и дизайна (Svensk Form) определя Kånken като произведение на полезното изкуство, с което раницата е защитена по закона за авторското право.
Подпомагане чрез иновация
През 2019 г. серията Kånken Art стартира заедно с инициативата Arctic Fox, фондът на Fjällräven за организации с нестопанска цел, които защитават околната среда или насърчават хората да прекарват повече време сред природата. Всяка година различен шведски художник използва раницата като свое платно, за да изрази връзката си с природата, а процент от продажбата на лимитираните модели отива за инициативата Arctic Fox.
Миналото лято бе лансирана и Tree-Kånken, за чиято направа производственият екип на Fjällräven е тествал нова тъкан на растителна основа: Pine Weave. Тъканта използва само суровини от шведски дървета и е поредната крачка напред към използването на алтернативни материи в индустрията.
Моят Kånken, моят начин
Но въпреки целия напредък и през всички изминали години, Kånken остава непоколебимо вярна на първоначалната си цел: практична, удобна и издръжлива раница, с която ще сте готови да покорите следващата си дестинация.
Моделите Kånken са налични в магазина на Fjällräven в The Mall, етаж 0, в Sport Depot Mega Store София, както и на www.fjallraven-shop.bg и www.sportdepot.bg
Още по темата:
Как да се справим със студа по шведски?
Дългогодишният опит на Fjällräven със студеното време е разгърнат в колекцията на марката за сезон есен-зима 2024
Нов прочит на класиките в аутдор екипировката със Fjällräven
Със своята колекция есен-зима 2024 шведската марка поддържа ангажимента си към природата и своите почитатели
161 планинари отбелязват 10-та годишнина от Fjällräven Vándortúra в планините Бюк
Петдневният преход обхвана предизвикателен 100-километров маршрут през невероятни пейзажи
Летни преходи за всички
Нова екипировка и оборудване от Fjällräven правят топлото време по-приятно
Клин, класически панталон или микс?
За Fjällräven правилните панталони са от значение при преходи в природата
По-близо и по-дълго сред природата с новата колекция на Fjällräven за пролет-лято 2024
Няколко емблематични модела на шведската марка са с подобрена функционалност и очакват своите спътници за сезони напред
Аутдор екипировка без PFC
Законодателството забранява използването на PFC от 2025 г. Fjällräven започна още през 2009 г. Това е пътят на марката до момента.
Fjällräven Vándortúra празнува своята десета годишнина през 2024 година
Регистрацията за няколкодневния преход в Унгария вече е възможна
Якето Expedition на Fjällräven – любов, която устоява теста на времето и природата
От шведския бранд вярват, че с правилната екипировка всеки може да оцени чудесата на зимния сезон
Fjällräven отваря нов магазин в България
Новият дом на емблематичната шведска марка е разположен на ниво -1 в Paradise Center
Fjällräven търси смели приключенци за експедицията Fjällräven Polar
Желаещите за участие могат да кандидатстват до 19 ноември 2023 г. Самата експедиция ще се проведе през април 2024 г.
Екипировка, проектирана без компромиси: това е колекция есен-зима 2023 на Fjällräven
Шведският бранд продължава да следва своята философия за предоставяне на надеждна, но и неподвластна на времето екипировка
Fjällräven Вандортура в Унгария
Само 5 дни стигат, за да забравиш цивилизацията – няма стени, няма таван. Има небе и звезди.
Раницата Kånken – перфектният другар за септемврийските приключения
Още от 1978 година емблематичният модел на Fjällräven радва малки и големи
Променливото време не е пречка за приключения навън
За шведската марка Fjällräven изборът на правилната екипировка е ключов за пълноценно преживяване в природата
До нови срещи в природата с колекцията на Fjällräven за сезон пролет-лято 2023
Шведският експерт в аутдор екипировката с подобрения в ключови модели